اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تصمیمات مهم درباره زمان و شکل فعالیت ادارات، کسب و کارها و مدارس

رییس جمهوری ازآغاز فعالیت مشاغل و کسب و کار‌های کم ریسک از ۲۳ فروردین در استان‌ها و ۳۰ فروردین در تهران خبر داد و گفت: تمام ارکان نظام در مبارزه یکپارچه و هماهنگ هستند و هیچ اختلاف نظری در مبارزه با کرونا وجود ندارد.

ستاد ملی مبارزه با کرونا صبح یکشنبه به ریاست رئیس‌جمهور در ساختمان حافظیه سعدآباد تشکیل جلسه داد.

حسن روحانی رییس‌جمهور صبح یکشنبه در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا که در مجموعه حافظیه تهران برگزار شد، اظهار کرد: در روندی که پیش‌رو داریم برای مسئله مبارزه و مقابله با کرونا هیچ اختلاف نظری میان دستگاه‌های دولتی و قوای سه گانه وجود ندارد و همه ارکان کشور با هماهنگی در حال انجام امور هستیم و مقام معظم رهبری نیز همواره حمایت کردند.

در مقابله با کرونا کل نظام یکپارچه است

وی با تاکید بر اینکه در مسئله مقابله با کرونا کل نظام یکپارچه است، گفت: این که بدخواهان ما از این یکپارچگی عصبانی و ناراحت هستند، خودشان می‌دانند، اما کرونا با همه دشواری‌هایی که ایجاد کرده آثار خوبی هم داشته که وحدت بیشتر ارکان مختلف جامعه است؛ امروز شاهد یک وحدت و یکپارچگی در سراسر کشور هستیم. سالم بودن هوا به دلیل کاهش ترافیک نیز از دیگر آثار خوب کرونا در کشور است.

در میان وزارتخانه‌های دولت اختلافی نیست

رئیس‌جمهور افزود: در میان وزارتخانه‌های دولت اختلافی نیست ممکن است چیزی را در جایی پیدا کنند و با شیطنت به رسانه‌های خارج از کشور منتقل کنند و آن‌ها نیز این مسئله را بزرگ کنند، اما هیچ اختلافی در این زمینه نداریم. برخلاف دعوت بدخواهان و ضد انقلاب که مردم را دعوت می‌کند به این که بین سلامت و فعالیت اقتصادی یکی را باید انتخاب کرد این مردود و ناصواب است؛ چرا که هم فعالیت‌های اقتصادی و هم پروتکل‌های بهداشتی هر دو در کنار هم قابل اجرا هستند، فعالیت‌های اداری و اقتصادی و تولیدی ما باید در جریان باشد، اما پروتکل‌های وزارت بهداشت باید مورد تاکید و توجه قرار بگیرد.

روحانی با اشاره به بررسی جزئیات طرح فاصله گذاری هوشمند در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: کمیته اجتماعی و امنیتی ستاد روز‌های خود را ارائه داد؛ خواست این کمیته، وزارت صمت و فعالان اقتصادی و اصناف در قالب یک جمع‌بندی در جلسه مطرح شد و در نهایت تصمیماتی اتخاذ شد.

آغاز کسب و کار‌های کم‌خطر در استان‌ها بجز تهران از ۲۳ فروردین

وی با بیان اینکه در تولید از ابتدا با هیچ مانعی مواجه نبودیم و این مراکز همچنان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود ادامه می‌دهند، اظهار کرد: امروز پیشنهاداتی درباره فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کار‌ها مطرح شد که در نهایت پیشنهادات به تصویب ستاد قرار گرفت؛ بر این اساس تصویب شد که در استان‌های کشور بجز تهران کسب و کار‌های کم ریسک می‌توانند از ۲۳ فروردین فعالیت‌های خود را آغاز کنند، اما کسب و کار‌های پر ریسک از جمله مراکز ورزشی، استخر‌ها و مراکزی که نیاز به حضور جمعیت دارند فعلا تا اطلاع ثانوی همچنان تعطیل باقی می‌مانند تا بعداً درباره آن‌ها تصمیم گیری شود.

رئیس جمهور ادامه داد: در بخش کسب و کار‌های کم ریسک بنا شد تا در استان‌ها از شنبه ۲۳ فروردین فعالیت‌ها با مراعات پروتکل‌های اعلامی از سوی بهداشت و درمان آغاز شود؛ حتماً باید بر این پروتکل‌ها نظارت شود و مسئولیت اصلی این نظارت بر عهده وزارت بهداشت است. امروز همچنین تصویب شد تا در صورت نیاز نیروی بسیج نیز برای نظارت با دقت به وزارت بهداشت کمک کند.

روحانی با تاکید بر اینکه نمی‌خواهیم فعالیت‌های اقتصادی سلامت مردم را تحت تاثیر قرار دهند، گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فعالیت‌های اقتصادی باید مورد توجه قرار بگیرد.

آغاز فعالیت‌های اقتصادی در استان تهران از ۳۰ فروردین

وی درباره وضعیت فعالیت کسب و کار‌ها در استان تهران نیز خاطرنشان کرد: در جلسه امروز تصویب شد که در استان تهران فعالیت‌های اقتصادی از روز شنبه ۳۰ فروردین آغاز شود.

رئیس جمهور اظهار کرد: از کمیته تبلیغات خواستیم در این زمینه طرح‌ها و اطلاعات مورد نیاز را آماده کند و در رسانه‌ها توضیح داده شود که فروشندگان چگونه باید مسائل را رعایت کنند؛ همچنین تاکید شد که وظایف و اصول بهداشتی که باید مورد توجه قرار بگیرد برای مردم توضیح داده شود.

روحانی با تاکید بر اینکه آغاز فعالیت کسب و کار‌ها به معنای فراموش کردن اصل در خانه ماندن نیست، گفت: ترجیح بر این است که آن‌هایی که حضورشان در جامعه ضرورتی ندارد، همچنان در خانه بمانند.

حضور دو سوم کارمندان در محل کار از ۲۳ فروردین

وی گفت: برای بازگشایی فعالیت‌های کسب و کار‌ها بر اساس پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان تصمیم گرفتیم که به صورت پلکانی عمل کنیم. در خصوص فعالیت ادارات دولتی نیز مصوب شد از هفته آینده یعنی ۲۳ فروردین فعالیت ادارات به این صورت باشد که دو سوم از کارمندان در محل کار خود حضور خواهند داشت و یک سوم دیگر مجاز هستند که در محل کار خود حضور پیدا نکنند؛ در این مصوبه تاکید شد که نسبت به افرادی که سن بالا دارند و همچنین به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند اولویت‌ها لحاظ شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: هر کارمندی که به کرونا مبتلا شود، وظیفه دارد که به مدیر خود اعلام کند و در سر کار خود حاضر نشود و اقدامات درمانی را انجام دهد. آمدن او به محل کار به عنوان تخلف و جرم است؛ در مجموع حضور افرادی که مبتلا به کرونا هستند در جامعه ممنوع است و این افراد باید خود را یا در خانه یا در نقاهتگاه‌ها و یا در بیمارستان‌ها قرنطینه کنند.

روحانی در ادامه از وزیر بهداشت خواست که به آزمایشگاه‌ها ابلاغ کند در صورتی که آزمایش کرونای فردی مثبت شد موظف هستند تا علاوه بر اعلام به فرد بیمار موضوع را به اطلاع محل کار او و خانواده فرد بیمار برسانند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: وقتی به کسی می‌گوییم آزمایش کرونای وی مثبت است نباید اضطراب و نگرانی شدید پیدا کند. بسیاری مردم با ایزوله و قرنطینه بعد از دو هفته خوب می‌شوند و این مورد تنها در ۱۵ تا ۲۰ درصد دیده نمی‌شود. از ۱۰۰ نفر که مبتلا می‌شوند ۳ یا ۴ نفر خطر مرگ دارند و حتی ما باید از رقم ۳ درصد هم که در جامعه هست پایین‌تر رویم و به ۲ درصد برسیم.

وی اضافه کرد: اینکه افراد وقتی مبتلا می‌شوند این موضوع را مخفی می‌کنند لازم نیست، بلکه باید اصول بهداشتی را رعایت کنیم و این موضوع را هم مثل آنفولانزا اعلام کنیم وگرنه پنهان کردن آن نفعی ندارد و مهم نیست، البته هر کسی دوست دارد می‌تواند این کار را بکند، اما اصل مهم رعایت بهداشت و جلوگیری از ارتباط با دیگران است.

ساعت کار ادارات از ۲۳ فروردین ۷ صبح تا ۱۴ عصر

روحانی در ادامه اعلا کرد: ساعت کار اداری قرار شد از ۲۳ فروردین ۷ صبح تا ۱۴ عصر باشد و این با توجه به نزدیک بودن ماه رمضان در نظر گرفته شده است که در این زمینه هم اگر تا ماه رمضان چنین وضعیتی داشته باشیم نه نماز جماعت خواهیم داشت و نه وقت ناهار در ادارات.

تشکر از همه دست اندرکاران حمل و نقل کشور

رییس جمهور خاطرنشان کرد: کلیه کالا‌هایی که ضروری بوده که جابجا شوند چه از گمرک چه در درون کشور بدون هیچ خللی کار خود را انجام دادند و حتی یک درصد هم از سال پیش کمتر نبوده که ما از همه دست اندرکاران حمل و نقل کشور تشکر می‌کنم. در ماه‌هایی که ما مشکل کرونا داشتیم از افراد و کارگران بخش حمل و نقل هیچ کسی اخراج نشده و تعدیلی هم صورت نگرفته که خبر خوبی است و شامل آن امتیاز‌هایی که ما برای کسب و کار‌ها در نظر گرفتیم می‌شوند.

عبور و مرور در استان‌ها آزاد، اما در میان استان‌ها تا ۳۰ فروردین ممنوع

روحانی همچنین گفت: عبور و مرور ماشین‌ها در استان‌ها آزاد است، اما در میان استان‌ها تا ۳۰ فروردین ممنوع است که ماشین‌ها از استانی به استان دیگر بروند.

مدارس تا ۳۰ فروردین آموزش از راه دور است

وی بیان کرد: در بخش آموزش به جز آموزش تکمیلی در بخش دکتری مخصوصا از ۳۰ فروردین حضوری خواهد بود، اما در بخش کارشناسی و مدارس تا ۳۰ فروردین آموزش از دور است؛ البته در استان‌هایی که وضعیت سفید است می‌توانند کار خود را شروع کنند و مشکلی ندارند مثل استان بوشهر که مشکلی در این زمینه ندارد.

رییس جمهور گفت: وزارت بهداشت و درمان نمی‌تواند بگوید که شکل فعالیت این ویروس در ادامه و در زمانی که هوا گرم می‌شود چگونه است، چون هنوز عملکرد این ویروس مشخص نیست.

اماکن متبرکه تا ۳۰ فروردین همچنان تعطیل می‌مانند

روحانی خاطرنشان کرد: اماکن متبرکه تا ۳۰ فروردین همچنان تعطیل می‌مانند و بعد از این تاریخ برای آن‌ها تصمیم گیری می‌کنیم. جلسه بعدی ما ۲۴ فروردین است، اما اگر اتفاقی بیفتد می‌توانیم زودتر این جلسه را برگزار کنیم.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد