اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

آنچه در 24 ساعت گذشته بر اقتصاد جهان گذشت

ارزش دلار در برابر بسیاری از ارزهای دیگر کاهش یافت.بسیاری از شاخص های بورسی امروز با صعود بسته شدند.با خارج شدن برنی سندرز از رقابت‌های انتخاباتی آمریکا و رفع شدن برخی از نگرانی‌های سیاسی وال‌استریت، شاخص‌های سهام آمریکا به شدت جهش کردند.فدرال رزرو در تازه‌ترین اقدام خود در راستای محافظت از اقتصاد آمریکا در روزهای مقابله با پاندمی کرونا، از بسته ۲.۳ تریلیون دلاری خود برای تقویت دولت های محلی و کسب و کارهای خرد و متوسط رونمایی کرد.قیمت نفت با امیدواری نسبت به توافق قریب الوقوع بزرگ ترین تولیدکنندگان جهان در نشست امروز (پنجشنبه) اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولیدات، افزایش یافت.رییس جمهور آمریکا گفت اقتصاد این کشور به زودی به شرایط عادی باز خواهد گشت.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، در جریان معاملات پنج شنبه، برخی از ارزهای مختلف در برابر دلار در صعودی صعودی قرار گرفتند و دلار به عقب رانده شد.

تاکنون بیش از یک میلیون و ۵۱۹ هزار و ۵۷۱ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین 89هزار و 411 نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به ایتالیا با ۱۷ هزار و ۶۶۹ نفر، آمریکا با ۱۴ هزار و ۷۹۷ نفر، اسپانیا با ۱۴ هزار و ۷۹۲ نفر، فرانسه با ۱۰ هزار و ۸۶۹ نفر و انگلیس با ۷۰۹۷ نفر بوده است.

هر چند ویروس کرونا روز به روز در سطح جهان پیشروی می‌کند اما کاهش مرگ و میرها در ایتالیا و اسپانیا که کانون‌های اصلی درگیر با کرونا در اروپا هستند، خبر خوبی محسوب می شود.

در چین نیز برای نخستین بار طی ۲۴ ساعت هیچ گونه مرگ جدید ناشی از کووید-۱۹ ثبت نشد. شهر ووهان به عنوان کانون اولیه شروع کرونا نیز کاملا از قرنطینه خارج شد. با این حال وضعیت در انگلیس و آمریکا کماکان وخیم است و نخست وزیر انگلیس نیز که به کووید-۱۹ مبتلا شده، پس از وخامت حالش به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد. دومنیک راب، وزیر خارجه به طور موقت مسئولیت اداره کابینه را بر عهده گرفته است.

از سوی دیگر با کناره گیری برنی سندرز از رقابت های درون حزبی دموکرات ها، جو بایدن به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات به مصاف دونالد ترامپ خواهد رفت . انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر امسال برگزار خواهد شد. ترامپ در توییتی، کناره گیری سندرز را نتیجه فشار حزبی دانسته و خواهان پیوستن طرفداران سندرز به اردوگاه جمهوری خواهان شده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با افت ۰.۱۷ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۱۰۰.۰۹ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۰۴ دلار اعلام شد.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افزایش ۰.۷۷ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۳۹۵ دلار مبادله شد. یورو ۰.۲۳ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۰۸ به ۱.۰۸۷ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۴۰۴ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۴۲۳ دلار سنگاپور مبادله شد.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۰۸ درصد افزایش به ۱۰۸.۸۶۶ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۶۰۶ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۵۸ یوان چین اعلام شد.

بورس آمریکا/داوجونز ۷۰۰ واحدجهش کرد وجایگاه ۲۳۰۰۰ واحدی را بازپس گرفت

در پایان معاملات روز چهارشنبه آمریکا (بامداد پنج‌شنبه به وقت تهران)، با خارج شدن برنی سندرز از رقابت‌های انتخاباتی آمریکا و رفع شدن برخی از نگرانی‌های سیاسی وال‌استریت، شاخص‌های سهام آمریکا به شدت جهش کردند.

میانگین صنعتی داوجونز ۷۷۹.۷۱ واحد یا ۳.۴ درصد جهش کرد و به ۲۳۴۳۳.۵۷ واحد رسید. اس‌اندپی ۵۰۰ هم ۳.۴ درصد جهش کرد و به ۲۷۴۹.۹۸ واحد رسید، در حالی که کامپوزیت نزدک ۲.۶ درصد جهش کرد و به ۸۰۹۰.۹۰ واحد رسید.

پس از اینکه رئیس ستاد مبارزه با کرونای آمریکا اعلام کرد که از هفته آینده به قله ابتلاء به کرونا خواهند رسید، امیدها برای اینکه در آینده نزدیک وضعیت شیوع کرونا در این کشور رو به بهبود خواهد گذاشت هم بازارها را تقویت کرد.

برخی سیاست‌های برنی سندرز شامل خدمات درمانی برای همه و افزایش مالیات ثروتمندان، باعث نگرانی چندین نفر از سرمایه‌گذاران و مالکان شرکت‌های بزرگ آمریکا شده بود و حالا با خروج او از رقابت‌های انتخاباتی، جو بایدن که طرفدار بازار است شانس بیشتری خواهد داشت.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مشابهی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افت ۰.۰۴ درصدی تا سطح ۱۹ هزار و ۳۴۵.۷۷ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۱.۴ درصد بالا رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۳۰۵.۶۷ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای کامپوزیت" صعود ۰.۳۳ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۷۹۲.۱۸ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۳.۴۶ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۵۳۸۷.۷۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.

ترامپ: یک انفجار بزرگ در انتظار اقتصاد ماست!

دونالد ترامپ در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید گفت پس از آن که شمار قربانیان کووید-۱۹ در آمریکا رو به کاهش رفت، شاهد یک انفجار بزرگ در اقتصاد آمریکا خواهیم بود. هر چند وی از ارایه یک چارچوب زمانی معین برای انجام این کار خودداری کرد اما لری کودلو، مشاور اقتصادی وی احتمال داده است که این اتفاق ظرف چهار تا هشت هفته آینده اتفاق بیافتد.

ترامپ با بیان این که روند بازگشایی اقتصاد این کشور چندین مرحله به طول خواهد انجامید مدعی شد: از برنامه ریزی قبلی جلو هستیم. راب ردفیلد، مدیر مرکز کنترل بیماری آمریکا نیز که همراه ترامپ در این نشست حاضر شده بود از ارایه یک راهنما برای محافظت از کارکنانی که مجبور هستند در شرایط فعلی بر سر کار خود حاضر شوند خبر داد.

آمریکا اکنون بیشترین شمار مبتلایان به کووید-۱۹ را در جهان دارد و شمار قربانیان نیز پس از ایتالیا، بالاترین رقم در جهان است.

از سوی دیگر موسسه مدیریت سرمایه گذاری پاثفیک در گزارشی پیش بینی کرده است رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه دوم امسال به منفی ۳۰ درصد و در سه ماهه سوم امسال به منفی پنج درصد برسد. تیفاتی ویلدینگ، کارشناس مسایل اقتصادی در این موسسه گفت: انتظار ما این است که بازار کار نیز به شدت تحت تاثیر این شرایط قرار گیرد به گونه ای که نرخ بیکاری احتمالا تا ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

بسیاری از کسب و کارها مجبور شده اند به طور موقت دست به تعدیل نیروی گسترده بزنند و همین مساله باعث فشار زیادی به نظام تامین اجتماعی آمریکا خواهد شد. این موسسه خواهان حمایت بیشتر از این صندوق ها و مراکز درمانی برای عبور از بحران فعلی شده است.

این موسسه زیان شرکت های آمریکایی را طی این مدت ۱.۹۱ تریلیون دلار پیش بینی کرده است.

بورس‌های اروپایی

از طرف دیگر به نظر می‌رسد که انگلیسی‌ها قصد عقب نشینی از مواضع خود برای روابط پسابرگزیت را ندارند و نخست وزیر این کشور نیز با درخواست‌ها برای تعویق مهلت مقرر توافق با اتحادیه اروپا به دلیل شیوع کرونا مخالفت کرده است. مقامات اتحادیه اروپا بار دیگر از انگلیسی ها خواسته اند به دلیل شیوع کرونا، مهلت مذاکرات را تا پایان سال تمدید کنند. در حال حاضر ۱۱ سرفصل کلیدی مورد مذاکره قرار خواهد گرفت و طرفین تا ماه ژوئن برای رسیدن به توافقات اولیه فرصت دارند. مذاکره‌کننده ارشد انگلیس در برگزیت از آمادگی کشورش برای به اشتراک گذاشتن بیشتر اطلاعات مالی با اتحادیه اروپا برای حصول توافق مقدماتی خبر داده است.

‌انگلیس خواهان داشتن روابطی مشابه کانادا با اتحادیه اروپا شده است؛ هر چند که طرف اروپایی تاکنون از خود اشتیاقی برای این مساله نشان نداده است. انگلیس اکنون در حال مذاکره با استرالیا برای امضای پیمان تجارت آزاد پسابرگزیت است و انتظار می‌رود مذاکره با آمریکا نیز برای امضای پیمانی بزرگ به زودی آغاز شود.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها تحت تاثیر افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ایتالیا، اسپانیا، آلمان و فرانسه و مذاکرات برگزیت قرار داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۲.۳۶ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۸۱۱.۶۴ واحد بسته شد.

شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با جهش ۱.۸۴ درصدی در سطح ۴۵۸۴.۲۴ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۲.۰۲ درصدی و ایستادن در سطح ۱۰ هزار و ۵۴۱.۳۸ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۷۴ درصد بالا رفت و به ۷۰۷۲.۹۰ واحد رسید.

فدرال رزرو از بسته ۲.۳تریلیون دلاری در قالب وام مضاعف رونمایی کرد

به گزارش سایت طلا به نقل از آسوشیتدپرس، فدرال رزرو که برای اعطای وام‌های چهار ساله به شرکت‌هایی که بیش از ۱۰ هزار نیرو دارند و همچنین به منظور خرید مستقیم اوراق قرضه دولتی ایالات و شهرهای پرجمعیت‌تر آمریکا با بانک‌های این کشور همکاری خواهد کرد تا از این طریق به این شهرها و ایالات در پاسخگویی و واکنش به بحران بهداشتی به وجود آمده، کمک کند.

بنابر اعلام فدرال رزرو این طرح ماه گذشته در قالب لایحه کمک اقتصادی و برنامه وام برای کسب و کارهای کوچک به تصویب کنگره رسیده است.

«جروم پاول» رییس فدرال رزرو در این خصوص گفت که وظیفه این نهاد این است که در این دوران رکود فعالیت اقتصادی تا حد امکان تسهیلات فراهم و ثبات ایجاد کند.

جهش ۶ درصدی قیمت نفت در آستانه آغاز اجلاس اوپک

معاملات نفت خام برنت با ۲.۶ درصد یا ۸۷ سنت افزایش، هر بشکه ۳۳.۷۱ دلار انجام شد و علاوه بر این، قراردادهای آتی در مقطعی با قیمت ۳۳.۹۰ دلار به اوج رسید.

معاملات نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت نیز با ۵ درصدی یا ۱.۲۷ دلار جهش، هر بشکه ۲۶.۳۶ دلار صورت گرفت؛ این در حالی است که ساعاتی پیش‌تر، با جهش ۶.۱ درصدی کار خود را پیگیری می‌کرد.

سازمان کشورهای تولیدکننده نفت موسوم به اوپک و گروه اوپک پلاس به رهبری غیررسمی مسکو قرار است اواخر امروز از طریق ویدئو کنفرانس نشستی را برگزار کنند.

انتظار می‌رود این نشست در مقایسه با جلسه ماه مارس آنها موفقیت آمیزتر باشد؛ زمانی که اوپک و اوپک پلاس ارز رسیدن به توافق در راستای کاهش تولیدات ناکام مانده و در نتیجه جنگ نفتی مابین عربستان و روسیه در گرفت.

بدنبال انتشار خبرها مبنی بر اینکه مسکو آماده است تا تولیدات خود را به اندازه ۱.۶ میلیون بشکه در روز کاهش دهد و متعاقب آن ابراز اطمینان وزیر انرژی الجزایر نسبت به ثمربخش بودن این نشست، امیدها برای رسیدن به توافقی مبنی بر کاهش ۱۰ تا ۱۵ میلیون بشکه در روز قوت گرفت.

کاهشی با این حجم، بسیار بیشتر از تمامی توافق های است که اوپک تا به امروز بر سر کاهش تولیدات صورت داده است.

«لچلان شاو» رییس بخش تحقیقات کالا در بانک مرکزی استرالیا گفت: با نفس‌های در سینه حبس شده، منتظریم. فکر می‌کنم توافقی صورت گیرد که در کوتاه مدت کمی خوشحال کننده است. پس از آن توجه همه باردیگر به نیازهای اساسی معطوف خواهد شد.

پس از نشست امروز اوپک پلاس، وزرای انرژی ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان موسوم به جی۲۰ قرار است به منظور پیدا کردن راهی در راستای تعدیل آثار ناشی از پاندمی کووید-۱۹ بر بازار انرژی جهان، تشکیل جلسه دهند.

شاو در این خصوص گفت: اگر جی۲۰ در خصوص افزایش ذخایر استراتژیک بحث و تبادل نظر کند، مورد اسقبال قرار خواهد گرفت.

با این حال، قیمت نفت از ابتدای سال جاری حدود نیمی از ارزش خود را از دست داده و پیش بینی می‌شود تقاضای جهانی نفت تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کند؛ تحلیلگران نسبت به تاثیر کاهش تولیدات توسط اوپک پلاس بر تعادل بخشی به قیمت ها تردید دارند.

بانک گلدمن ساکس در یادداشتی نوشت: در نهایت، حجم شوک ناشی از کاهش تقاضا بسیار بزرگ‌تر از توافقی بر سر کاهش تولیدات است.

بانک یوبی‌اس نیز انتظار دارد که تقاضای نفت در سه ماهه جاری روزانه ۲۰ میلیون بشکه دیگر ریزش کند و این در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یعنی کاهش ۲۰درصدی.

با توجه به سرعت افزایش موجودی انبارهای نفت، احتمالا بازار همچنان با نفت ارزان اشباع خواهد ماند حتی زمانی که میزان تقاضا بهبود پیدا کند.

براساس گزارش روز گذشته اداره اطلاعات انرژی آمریکا، انبارهای نفت خام به اندازه ۲۵.۲ میلیون بشکه افزایش یافته است و این رقم بیشترین افزایش یک هفته ای آن محسوب می‌شود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد