اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تنگی نفس: دلایل اصلی و راه حل ها

تنگی نفس احساسی است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ما به شما خواهیم گفت که اصلی ترین ها چیست و در هر مورد چه باید کرد.

به گزارش سایت طلا، تنگی نفس در پزشکی به عنوان تنگی نفس شناخته می شود و می تواند به دلایل متعدد ایجاد شود. آنچه روشن است این یک احساس بسیار ناخوشایند است. به علاوه ، این ممکن است نشانه ای از وجود مشکلات بهداشتی بسیار جدی باشد.

به عنوان مثال ، تنگی نفس یکی از علائم عفونت ویروس کرونا است. بنابراین مهم است که بدانید اگر دچار آن شدید ، چه کاری انجام دهید.

در اینجا شایع ترین دلایل و برخی از اقدامات ممکن است انجام شود.

تنگی نفس چیست؟

همانطور که قبلاً گفتیم ، تنگی نفس به عنوان خواب نفخ نیز شناخته می شود. این احساس ذهنی است که ما در تنفس مشکل داریم و هوا آنطور که باید به ریه ها نمی رسد.

به طور معمول ، تنفس به طور غیر ارادی و ناخودآگاه صورت می گیرد. هنگامی که کسی دچار تنگی نفس می شود ، آنگاه وضعیت ناراحت کننده ای که ایجاد می کند ، می تواند فرد را بسیار بترساند ، بنابراین وضعیت را بدتر می کند.

دلایل اصلی تنگی نفس چیست؟

ـ‌ اضطراب

اضطراب یکی از دلایل اصلی تنگی نفس در افرادی است که هیچ مشکل سلامتی دیگری ندارند. در صورت مواجهه با حمله اضطراب ، حمله هراس یا موقعیتهای بسیار استرس زا ، فرد مبتلا ممکن است احساس تنگی تنفس کند یا احساس کند که دچار خفگی می شوند.

در این موارد نکته اصلی یادگیری چگونگی شناسایی این حملات است. هنگامی که شخصی از حمله اضطراب رنج می برد ، ابتدا باید بنشیند تا آرام شود. سپس ، آنها برای كنترل اوضاع باید سعی كنند به طور معمول نفس بکشند.

غالباً لازم است از متخصصی که می تواند ابزار خاصی را برای آنها یاد دهد برای کمک به مقابله با این نوع موقعیت ها و غلبه بر آنها ، کمک بگیرید. مشکلی در دریافت کمک اضافی وجود ندارد. در حقیقت ، واقعاً می تواند تغییری ایجاد کند و به جلوگیری از حملات آینده کمک کند.

ـ‌ ورزش بیش از حد

بعضی اوقات ، ورزش بیش از حد یا انجام نادرست ورزش می تواند منجر به تنگی نفس شود. این اتفاق می تواند هم برای افرادی که عادت به ورزش کردن دارند و هم برای افرادی که از وضعیت نامطلوبی برخوردار هستند ، اتفاق بیفتد. با این حال ، بیشتر در افرادی که زندگی کم تحرک دارند یا دارای اضافه وزن هستند شایع تر است.

در این موارد ، مهم این است که فعالیت را با شرایط جسمی فرد تطبیق دهید و سپس با افزایش ظرفیت ، شدت آن را افزایش دهید. کم کم می توانیم تمرینات سخت تری انجام دهیم.

هنگامی که احساس تنگی نفس می کنید ، باید سرعت ورزش را کند کنید و سعی کنید تنفس خود را بدون تکان دادن آرام کنید.

ـ‌ مشکلات قلبی

قلب شما خون را در تمام بدن شما پمپ می کند. هنگامی که قلب به دلایل مختلف به درستی کار نمی کند ، آنگاه این پمپاژ خون را به درستی انجام نمی دهد. این حالت معمولاً زمانی اتفاق می افتد که فرد دارای مشکلات قلبی فعالیتی را انجام دهد که نیاز به افزایش ضربان قلب دارد.

این بدان معنی است که قسمت های خاصی از بدن خون و اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند. در نتیجه ، آنها سیگنالی را به سیستم عصبی مرکزی ارسال می کنند و این خود به عنوان احساس تنگی نفس ظاهر می شود. همچنین ممکن است با درد قفسه سینه همراه باشد.

در این موارد ، مهم است که به یک متخصص مراجعه کنید. متخصص درمان و دستورالعمل هایی را برای پیروی از موارد خاص شما ایجاد می کند.

ـ‌ بارداری

هنگامی که زن در مرحله پیشرفته ای از بارداری است ، حضور نوزاد به این معنی است که دیافراگم مادر فضای کمتری برای گسترش دارد. نتیجه این امر این است که ریه ها قادر به گسترش صحیح نیستند و باعث می شود مادر دچار کمبود نفس شود.

این برای اکثر خانمهای باردار کاملاً طبیعی است. در این موارد ، آرام ماندن مهم است. نشستن روی بالشتک ها با زاویه 45 درجه می تواند به کنترل این احساس کمک کند. پس از نشستن ، زن باید سعی کند به طور عادی نفس بکشد و وحشت نکند.

هنگام خواب نیز همین حالت را دارد و زنان باردار باید از خواب افقی خودداری کنند. موقعیت افقی احساس تنگی نفس را بدتر می کند. دلیل این است که ، به دلیل گرانش ، فشار بیشتری به دیافراگم وارد می شود.

ـ‌ مشکلات تنفسی

در اینجا می توان چندین آسیب شناسی بسیار متفاوت را گرد هم آورد. حملات آلرژی ، آسم ، برونشیت ؛ذات الریه یا هر شرایط هوایی مجاری هوایی می تواند احساس تنگی نفس ایجاد کند.

در این دسته ، ما همچنین می توانیم از نارسایی تنفسی ناشی از ویروس کرونا قرار بگیریم. تنگی نفس یکی از علائم عفونت ویروس کرونا است.

در این موارد ، مهمترین کاری که باید انجام شود مراجعه به یک متخصص است. پزشک کسی خواهد بود که تشخیص دهد که آسیب شناسی تنفسی نیاز به درمان دارد و در صورت لزوم درمان مناسب را برقرار می کند. این درمان ممکن است از استراحت تا درمان های خاص تر ، مانند آنتی بیوتیک ها باشد.

ـ‌ چاقی

مورد چاقی مشابه بارداری است. هنگامی که چربی در ناحیه شکم جمع می شود ، روی دیافراگم فشار می یابد و گسترش آن را دشوار می کند ، و باعث ایجاد احساس ناراحتی در تنگی نفس می شود.

در این موارد توصیه می کنیم به یک متخصص تغذیه و رژیم غذایی بروید ، که راهنمایی هایی در مورد چگونگی کاهش وزن از نظر سلامت و مسئولیت پذیری به شما ارائه می دهد.

ـ‌ بیماری های عصبی عضلانی

بیماری های عصبی و عضلانی مختلف می توانند هم بر روی دیافراگم و هم بر روی عضلات حفره قفسه سینه تأثیر بگذارند ، که منجر به عدم عملکرد صحیح دستگاه تنفسی می شود. در این موارد ، یک متخصص نیاز به تشخیص و تجویز درمان مناسب دارد.

نتیجه گیری: وقتی احساس کمبود نفس می کنید چه کاری باید انجام دهید

در مواقعی که احساس کمبود نفس می کنید ، مهمترین چیز این است که آرام باشید. شما باید در یک مکان آرام بنشینید و سعی کنید تنفس خود را کنترل کنید.

اگر بعد از مدتی به حالت عادی بر نمی گردد ، بسته به شدت علائم ، با پزشک خود تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید.

اگر تنگی نفس ناشی از بیماریهای اساسی دیگر است ، پس باید آزمایش های لازم را انجام دهید. پیروی از درمانی که آنها برای کنترل علائم تا حد ممکن انجام می دهند ، مهم است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد