اونس طلا2337.71
مظنه15,166,000
18 گرم3,501,000
ارزش سکه34,168,998
قدیم (بهار)39,000,000
جدید (امامی)42,200,000
نیم24,800,000
ربع15,000,000

آخرین رویدادهای اقتصادی جهان در 99/01/20

شاخص دلار در معاملات امروز صعودی بود.از طرفی روند متفاوت شیوع کرونا در نقاط مختلف باعث ثبت عملکردهای متفاوتی از شاخص‌های بورسی درجهان شد.در دقایق پایانی معاملات شب گذشته بورس وال استریت شاهد از بین رفتن یک باره روند صعودی شاخص‌های بازار سهام آمریکا بودیم که این مسئله نشان می‌دهد، بسیاری از سهامداران هنوز نگران شکل‌گیری دوباره یک روند منفی در وال استریت هستند.قیمت نفت در بازارهای جهانی به امید نتیجه مثبت نشست اوپک پلاس در روز آینده افزایش یافت

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، در جریان معاملات چهارشنبه شب، برخی از ارزهای مختلف در برابر دلار در نزولی صعودی قرار گرفتند و دلار به جلو رانده شد.

موسسه رتبه بندی مودی در گزارشی هشدار داده است که تداوم تعطیلی فعالیت های اقتصادی در آمریکا در نتیجه شیوع ویروس کرونا می‌تواند میزان تولید ناخالص داخلی این کشور را ۳۰ درصد کاهش دهد. این موسسه هم چنین رتبه اعتباری بسیاری از کشورها از جمله آرژانتین و استرالیا را کاهش داده است.

در قاره سبز نیز وضعیت بهتر نیست و تقریبا تمام اروپا در نتیجه گسترش شیوع کرونا به حال تعطیلی درآمده که وضعیت در ایتالیا، هشتمین اقتصاد بزرگ جهان و اسپانیا، پنجمین اقتصاد بزرگ اروپا از همه وخیم‌تر است.

دیوید مالپاس، رییس بانک جهانی از در پیش بودن رکودی عمیق تر از رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ خبر داده و کریستالینا جیورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول در اظهاراتی مشابه گفته است که بحران ناشی از کرونا شبیه هیچ کدام از بحران های قبلی نیست.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۲۸ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۱۰۰.۱۹۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۹ دلار اعلام شد.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افت ۰.۳۹ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۳۲۱ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۴ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۰۸ به ۱.۰۸۷ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۴۰۳ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۴۲۷ دلار سنگاپور مبادله شد.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱۵ درصد افزایش به ۱۰۸.۹۵۵۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۶۲۴ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۶۳ یوان چین اعلام شد.

در چین نیز برای نخستین بار طی ۲۴ ساعت هیچ گونه مرگ جدید ناشی از کووید-۱۹ ثبت نشد. شهر ووهان به عنوان کانون اولیه شروع کرونا نیز کاملا از قرنطینه خارج شد. با این حال وضعیت در انگلیس و آمریکا کماکان وخیم است و نخست وزیر انگلیس نیز که به کووید-۱۹ مبتلا شده، پس از وخامت حالش به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد. دومنیک راب، وزیر خارجه به طور موقت مسئولیت اداره کابینه را بر عهده گرفته است.

در آمریکا دولت دونالد ترامپ صادرات ماسک را ممنوع اعلام کرده و بانک‌های بزرگ این کشور به اقدامات حمایتی خود از کسب و کارها شدت بخشیده‌اند. ترامپ گفته است آمریکا دو هفته بسیار سخت را پیش رو خواهد داشت و هزاران آمریکایی خواهند مرد. بسیاری از ایالت‌های آمریکا، مقررات سخت‌گیرانه آمد و شد وضع کرده‌اند. اکنون طرح فاصله گذاری اجتماعی در ۹۰ درصد ایالت های آمریکا اجرا می شود.

به گفته رئیس مجلس سنای آمریکا، به زودی از دومین بسته بزرگ اقتصادی برای مقابله با کرونا رونمایی خواهد شد. سرمایه‌گذاران نگرانند که اقتصادهای بزرگ جهان وارد رکودی گسترده شوند.

تاکنون بیش از یک میلیون و ۴۳۱ هزار و ۹۷۳ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۸۲ هزار و ۹۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به ایتالیا با ۱۷ هزار و ۱۲۷ نفر، اسپانیا با ۱۴ هزار و ۴۵ نفر، آمریکا با ۱۲ هزار و ۸۵۷ نفر، فرانسه با ۱۰ هزار و ۳۲۸ نفر و انگلیس با ۶۱۵۹ نفر بوده است.

جیمی کوکس، مدیر موسسه هریس فایننشیال گروپ گفت: آمار مبتلایان و قربانیان خیلی بد است و شاید روزهای بدتری در انتظارمان باشد. هیچ کس از این که چه پیش خواهد آمد خبر ندارد.

بورس آمریکا/نگرانی سهامداران از تشکیل صف‌ فروش با منفی شدن بورس وال استریت ‌/ داو جونز جهش ۹۰۰ واحدی را از دست داد

در دقایق پایانی معاملات شب گذشته بورس وال استریت، یک باره روند صعودی به طور کامل از بین رفت و این مسئله نشان می‌دهد که سهامداران نگران بروز خطر دوباره سقوط بورس وال استریت، هستند.

دلیل این نگرانی بی‌ثباتی اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا است.

در معاملات روز گذشته در حالی که شاخص S&P500 سه و نیم درصد رشد کرده بود، به یک باره تمام این رشد مثبت را از دست داد و در دقایق پایانی 0.16 درصد منفی شد.

دلیل رشد این بود که در برخی مناطق آمریکا، از جمله نیویورک که شاهد شیوع گسترده کرونا بودیم، روز گذشته میزان مبتلایان و مرگ و میر کاهش یافت و همین امر معامله‌گران بازار سهام را خوشبین کرده بود.

البته بخش قابل توجهی از رشد شاخص‌های بورس وال استریت، طی روزهای گذشته به دلیل فعال شدن بسته دو هزار میلیارد دلاری دولت و کنگره آمریکا، برای بهبود اوضاع اقتصادی این کشور، بوده است.

علیرغم این کاهش میزان ابتلا در برخی مناطق آمریکا و آغاز اجرای بسته کمک دو هزار میلیارد دلاری برای حمایت از اقتصاد در این کشور اما بسیاری از سهامداران هنوز با شک و تردید به روند بازارهای مالی در آمریکا نگاه می‌کنند و هنوز مطمئن نیستند که روند رشدی که پس از سقوط سنگین بورس آمریکا آغاز شده، پایدار باشد.

با اینکه طی روزهای گذشته بورس آمریکا، تا حدودی مثبت بود، اما شاخص‌های اصلی نظیر S&P500 هنوز نسبت به روزهای خوب خود نظیر 19 فوریه 20 درصد پایین‌تر است.

شاخص S&P500 به طور متوسط نسبت به روز 19 فوریه 26 درصد پایین آمده است.

با توجه به اینکه هنوز هیچ توافقی در حوزه بازار نفت بین روسیه و عربستان هم شکل نگرفته، شاخص‌های سهام مربوط به شرکت‌های این حوزه هم 40 درصد نسبت به گذشته پایین آمده است.

از روز 19 فوریه 10 نماد برتر وال استریت و گران قیمت‌‌ترین شرکت‌های حاضر در بورس آمریکا، در مجموع یک هزار میلیارد دلار از ارزش واقعی خود را از دست داده‌اند.

البته یکی از این شرکت‌ها فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت بود که استثنائا ارزش بازار آن از روز 19 فوریه 12 میلیارد دلار افزایش داشته است.

مؤسسه ال‌پی ال فایننشال، اعلام کرده است که نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد، بورس آمریکا، هنوز آسیب پذیر است، چرا که سهامداران منتظر یک نشانه هستند که به آنها ثابت کند اوضاع شیوع ویروس کرونا، در آمریکا بدتر نخواهد شد.

این مؤسسه در گزارش خود اعلام کرده است، ما همچنان منتظر آن هستیم که ببینیم شیوع کرونا در آمریکا به بیشینه خود رسیده که این مسئله باعث می‌شود سهامداران نسبت به شروع دوباره فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا خوش بین شوند و امیدوار باشند در نیمه دوم سال جاری شاهد رشد قدرتمند اوضاع اقتصادی در آمریکا باشیم.

این مؤسسه تاکید کرده است: ممکن است در شرایط کنونی، شاهد سقوط شاخص‌های بورس آمریکا و رسیدن دوباره آنها به کمینه خود در ماه مارس باشیم

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مشابهی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۲.۴۸ درصدی تا سطح ۱۹ هزار و ۳۵۳.۳۴ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۷۱ درصد پایین رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۸۱.۲۳ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای کامپوزیت" افت ۰.۲۶ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۷۸۸.۱۳ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۸۶ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۵۲۰۶.۹۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها تحت تاثیر افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ایتالیا، اسپانیا، آلمان و فرانسه و مذاکرات برگزیت قرار داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۲.۱۹ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۷۰۴.۴۵ واحد بسته شد.

شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با جهش ۲.۱۲ درصدی در سطح ۴۴۳۸.۲۷ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۲.۷۹ درصدی و ایستادن در سطح ۱۰ هزار و ۳۵۶.۷۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۲.۳ درصد بالا رفت و به ۷۰۰۲.۲۰۰ واحد رسید.

از طرفی با تقویت امیدها مبنی بر اینکه نشست اوپک و کشورهای غیر اوپکی در روز پنج شنبه به کاهش تولید منجر خواهد شد و قیمت ها را بالا می برد، قیمت نفت پس از دو روز کاهش، در معاملات امروز افزایش یافت.

هر بشکه نفت برنت با 44 سنت افزایش 32.31 دلار فروخته شد و نفت خام آمریکا با 1.03 دلار افزایش 24.66 دلار به ازای هر بشکه معامله شد.

بسیار انتظار می رود ویدئو کنفرانس نشست روز پنج شنبه میان اعضای اوپک پلاس بسیار موفقیت آمیزتر از نشست اوایل ماه مارس باشد که به شکست کاهش تولید منجر شد.

اما تردیدها در مورد نقش آمریکا در هرگونه کاهش تولید همچنان باقی است.

کیم وانگ رائی، تحلیلگر سامسونگ فیوچرز در سئول گفت: «اینکه آمریکا به کاهش تولید خواهد پیوست یا نه به دقت رصد می شود چراکه بازار بر نشست اوپک متمرکز شده است. قیمت نفت نوسان دارد زیرا بازار در وضعیت صبر و انتظار قرار گرفته است.»

سقوط 6 درصدی اقتصاد فرانسه به خاطر کرونا/ ثبت رکورد بدترین عملکرد اقتصادی در 70 سال گذشته

بانک مرکزی فرانسه اعلام کرد در سه ماهه نخست سال جاری تولید ناخالص داخلی این کشور به خاطر شیوع کرونا 6 درصد کاهش داشته است.

بنا به اعلام این بانک، این افت اقتصادی فرانسه بدترین عملکرد اقتصاد این کشور از سال 1945 تا کنون به شمار می رود.

بانک مرکزی فرانسه همچنین اعلام کرد در سه ماهه پایانی سال 2019 هم اقتصاد این کشور 0.1 درصد رشد منفی داشته بود که با توجه به رشد منفی 6 درصدی در سه ماهه نخست سال 2020، و دو دوره متوالی منفی شدن رشد اقتصادی، اقتصاد فرانسه از نظر فنی عملا وارد رکود شده است.

بر اساس آخرین آمارها تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در فرانسه از مرز 73 هزار نفر عبور کرده و تعداد مرگ و میر ناشی از شیوع این ویروس در این کشور اروپایی هم به نزدیک 9 هزار نفر رسیده است.

اعمال محدودیت های شدید اجتماعی که به تعطیلی بسیاری از فعالیت های اقتصادی در کشورهای مختلف جهان منجر شده، حالا در حال نشان دادن تأثیرات خود بر شاخص‌های کلان اقتصادی کشورها است.

در عین حال، کمیسیون اروپایی به وزرای اقتصاد کشورهای حوزه یورو هشدار داده است که ممکن است به خاطر شیوع ویروس کرونا شاهد افت 10 درصد اقتصاد کشورهای این حوزه باشیم.

برونو ل مایر، وزیر اقتصاد فرانسه، هم پیش تر با اشاره به این بحران گفته بود که اوضاع بدتر از آن چیزی خواهد بود که این کشور در زمان بحران رکود بزرگ اقتصادی سال 2009 تجربه کرده است.

فرانسه از روز 17 مارس با هدف کنترل شیوع ویروس کرونا عملا محدودیت های شدید اجتماعی اعمال کرده که البته این محدودیت ها در شهر پاریس بیشتر ازدیگر مناطق فرانسه است.

سقوط 45 درصدی فروش نیسان ژاپن در چین

شرکت خودروسازی نیسان ژاپن، امروز اعلام کرد که فروش خودروهای این شرکت، در چین طی ماه مارس 44.9 درصد کاهش داشته است.

بنا به اعلام این شرکت ژاپنی، طی ماه گذشته تنها 73 هزار و 297 دستگاه خودروی نیسان، در چین به فروش رفته است.

خودروسازی نیسان، که با شرکت خودروسازی دانگ فنگ چین، در تولید خودرو در چین همکاری می‌کند،‌ در بیانیه خود اعلام کرده نشانه‌ها حاکی از بهبود در بازار خودرو است.

شرکت تویوتا هم، شاهد کاهش 15.9 درصدی فروش خود در چین بوده است و شرکت هوندا، بدترین ضربه را از این رکود در بازار دیده است، چرا که فروش مدل‌های هوندا در چین 50.8 درصد در ماه مارس سقوط کرده است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد