اونس طلا2337.71
مظنه14,786,000
18 گرم3,413,300
ارزش سکه33,312,858
قدیم (بهار)37,500,000
جدید (امامی)40,700,000
نیم23,800,000
ربع14,500,000

پایان سبز بورس همراه با عرضه اولیه شستا/رکورد مشارکت مردم در بورس شکست

شاخص کل بازار سرمایه در آخرین روز معاملات در هفته جاری با ۱۹ هزار و ۳۷۲ واحد رشد رقم ۶۴۵ هزار و ۷۸۱ واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۶۴۰۳ واحد صعود و رقم ۲۲۵ هزار و ۵۵۶ واحد را ثبت کرد. امروز ۸۱۷ هزار معامله به ارزش ۵۱ هزار و ۷۹۶ میلیارد ریال انجام شد.مدیرعامل بورس تهران گفت: با حضور 2 میلیون و 70 هزار نفر در عرضه اولیه 10 درصد سهام شستا در بورس، رکورد مشارکت شکسته شد .بزرگترین عرضه اولیه در بورس تهران مربوط به 10 درصد سهام شستا با کشف قیمت هر سهم 8600 ریال انجام شد.

به گزارش سایت طلا ، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه مانند روز گذشته به رکورد شکنی ادامه داد و با افزایش 19325 واحدی به رقم بی‌سابقه 645 هزار و 734 واحد رسید.

امروز شاخص کل با معیار هم وزن نیز افزایشی بوده و با رشد6 هزار و 394 واحد به رقم 225 هزار و 546 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 2358 تریلیون تومان رسید.

امروز معامله گران در بورس اوراق بهادار تهران بیش از 5.6 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 836 هزار معامله و به ارزش 5203 میلیارد تومان داد و ستد کردند.


امروز همچنین عرضه اولیه 8 میلیارد سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، شستا، در بورس تهران انجام شد که این مقدار 10 درصد از کل سهام شستا به شمار می‌رود که بعد از 35 سال شکل‌گیری شستا برای اولین بار در بورس تهران عرضه اولیه می‌شود.

گرچه برخی کارشناسان عرضه سهام شستا که متعلق به تامین اجتماعی وکارگران و بازنشستگان است را یک نوع هدر دادن سرمایه کارگران می‌دانند، اما برعکس بسیاری از کارشناسان صرف حضور شستا در بورس را قدم بسیار مهمی برای شفاف سازی این هلدینگ عظیم و همچنین جلوگیری از ریخت و پاش در شرکت‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی می‌داند و امیدوارم منابعی که از عرضه اولیه این سهام به دست می‌آید، منافع آن در نهایت به جیب کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی برسد.

همچنین کارشناسان دلیل رشد شاخص کل بورس تهران را هجوم نقدینگی سرگردان بازار به سمت بورس می‌دانند که به خاطر وجود رکود در بازارهای موازی مانند مسکن، ارز و طلا و همچنین رکود فعالیت‌های ساختمانی به سمت سرمایه‌گذاری در بورس، سرازیر شده است که البته این تجربه را باید به فال نیک گرفت، زیرا جمع‌آوری نقدینگی به وسیله بازار سرمایه یکی از سالم ترین روش‌های مقابله با تورم و جمع آوری نقدینگی به شمار می‌رود.

کدام سهام‌داران بیشتر سود کردند؟

از میان ۳۰۶ نماد مثبت و ۳۷ نماد منفی، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، بانک ملت، سرمایه‌گذاری غدیر، س. نفت و گاز و پتروشیمی تامین و معدنی و صنعتی چادرملو نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.

بانک های ملت و تجارت، پالایش نفت اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان، گلوکوزان، ملی صنایع مس ایران و خدمات انفورماتیک نمادهای پربیننده بورس بودند.

نگاهی به معاملات بورس، نشان می‌دهد شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی در بورس تهران امروز 5150 واحد رشده کرده و به رقم 172 هزار و 72 واحد رسید.

همچنین شاخص قیمت با معیار هم وزن 4253 واحد رشد کرده و به 150 هزار و 2 واحد رسید.

شاخص آزاد قیمت امروز با افزایش 27 هزار و 498 واحد به رقم 822 هزار و 700 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش 13791 واحد به رقم 453 هزار و 7 واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی در آن انجام می‌شود با افزایش 40 هزار و461 واحد به رقم یک میلیون و 386 هزار و 204 واحد رسید که این رشد خیره کننده در معاملات بازار دوم نشان می‌دهد که عمده معاملات به صورت عمده و بلوکی وتوسط شرکت‌های حقیقی انجام شده است.

صعود ۱۷۰ واحدی شاخص فرابورس

شاخص کل فرابورس نیز با ۱۷۰ واحد رشد رقم ۸۱۶۷ واحد را ثبت کرد معامله گران این بازار ۶۳۱ هزار معامله انجام دادند که ۲۸ هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال ارزش داشت.

سهامی ذوب آهن اصفهان، فولاد هرمزگان جنوب، پتروشیمی زاگرس، فرابورس ایران، صنایع ماشین های اداری ایران و توسعه مولد نیروگاهی جهرم نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل پتروشیمی تندگویان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس داشتند.

سهامی ذوب آهن اصفهان، گروه صنایع کاغذ پارس، گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی، فولاد هرمزگان جنوب، س. توسعه و عمران استان کرمان، بیمه دی و صنایع ماشین های اداری ایران نمادهای پربیننده فرابورس بودند.

رکورد مشارکت مردم در بورس شکست/ حضور 2.07 میلیون نفری در عرضه اولیه

دولت تصمیم گرفته در راستای ایجاد شفافیت در شرکتهای تامین اجتماعی و مشارکت دادن مردم در اقتصاد و نیز سهام‌دار کردن مردم، بخشی از سهام هلدینگ شستا،‌ غول اقتصادی کشور را از طریق بورس به مردم واگذار کند.

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که از سال 1366 تاسیس شد که سرمایه اسمی این هلدینگ اکنون به 8 هزار میلیارد تومان رسیده است.

عمده شرکتهای شستا به خاطر رد دیون دولت به تامین اجتماعی تملک شده و برخی شرکتها نیز راسا تاسیس یا خریداری شده، به گونه‌ای که اکنون شستا به بزرگترین هلدینگ (دارای صنایع متنوع،‌خودرو، فولاد، ذوب آهن، پالایشی، پتروشیمی، معدن،‌ نفت، اپراتور تلفن همراه، سیمان، خانه‌سازی و صنایع دیگر) کشور تبدیل شده است و لازم بود، برای شفافیت و جلب مشارکت مردم، بخشی از سهام معادل 10 درصد به مردم عرضه شود.

به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بورس تهران امروز چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ شاهد بزرگترین عرضه سهام اولیه بود. اتفاقی که به گفته رییس جمهور برای نخستین بار در تاریخ بورس ایران به وقوع پیوسته است. این عرضه به دنبال دستور رهبر انقلاب مبنی بر کاهش تصدی‎‌های غیرضرور در بخش‌های دولتی انجام شده است.

به گفته محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این وزارتخانه با عرضه شرکتهایش در بورس درصدد حرکت از بنگاه‌داری به سمت سهام‌داری است.

براین اساس، طی روز جاری ۱۰ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا» با تمام زیرمجموعه خود عرضه اولیه شد که ۸ درصد از این سهام جهت عرضه به سهامداران خرد و ۲ درصد نیز جهت عرضه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده بود.

علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس تهران اظهار کرد: امروز بیشترین میزان مشارکت در بورس وجود داشت، به طوری که ۲ میلیون و ۷۰ هزار نفر در این عرضه شرکت داشتند. میزان عرضه امروز ۸ میلیارد سهم به میزان ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود که به هر کد ۳۶۳۷ سهم اختصاص یافت.

وی اضافه کرد: از این میزان ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم جهت عرضه به عموم و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم جهت عرضه به صندوق‌های سرمایه گذاری در روز شنبه آینده عرضه اولیه شد. با انجام این عرضه ۶۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به ارزش بازار افزوده شد.

صحرایی تصریح کرد: مجموعه شستا دارای ۱۸۷ شرکت بورسی با درصد مدیریتی مالکیتی است که طی امروز توانست حدود ۷هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق بازار بورس انجام دهد. به این ترتیب، عرضه اولیه امروز بزرگترین عرضه تاریخ بازارسرمایه کشور از لحاظ تعداد شرکت کنندگان و نیز از نظر عرضه است.

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که از سال قبل فرایند پذیرش در بورس تهران را شروع کرده بود بعد از احراز کامل شرایط، ۲۰ فروردین سال جاری در کمیته پذیرش با پلاک ۵۳۷ پذیرفته شد و در بازار دوم معاملات و در ﺑﺨﺶ هلدینگ چند رشته‌­ای صنعتی درج شد.

بنابر آمار موجود، این هلدینگ با سرمایه اسمی ۸ هزار میلیارد تومانی در گزارش ۱۲ ماهه تلفیقی، ۷.۰۱ هزار میلیارد تومان سود خالص داشته و سود اصلی ۴.۵ هزار میلیارد تومان است؛ همچنین سود هر سهم در سال مالی قبل و منتهی به ۳۱ خرداد سال گذشته ۵۶۵ ریال و در شش ماهه منتهی به پایان آذر سال گذشته ۱۳۱ ریال است.

این شرکت شامل ۱۷۸ شرکت زیرمجموعه و ۹ هلدینگ بزرگ شامل سرمایه‌گذاری نفت گاز و پتروشیمی تامین، هلدینگ سرمایه‌گذاری دارویی تامین، شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین، شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین، شرکت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی‌تامین، خدمات ارتباطی رایتل، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه انرژی تامین و کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ایران است.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد