اونس طلا2289.39
مظنه14,926,000
18 گرم3,445,600
ارزش سکه33,628,278
قدیم (بهار)38,200,000
جدید (امامی)41,800,000
نیم24,300,000
ربع15,500,000

سایه سنگین طلا بر سر سایر سرمایه‌گذاری‌ها

۱۰ تا ۱۵ درصد از سبد سرمایه‌گذاری خود را به طلا اختصاص دهید چرا که وقتی سایر انواع روش های سرمایه‌گذاری بخوبی عمل نمی کنند،‌ این فلز زرد بخوبی عمل می کند.

۱۰ تا ۱۵ درصد از سبد سرمایه‌گذاری خود را به طلا اختصاص دهید چرا که وقتی سایر انواع روش های سرمایه‌گذاری بخوبی عمل نمی کنند،‌ این فلز زرد بخوبی عمل می کند.

به گزارش سایت طلا به نقل از لایو مینت، در حالی که اقتصاد جهانی به واسطه شیوع کووید ۱۹ در حال ورود به رکودی بی سابقه ایت، بهای طلا روز به روز افزایش می یابد. بر اساس داده‌های منتشر شده، فلز زرد در ۱۵ روز نخست ماه آوریل حدود ۷ درصد رشد قیمت داشته است. این فلز همچنین به عنوان یکی از بهترین انواع سرمایه گذاری برای سرمایه‌گذاران ظاهر شده است.

* افزایش تقاضا

جای تعجب نیست که تقاضای سرمایه‌گذاری در طلا به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. فلزات گرانبها مانند طلا همیشه به عنوان یک طبقه دارایی ایمن مورد توجه بوده و در شرایط عدم اطمینان یا آشفتگی بازار نیز از سوی سرمایه‌گذاران مورد توجه بوده اند. به گفته مدیر یک شرکت فعال در حوزه طلا، افزایش قیمت این فلز در هفته های اخیر ناشی از نگرانی هایی است که شیوع کرونا برای اقتصاد کلان کشورها ایجاد کرده است.

اکنون شاهد نوعی عجله در سرمایه‌گذاری در سطح جهانی هستیم. بر اساس اطلاعات شورای جهانی طلا(WGC)، تنها در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰، ورودی رید طلا ۲۳ میلیارد دلار بوده که بالاترین رقم سه ماهه در تاریخ آمریکا به شمار می آید.

* آیا این روند صعودی ادامه می‌یابد؟

سوال مهمی که برای سرمایه گذاران وجود دارد این است که آیا این روند افزایش قیمت ادامه خواهد یافت؟ پاسخ به این سوال می تواند به آنها در انتخاب نوع سرمایه گذاری خود کمک کند. کیشور نارن، مدیر بخش کالا و ارز شرکت خدمات مالی Motilal Oswal در این باره معتقد است:‌ قیمت طلا در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد افزایش قیمت خواهد داشت . دلیل آن نیز بسته های مالی محرکی است که دولت های جهان برای احیای اقتصاد خود ارائه می دهند.

«آنها برای تأمین هزینه محرک خود که باعث کاهش ارزش ارز و حمایت از قیمت طلا می شود، پول بیشتری را چاپ می کنند. فراوانی نقدینگی و نرخ بهره کم تاریخی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، باعث افزایش قیمت طلا می شود». اما برخی کارشناسان نیز معتقدند اگر بانک های مرکزی برای تأمین بودجه بسته های محرک خود اقدام به فروش دارایی های طلای خود کنند، ممکن است این سیر صعودی متوقف شود.

کشف واکسن کووید ۱۹ و یا اقدام بانک های مرکزی برای فروش ذخایر طلای خود به منظور تامین هزینه بسته های محرک اقتصادی می تواند روند افزایش قیمت طلا را دچار مشکل کند. این در حالی است که مدیر ارشد یک صندوق سرمایه گذاری چنین وضعیتی را بعید می داند: فکر نمی کنم که این امکان پذیر باشد.

«دولت های سراسر جهان محرکی را به ارزش ۷ تریلیون دلار اعلام کرده و اگر به ذخایر طلای ایالات متحده (که بیشترین ذخایر را دارند) نگاه کنید، حدود ۸ هزار تن است ، معادل ۴۰۰ میلیارد دلار. این رقم در مقایسه با هزینه بسته های محرک، بسیار اندک می باشد. همچنین طلا به عنوان اهرم مقاومت برای ارزها در نظر گرفته می شود، بنابراین احتمالا دولت ها دوست ندارند دارایی های طلای خود را نقد کنند».

* چه باید کرد؟

طلا یک دارایی خوب برای تنوع بخشیدن به سبد سرمایه شماست، به ویژه در زمان های آشفتگی اقتصادی. دلیلش هم این است که این فلز نه تنها مانع تورم نیست بلکه در مقایسه با سایر دارایی ها مانند سهام عملکرد بهتری از خود نشان میدهد. با این حال، سعی کنید تخصیص سبد سرمایه گذاری خود به طلا را محدود کنید. بهتر است تنها ۱۵ درصد از این سبد به طلا اختصاص داده شود.

برخلاف دارایی هایی مانند سهام، بازدهی طلا را نمی توان پیش بینی کرد. علاوه بر این، خرید ETF های طلا (صندوق های قابل معامله) با حق بیمه های بالا ممکن است منطقی نباشد زیرا این قیمت بالا فقط به دلیل اختلال در عرضه کوتاه مدت است. سرمایه گذاران نباید برای خرید ETF های طلا با چنین حق بیمه زیادی عجله کرده و به روشی مبهم سرمایه گذاری کنند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد