اونس طلا2212.54
مظنه14,181,000
18 گرم3,273,600
ارزش سکه31,949,793
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

بحران کرونا بار دیگر بورس های جهان را فروریخت

نگرانی‌ها نسبت به موج دوم شیوع ویروس کرونا در جهان بازارهای مالی جهان را در نوردید و شاخص‌های بورسی جهان و قیمت نفت افت چشم‌گیری داشتند؛ چرا که آن‌ها از موج دوم ویروس کرونا و تاثیر ویرانگر آن بر بازارهای مالی ترسیده‌اند.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، نگرانی شکل گرفتن موج دوم شیوع ویروس کرونا باعث شد تا در معاملات امروز شاهد منفی شدن بورس‌های بین‌المللی باشیم.

در حالی که بسیاری از سهامداران به خاطر افت بازارهای مالی ناشی از تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا، شاهد از دست رفتن بخشی از ارزش دارایی خود بوده‌اند حالا با مشکل جدید تنش دوباره تجاری بین چین و آمریکا روبرو شده است.

در وال استریت، همه شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۸۹ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۳ هزار و ۷۶۴.۴۸ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۲.۰۵ درصد کاهش تا سطح ۲۸۷۰.۱۲ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با افت ۲.۰۶ درصدی در سطح ۹۰۰۲.۵۵ واحدی بسته شد.

سهام آسیا اقیانوسیه در حالی سقوط کرد که داده‌های تورم چین در ماه آوریل به سطح مورد انتظار نرسید.

اداره ملی آمار چین نرخ تورم ماه آوریل را ۳.۳ درصد اعلام کرد در حالی که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز انتظار داشتند این نرخ به ۳.۷ درصد برسد.

همچنین شاخص قیمت تولیدکننده چین که پیش‌بینی می‌شد در این ماه ۲.۶ درصد سقوط کند، ۳.۱ درصد سقوط کرد.

گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۱.۲۶ درصد سقوط کرد در حالی که نیکی ژاپن ۰.۳۱ درصد افت کرد.

ای‌اس‌اکس استرالیا ۱.۴۲ درصد سقوط کرد و کوسپی کره‌جنوبی با سقوط ۱.۲۲ درصدی روبرو شد.

در باز چین، کامپوزیت شانگهای ۰.۳ درصد پایین آمد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ با سقوط ۱.۸۴ درصدی روبرو شد.

در بازار ارز، شاخص دلار در برابر ارزهای مهم جهان تا ۱۰۰.۳۵۹ واحد تقویت شد.

در مقابل ین، دلار نرخ برابری خود را که دیروز ۱۰۷.۴ واحد بود، امروز تا ۱۰۴.۴۸ واحد تقویت کرد.

در معاملات امروز شاخص MSCI جهانی که بورس 48 کشور را تحت پوشش خود دارد 0.3 درصد ریخت.

شاخص استاکس 600 اروپا هم 1.6 درصد امروز منفی شد.

در واقع در معاملات امروز سهام بانک‌ها از جمله اوراقی بودند که بیشترین افت ارزش را تجربه کردند، به گونه‌ای که ارزش سهم دویچه بانک آلمان 4.4 درصد ریخت که دلیل آن انتشار گزارش قطع حقوق مدیران رده بالای آن با هدف کاهش هزینه‌ها به مدت یک ماه بوده است.

دو بانک دیگر کامرز بانک آلمان و ABN امرو هلند هم امروز شاهد کاهش ارزش سهام بودند.

شاخص MSCI آسیا- اقیانوسیه خارج از ژاپن اگرچه در ساعات اولیه معاملاتی آسیا منفی شد اما در پایان 0.3 درصد رشد کرد.

هشدار دبیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا نسبت به شکل‌گیری موج دوم شیوع کرونا در آمریکا باعث شد تا بورس وال استریت منفی شود.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۹۳ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۵۹۹۴.۷۷ واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افت ۰.۰۵ درصدی و ایستادن در سطح ۱۰ هزار و ۸۱۹.۵۰ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش ۰.۳۹ درصدی در سطح ۴۴۷۲.۵۰ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۳۶ درصد بالا رفت و به ۶۷۶۲.۷۰ واحد رسید.

از آنجا که سرمایه‌گذاران بازار ارز هم منتظر سخنرانی جروم پاول، رئیس‌کل بانک مرکزی آمریکا،‌ درباره اقدامات احتمالی این بانک برای کمک به اقتصاد این کشور و ارائه سرنخ‌هایی درباره منفی شدن بهره دلار هستند ارزش دلار در معاملات امروز روندی نزولی را تجربه کرد.

رویترز درباره تحولات این روزهای بازارها می‌نویسد: «با کاهش سرعت گسترش ویروس کرونا در برخی از کشورها، بازارهای سهام در هفته‌های اخیر رشد چشمگیری داشتند. در بعضی از قسمت‌های ایالات متحده آمریکا، اروپا و آسیا کسب‌وکارها بعد از چند هفته قرنطینه بازگشایی شده‌آند. اما با این حال، سرمایه‌گذاران نگران هستند که عجله برای باز کردن مجدد کارخانه‌ها و فروشگاه‌ها زود باشد و موج دوم ویروس کرونا، وضعیت بازارها را بدتر کند.»

قیمت جهانی نفت کاهش یافت

تا چند سال پیش، ‌قیمت نفت بیش از هر چیز از ریسک‌های سیاسی و تنش‌ها تاثیر می‌گرفت و فراز و فرود طلای سیاه را نه در بازار نفت بلکه در کارزار سیاست رقم می‌زدند. با این حال در سال‌های اخیر، ‌این بازار ثابت کرده که دیگر گوش به فرمان تغییرات سیاسی نیست و این عوامل اقتصادی است که سرنوشت نفت را تعیین می‌کند.

شاهد این مدعا نیز اتفاقاتی است که در یک سال گذشته رخ داده است.

به طور مثال بعد از حمله به نفتکش ایرانی در دریای سرخ در حالی که انتظار می‌رفت قیمت نفت جهش بی‌سابقه‌ای را تجربه کند اما تنها در چند روز و به میزان چند دلار قیمت‌ها بالا رفت.

در حمله به آرامکو (شرکت نفت عربستان) نیز که حدود نیمی از تولید نفت عربستان را از بازار خارج کرد، ‌قیمت نفت مقاومت بی‌سابقه‌ای از خود نشان داد و در شرایطی که پیش‌بینی می‌شد قیمت‌ها تا بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه نیز بالا رود اما نفت در میانه‌های کانال ۷۰ دلار باقی ماند.

در نقطه مقابل این ریسک‌های سیاسی اما حالا که ریسک اقتصادی کاهش تقاضای نفت در کنار افزایش عرضه آن در ماه گذشته میلادی همراه شد،‌ قیمت نفت حتی به زیر صفر رفت و منفی شد.

این مثال‌ها نشان می‌دهد که نفت دیگر با مهره‌های سیاسی حرکت نمی‌کند.

با توجه به این موضوع، ‌اکنون و با نزدیک شدن به زمان سررسید تحویل نفت آمریکا برای ماه آینده میلادی، ‌دوباره نگرانی‌ها در خصوص قیمت نفت افزایش پیدا کرده زیرا در ماه گذشته میلادی نیز در همین روزها بود که قیمت نفت این کشور به واسطه نبود مخازن ذخیره‌سازی و مشتری تا منفی ۳۷ دلار در هر بشکه نیز سقوط کرد.

این در شرایطی است که ماه گذشته دولت آمریکا درهای مخازن ذخیره‌سازی خود را به روی تولیدکنندگان باز کرد تا نفت مازاد خود را در این مخازن نگهداری کنند اما به نظر می‌رسد ظرفیت این مخازن نیز در حال تکمیل است.

از سوی دیگر با کاهش محدودیت‌های قرنطینه در گوشه و کنار جهان، ‌اگرچه تقاضا برای نفت تقویت خواهد شد اما نگرانی‌ها را نسبت به موج دوم شیوع کرونا افزایش داده است. نگرانی که باعث می‌شود تا چشم‌انداز رشد اقتصادی و به دنبال آن تقاضا برای نفت چندان مطلوب نباشد.

با این حال کاهش تولید در قالب توافق اوپک پلاس و بیشتر از آن کاهش یک میلیون بشکه‌ای تولید عربستان فراتر از این توافق،‌ امید به توازن در بازار عرضه و تقاضای نفت خام و تقویت قیمت‌ها را افزایش داده است.

این موضوع از کاهش بیشتر قیمت نفت در بازار جلوگیری کرده است.

با این حال،‌ قیمت نفت امروز با کاهش همراه شد. نفت برنت با افتی ۱.۵ درصدی به قیمت ۲۹ دلار و ۵۲ سنت معامله شد. نفت شاخص آمریکا نیز ۰.۷ درصد پایین آمد و ۲۵ دلار و ۶۰ سنت قیمت خورد.

به نظر می‌رسد نفت با توجه به شرایط اقتصاد جهانی در قیمت‌های فعلی تثبیت شده با این حال همچنان قیمت‌ها در این بازار شکننده است و هر تغییری در معادلات اقتصاد جهانی می‌تواند سقوط یا صعود قیمت طلای سیاه را رقم بزند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد