اونس طلا2376.64
مظنه14,536,000
18 گرم3,355,600
ارزش سکه32,749,608
قدیم (بهار)38,000,000
جدید (امامی)40,700,000
نیم23,700,000
ربع15,000,000

ذات الریه چگونه بر بدن تأثیر می گذارد؟

ذات الریه یک بیماری همه گیر در سراسر جهان است ، بنابراین برای افراد معمول است که تعجب کنند که پنومونی چه تاثیری بر بدن می گذارد. تأثیرات ذات الریه به عوامل مختلفی از جمله بیمار و همچنین میکروارگانیسم های ایجاد کننده عفونت بستگی دارد.

به گزارش سایت طلا،‌ ذات الریه عفونتی است که آلوئولی ریه ها را تحت تأثیر قرار می دهد. اینها گونه های کوچکی هستند که در رگ های خونی پوشیده شده اند و تبادل گاز را انجام می دهند. به عبارت دیگر ، آنها مسئول بیرون راندن دی اکسید کربن و گرفتن اکسیژن از قسمت بیرونی هستند. به همین دلیل این سؤال به وجود می آید که پنومونی چه تاثیری بر بدن دارد .

تخمین زده می شود 2 تا 10 مورد پنومونی به ازای هر 1000 نفر در هر سال وجود دارد. از این موارد ، بین 20 تا 35 درصد نیاز به بستری دارند. در بیماران مبتلا به بیماریهای دیگر ، میزان مرگ و میر 1٪ است ، اما می تواند در بیماران بستری به ویژه در بیماران تحت مراقبتهای ویژه تا 40٪ افزایش یابد. بسته به وضعیت یک بیمار ، ذات الریه ممکن است کشنده باشد.

در این مقاله ، فرایندی را که بدن شما از لحظه عفونت تا بروز بیماری انجام می دهد ، توضیح خواهیم داد. با انجام این کار ، ما نشان خواهیم داد که پنومونی چگونه بر بدن تأثیر می گذارد. ذات الریه نتیجه دو شرط جداگانه است که همزمان اتفاق می افتد:

ورود میکروارگانیسم ها به آلوئول ها و تکثیر متعاقب آنها.

پاسخ التهابی از بدن ، که باعث اجتماع بالینی و جدی بودن بیماری خواهد شد.

چگونه این میکروارگانیسم ها به ریه ها می رسند؟ باکتری ها ، ویروس ها ، قارچ ها و انگل ها همه قادر به ایجاد پنومونی هستند ، اما باکتری ها و ویروس ها معمولاً مقصر هستند. در حال حاضر ، متخصصان در حال شناسایی ویروس های بیشتر و عوامل ایجاد کننده ذات الریه هستند. دو نوع پنومونی وجود دارد که می تواند رخ دهد:

ذات الریه ناشی از عفونت ویروسی: به این ذات الریه پنومونی اولیه گفته می شود. به عنوان مثال ، سینه پهلو در ارتباط با سارس در این دسته قرار می گیرد.

پنومونی باکتریایی به دنبال عفونت ویروسی دستگاه تنفسی. به عنوان مثال ، ذات الریه باکتریایی یک عارضه شایع آنفولانزا است.

مجاری هوایی ما دائما در معرض میکروارگانیسم ها قرار دارند. باکتری ها ، ویروس ها و سایر میکروارگانیسم ها می توانند مستعمرات را در ریه های ما به روش های زیر تشکیل دهند:

1. تنفس در میکروارگانیسم های گلو

دستگاه تنفسی و هضم ما به لطف وجود حلق ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. حلق، بینی و دهان را به حنجره (دستگاه تنفسی) و مری (دستگاه گوارش) متصل می کند.

غذاهایی که می خوریم ، بعد از عبور از حلق ، فقط باید وارد مری شوند. در عین حال ، فقط هوا می تواند وارد حنجره شود. بنابراین ، ساختاری داریم که به نام اپیگلوت شناخته می شود که حنجره را می بندد و غذا را به سمت مری هدایت می کند.

همه افراد در حفره های بینی یا دهان ما دارای باکتری و حتی ویروس هستند که به طور عادی آسیب نمی بینند. با این حال ، حنجره ، نای ، لوله های برونشی و ریه ها باید استریل بمانند.

به عبارت دیگر ، آنها نباید حاوی هیچ میکروارگانیسم باشند زیرا این می تواند منجر به عفونت شود. بنابراین ، همانطور که توضیح دادیم ، فقط هوا باید وارد حنجره شود.

در عین حال ، برخی از افراد کنترل کافی بر روی اپیگلوت ندارند. این باعث می شود که آنها آرزوهای گسترده ای از غذاها ، نوشیدنی ها یا بزاق به سمت حنجره خود داشته باشند. در نتیجه ، استعمار در ریه های آنها رخ می دهد.

2. انتشار استنشاق

افراد مرتباً مقادیر اندکی از میکروارگانیسم ها را از هوا استنشاق می کنند ، که می توانند راه خود را به مجاری هوایی ما باز کند. این میکروارگانیسم ها می توانند یک فرد آلوده را که بدون سرفه یا عطسه است ، بیابند و آلودگی افرادی که در منطقه هستند را منتشر کند.

3. انتشار هماتوژن

این مکانیسم عفونت معمولاً در افرادی که دارای سیستم ایمنی بدن به خطر افتاده اند و به عنوان افراد سرکوب شده سیستم ایمنی نیز شناخته می شود ، رخ می دهد. به عبارت دیگر بدن آنها مکانیزم دفاعی قوی برای مقابله با عفونت ها ندارد.

به عنوان مثال ، این افراد ممکن است باکتریهایی در خون خود داشته باشند. سپس ، ممکن است این باکتری ها به مجاری هوایی خود منتقل شده و بعداً روی ریه های آنها تأثیر بگذارد. به طور کلی ، انتشار هماتوژن مستلزم انتقال میکروارگانیسم ها از خون به ریه ها است. خوشبختانه ، این نوع عفونت بسیار نادر است.

4. ذات الریه بیمارستانی

در بیمارستان ، افرادی که به دلیل سایر بیماری ها بستری هستند ، می توانند در معرض ابتلا به ذات الریه پنومونی قرار بگیرند. متداول ترین مکانیسم آلودگی این نوع ذات الریه مربوط به ونتیلاتورها است. به عبارت دیگر ، این بیماری در بیماران داخل لوله یا بیماران دارای دستگاه تنفس رخ می دهد.

لوله گذاری شامل عبور لوله به طور مستقیم از قسمت بیرونی حنجره است. این مانع از انجام اپیگلوت می شود تا راه های هوایی را از میکروارگانیسم ها دور نگه دارد. سپس عوامل بیماری زا از قسمت بیرونی ورود آسان به ریه ها را آسانتر کرده و باعث ایجاد عفونت می شوند.

بنابراین ، لوله گذاری فقط باید در شرایط خاص صورت گیرد که زندگی یک بیمار در معرض خطر باشد و او قادر به تنفس با هر وسیله دیگری نیست.

* بدن چگونه پاسخ می دهد؟

اگر مکانیسمهای دفاعی اولیه نتوانسته اند میکروارگانیسم را اخراج کنند ، بدن ما پاسخ التهابی را پردازش می کند. این پاسخ التهابی در اثر آزاد شدن مواد توسط ماکروفاژهای آلوئولار ایجاد می شود:

بدن این پاسخ را ایجاد می کند زیرا درجه حرارت بالاتر می تواند باعث غیرفعال کردن میکروارگانیسم ها شود و آنها را راحت تر از بین ببرد.

در عین حال ، نوتروفیل ها ترشحات چرکی تولید می کنند. اینها می توانند آلوئولها را پوشانده و از انجام تبادل گاز جلوگیری کنند. این احساس خفگی ایجاد می کند زیرا اکسیژن به خون نمی رسد.

برای درک بهتر این موضوع ، از قیاس زیر استفاده خواهیم کرد. ماکروفاژهای آلوئول سربازانی هستند که در خط مقدم نبرد قرار دارند. با این حال ، اگر آنها بدانند که در حال از دست رفتن هستند ، برای تقویت غلبه بر دشمن به آنها کمک می کنند. این تقویت کننده ها بقیه سلولهای دفاعی خواهند بود.

با این وجود ، تقویت هایی که ماکروفاژها جذب می کنند می تواند منجر به تظاهرات بالینی شود که برای میزبان مضر باشد. بنابراین ، برای جلوگیری از تولید بدن از این پاسخ دفاعی ، بیمار باید میکروارگانیسم را از بین ببرد و درمان مناسبی را انجام می دهد.

در نتیجه ، باید درک کنیم که اجتماع بالینی ذات الریه توسط خود عامل بیماری زا ایجاد نمی شود. در عوض ، آنها نتیجه واکنش التهابی شخص هستند. بنابراین ، افراد دارای سیستم ایمنی قوی تر علائم بیشتری را تجربه خواهند کرد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد