اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تأثیرات استعمال دخانیات بر سلامت روانی

مصرف دخانیات فقط تأثیر منفی بر سلامت جسمی شما نخواهد گذاشت. اغلب به بروز و بدتر شدن برخی از اختلالات روانی منجر می شود.

مصرف دخانیات فقط تأثیر منفی بر سلامت جسمی شما نخواهد گذاشت. اغلب به بروز و بدتر شدن برخی از اختلالات روانی منجر می شود.

به گزارش سایت طلا، به دلیل غلظت بالای ترکیبات سمی در سیگار ، افراد سیگاری در معرض بسیاری از بیماری ها هستند. با این وجود ، فراتر از تأثیرات آن بر سلامت جسمی ، سیگار کشیدن ممکن است بر رشد یا بدتر شدن بسیاری از اختلالات روانی تأثیر بگذارد. در حالی که بسیاری معتقدند که این یک روش مؤثر برای رفع استرس و اضطراب است ، اما فایده ای ندارد.

در این مقاله ، تأثیرات استعمال سیگار بر سلامت روانی شما را توضیح خواهیم داد.

یکی از اصلی ترین باورهای افراد سیگاری این است که سیگار کشیدن می تواند به تسکین علائم استرس و اضطراب کمک کند. با توجه به اثر آرامش بخش درک شده از سیگار کشیدن ، برخی از افراد از این واقعیت اطمینان دارند. با این حال ، این عادت بد در طولانی مدت اثر متضاد را ایجاد می کند.

اجزای سمی سیگار باعث ایجاد تغییر در شیمیایی مغز می شود. نیکوتین احساس فوری آرامش ایجاد می کند ، به همین دلیل است که افراد سیگاری معتقدند که می تواند اضطراب خود را تسکین دهد با این حال ، این وضعیت موقتی است.

اگرچه به نظر می رسد سیگار کشیدن موثرترین روش برای کنترل این واکنشها است ، اما راهی برای درمان اضطراب و دلایل اساسی آن نیست. در حقیقت ، احتمالاً اضطراب به دلیل مصرف دخانیات در وهله اول پدید آمده است.

* سیگار کشیدن و افسردگی

افسردگی نیز با سیگار کشیدن ارتباط نزدیکی دارد. با این حال ، مشخص نیست که آیا سیگار کشیدن باعث افسردگی می شود یا ،افسردگی افراد را به سیگار کشیدن تشویق کند.

در هر صورت ، اجزای دخانیات باعث خراب شدن مکانیسم های مغز می شوند که به تولید دوپامین کمک می کند ، که یک هورمون اصلی برای سلامتی است.

* نکاتی برای ترک سیگار

وقتی تصمیم به ترک سیگار گرفتید ، سلامتی جسمی و روانی به میزان قابل توجهی بهبود می یابد. از این نظر بسیاری از فواید آن در هفته های اول درک می شود. با این حال ، کنار گذاشتن دایمی آسان نیست. بنابراین ، اجرای نکات زیر ایده خوبی است :

انتخاب زمان مناسب برای اتخاذ این تصمیم ممکن است کلید موفقیت باشد. به این ترتیب ، در مواقع نگرانی ، بحران یا تغییرات اساسی ، کمتر با موضوع ترک سیگار کنار خواهید آمد. برخی اقدامات که می توانید در این طرح بکار گیرید عبارتند از:

_ ضمن بهبود رژیم غذایی و اتخاذ روال ورزش ، عادات خود را به تدریج تغییر دهید.

_ از محیط هایی که سیگار کشیدن را تشویق می کنند دوری کنید.

_ عادتهای سالم مانند مدیتیشن ، آروماتراپی و ماساژ درمانی را تمرین کنید.

_ شروع به انجام فعالیتهایی کنید که نیاز به تمرکز دارند.

_ رژیم خود را بهبود بخشید

اگر می خواهید سیگار را ترک کنید ، یک رژیم کامل و متعادل می تواند بسیار مفید باشد. در حالی که این تنها راه حل در برابر سندرم ترک نیست ، اما می تواند تأثیر مثبتی داشته باشد. غذاهایی با کیفیت غذایی بالا به کاهش تأثیرات سموم بر سلامتی جسمی و روانی کمک می کند.

بنابراین ، این ایده خوبی است که روزانه پنج یا شش بار غذا بخورید ، واز غذاهایی مانند: گوشت و ماهی لاغر؛ میوه و سبزیجات تازه ؛ غلات کامل ؛ آجیل و دانه ها ؛ روغن زیتون استفاده کنید.

* مصرف آب خود را افزایش دهید

بعضی از نوشیدنی ها لذت سیگار را بیشتر می کنند. به نظر می رسد نوشابه های الکلی ، الکل ، چای و قهوه باعث افزایش طعم سیگار می شوند.

بنابراین توصیه می شود میزان مصرف این نوشیدنی ها را محدود کرده و میزان مصرف آب خود را در طول روز افزایش دهید. عادت ایده آل نوشیدن حداقل دو لیتر آب در روز است.

مشاوره فردی یا گروهی همچنین می تواند به افراد سیگاری کمک کند تا عادت خود را بشکنند. صحبت های درمانی برای اصلاح رفتارهایی که منجر به این عادت می شوند مفید هستند.

در حقیقت ، روانشناسان می توانند تکنیکی مانند درمان شناختی رفتاری را پیشنهاد دهند. این تکنیک زمانی کاملاً مؤثر است که افراد سیگاری نیز علائم یک مشکل بهداشت روان را دارند. علاوه بر این ، حمایت خانواده ضروری است ، به ویژه اگر سایر اعضای خانواده نیز سیگار بکشند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد