اونس طلا2154.29
مظنه14,181,000
18 گرم3,273,600
ارزش سکه31,949,793
قدیم (بهار)36,000,000
جدید (امامی)38,750,000
نیم23,150,000
ربع14,400,000

مقایسه تیبا 2 و پراید 111؛ کدام خودرو بهتر است؟

ارتفاع تیبا ۲ نسبت به پراید حدود سه سانتیمتر بیشتر و طول و عرض تیبا نیز در قیاس با پراید اندکی بیش‌تر است. کیلومترشمار و دورسنج تیبا ۲ هنوز آنالوگ هستند، چون سایپا حاضر نیست برای تغییر و به‌روزرسانی آن هزینه کند، اما پراید ۱۱۱ همزمان با تغییرات ظاهری و ایمنی، روی داشبورد خود میزبان یک کیلومترشمار جدید و دیجیتال است. این یکی را تقریبا می‌توان تنها برتری پراید ۱۱۱ نسبت به تیبا ۲ دانست. حجم موتور پراید، ۱۳۰۰ سی‌سی و حجم موتور تیبا ۱۵۰۰ سی‌سی است. با توجه به اختلاف ۲۰۰ کیلوگرمی وزن دو خودرو، از نظر فنی افزایش حجم موتور مزیت چندان قابل ذکری برای تیبا ۲ به‌حساب نمی‌آید

طرفدار‌های افراطی، تیبا ۲ را با ۲۰۶ مقایسه می‌کنند؛ لابد، چون مصرف سوخت پایینی دارد و هزینه‌های نگهداری و تعمیرش پایین است، اما اگر منصف باشیم، نهایتا می‌توان آن را با پراید ۱۱۱ مقایسه کرد. تیبا ۲ از نظر طراحی در موقعیت خوبی قرار دارد. ایمنی آن از پراید بیشتر است و مدرن‌تر به نظر می‌رسد. همه این‌ها باعث می‌شود از برادر بزرگ‌ترش یعنی تیبای صندوق‌دار هم جلو بزند و حتی به‌خاطر قیمت کمتر بعضی‌ها آن را با پژو ۲۰۶ مقایسه کنند.

آنچه باید درباره تیبا ۲ بدانیم

موتور: تیبا ۲ از موتوری با حجم ۱۵۰۰ سی سی بهره می‌برد که باعث شده این خودرو قدرت و شتاب خوبی داشته باشد. از این لحاظ تیبا برتری زیادی نسبت به انواع پراید دارد. چون در پراید بدون تغییر در موتور، وزن ماشین افزایش داشته که باعث کندی شتاب شده است. موتور خودرو توان تولید نیرویی معادل ۸۷ اسب بخار برای ۵۳۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۲۸ نیوتن متری برای چهار هزار دور در هر دقیقه را دارد. البته این نکته را باید اضافه کنیم که تیبا به کیفیت روغن‌موتور حساس بوده و شما حتما باید در انتخاب آن دقت زیادی به خرج دهید. اگر برای این خودرو از یک روغن‌موتور معمولی استفاده کنید تقریبا بعد از دو هزار کیلومتر رانندگی، وقتی خودرو را روشن کنید، صدای غیرعادی از موتور به گوش خواهد رسید که به مرور فراگیر شده و پس از گرم شدن ماشین دیگر قطع نخواهد شد. حداکثر سرعت نیز در این خودرو ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است. همچنین این خودرو شتاب صفر تا ۱۰۰ را در ۱۲ تا ۱۳ ثانیه طی می‌کند. این خودرو دارای یک گیربکس پنج دنده دستی است.

مصرف سوخت: باک سوخت تیبا ۲ گنجایش ۴۰ لیتر بنزین دارد. مصرف سوخت شهری آن ۵.۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز به ۶.۹۵ لیتر می‌رسد.

سیستم فرمان و ترمز: فرمان تیبا ۲ دارای سیستم هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع است. نوع سیستم ترمز این خودرو روغنی با بوستر خلاء بوده و نوع و دیسک و کالیبر ترمز آن در جلو دیسکی و در عقب کاسه‌ای است.

ایمنی: از لحاظ تجهیزات ایمنی روز باید گفت که تیبا ۲ مجهز به ترمز ABS و دو ایربگ راننده و سرنشین است. این خودرو همچنین سیستم ضدسرقت با کد متغیر معروف به ایموبلایزر دارد. بدنه تیبا استحکام کافی را دارد و اصلا نمی‌توان این خودرو را با پراید مقایسه کرد.

آپشن‌: یکی از آپشن‌هایی که در تیبا به کار رفته سیستم تهویه مطبوع دستی است. سیستم پخش این خودرو توان اجرای فایل‌های MP3 از روی USB را دارد. این ماشین مجهز به چراغ جلوی پرنوری است که رانندگی در شب را راحت می‌کند و این مسئله تاثیر زیادی بر کاهش حوادث ناشی از کاهش دید در شب راننده دارد. همچنین برای مواقع ضروری دارای مه‌شکن جلو و عقب است. اضافه بر آن تیبا چراغ هشداردهنده عیب‌یاب موتور دارد. شیشه‌های برقی در این خودرو تنها به در‌های جلو متعلق نیست و شیشه‌های عقب را هم می‌توان با دکمه‌های برقی کنترل کرد. صندلی راننده تیبا با اهرم‌های زیر صندلی قابلیت تنظیم ارتفاع دارد.

آنچه باید درباره پراید ۱۱۱ بدانیم

موتور: موتور پراید همچون تیبا دارای چهار سیلندر است که به‌صورت خطی قرار گرفته‌اند. موتور این خودرو با حجم ۱۳۰۰ لیتر می‌تواند قدرتی معادل ۶۸ اسب بخار برای ۵۲۵۰ در هر دقیقه به همراه گشتاوری ۱۰۸ نیوتنی برای چهار هزار دور تولید کند. بنابراین تیبا در حجم موتور، قدرت، اسب بخار و دور‌های موتور از پراید برتر است. این خودرو همانند تیبا به یک گیربکس پنج دنده دستی مجهز است. حداکثر سرعت در پراید ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت بوده و با این خودرو شما به ۱۴ تا ۱۵ ثانیه زمان نیاز دارید تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسید. بنابراین از نظر سرعت و شتاب تیبا ۲ با داشتن سرعت ۲۰۰ کیلومتری و زمان ۱۲ تا ۱۳ ثانیه‌ای از پراید برتر است.

سوخت: باک بنزین در پراید ۱۱۱ گنجایش ۳۷ لیتر بنزین دارد که به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی به صورت ترکیبی هفت لیتر بنزین از آن کاسته می‌شود. در واقع پراید در شهر به اصطلاح صدی ۹.۵ بنزین می‌سوزاند که این عدد در اتوبان‌ها ۵.۳ لیتر است.

سیستم فرمان و ترمز: فرمان پراید ۱۱۱ دارای سیستم هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع است. نوع سیستم ترمز این خودرو روغنی با بوستر خلاء است و نوع و دیسک و کالیبر ترمز آن در جلو دیسکی و در عقب کاسه‌ای انتخاب شده.

ایمنی: پراید همچون تیبا دارای سیستم ترمز ABS است. در پراید دو ایربگ برای راننده و سرنشین جلو در نظر گرفته‌اند. پراید همچنین به سیستم ضدسرقت با کد متغیر مشهور به ایموبلایزر تجهیز شده است. در نمونه‌های جدید که به‌عنوان خانواده X۱۰۰ شناخته می‌شوند بدنه این خودرو تقویت شده است.

آپشن‌ها: در پراید همچون تیبا ۲ از سیستم تهویه مطبوع دستی استفاده شده است. سیستم پخش پراید علاوه بر CD از USB استفاده می‌کند و قابلیت اجرای فایل‌های MP3 را دارد. در جلو و عقب پراید چراغ مه‌شکن تعبیه شده است.

مقایسه بازار فروش تیبا ۲ و پراید ۱۱۱

در بازار فروش پراید خودرویی شناخته‌شده‌تر است و هر زمان که بخواهید می‌توانید آن را به پول نقد تبدیل کنید، اما تیبا با وجود شهرتی که برای خود دست‌وپا کرده تا رسیدن به بازار پراید فاصله زیادی دارد. با این حال، چون در این بازه قیمت رقیبی ندارد، در دو تایشان در بازار صفر کیلومتر‌ها برنده هستند. شاید قدمت بیشتر پراید، نکته‌ای باشد که باعث شود خریداران با اطمینان بالاتر و آگاهی بیشتری نسبت به نقاط ضعف و قوت آن به سراغ خریدش بروند. از طرف دیگر، تیبا نسبت به پراید دارای مزیت‌هایی است و البته قیمت بالاتری دارد.

مقایسه ایمنی تیبا ۲ و پراید ۱۱۱

ستون‌های کناری تیبا در مقایسه با پراید محکم‌تر هستند و در تصادفات از کنار صدمه کمتری را بر خودرو تحمیل می‌کنند. در کل از لحاظ ایمنی در تصادفات وضعیت تیبا از خودرو‌های پلتفرم x۱۰۰ بهتر است.

مصرف سوخت خودرو تیبا ۲ و پراید ۱۱۱
مصرف سوخت از نکاتی است که هنگام خرید یک خودرو باید به آن توجه کرد. مصرف سوخت تیبا در بزرگراه طبق اعلام سایپا حدود ۷.۵ در ۱۰۰ کیلومتراست و مصرف سوخت پراید ۱۱۱ نیز چیزی در همین حدود است، این در حالی است که مصرف سوخت پراید در شهر به حدود ۹ لیتر می‌رسد، ولی تیبا ۲ در همین شرایط چیزی حدود ۷.۱ لیتر مصرف دارد. حجم باک پراید ۳۷ لیتر و حجم باک تیبا ۴۰ لیتر است.

مقایسه طراحی تیبا ۲ و پراید ۱۱۱
ارتفاع تیبا ۲ نسبت به پراید حدود سه سانتیمتر بیشتر و طول و عرض تیبا نیز در قیاس با پراید اندکی بیش‌تر است. کیلومترشمار و دورسنج تیبا ۲ هنوز آنالوگ هستند، چون سایپا حاضر نیست برای تغییر و به‌روزرسانی آن هزینه کند، اما پراید ۱۱۱ همزمان با تغییرات ظاهری و ایمنی، روی داشبورد خود میزبان یک کیلومترشمار جدید و دیجیتال است. این یکی را تقریبا می‌توان تنها برتری پراید ۱۱۱ نسبت به تیبا ۲ دانست. حتی رودری‌های این دو خودرو نیز شباهت زیادی به هم دارند. در بخش میانی، جایی که با نام کنسول شناخته می‌شود، تیبا ۲ در مقایسه با پراید ۱۱۱ بهتر عمل می‌کند، چون از طراحی جدیدتری برخوردار است. این مسئله را می‌توان به وضعیت داشبورد هم تعمیم داد و گفت: شکل و شمایل نوینی دارد. وزن پراید ۷۹۰ کیلوگرم و وزن تیبا در حدود هزار کیلوگرم است. وزن بیشتر تیبا را می‌توان مزیتی برای آن دانست، چون مقاومت آن را در برابر واژگونی نسبت به پراید افزایش می‌دهد و به نوعی ضریب ایمنی بالاتری به آن می‌دهد. در مورد شتاب تیبا ۲ عدد‌های اعلام شده توسط کارخانه خیلی دقیق نیست و در نهایت مالکان خودرو تیبا ۲ می‌گویند شتاب این ماشین نسبت به پراید بیشتر است؛ یادتان باشد این مقدار اندک است. این مسئله را باید در اختلاف کوچک قلب تپنده دو خودرو جستجو کنیم. حجم موتور پراید، ۱۳۰۰ سی‌سی و حجم موتور تیبا ۱۵۰۰ سی‌سی است. با توجه به اختلاف ۲۰۰ کیلوگرمی وزن دو خودرو، از نظر فنی افزایش حجم موتور مزیت چندان قابل ذکری برای تیبا ۲ به‌حساب نمی‌آید. این مقایسه در مورد حداکثر قدرت موتور دو خودرو که برای پراید ۶۳ و برای تیبا ۸۰ اسب بخار است نیز صدق می‌کند. حداکثر گشتاور و حداکثر دور موتور تیبا نیز در اعداد بیشتر است، با این حال وزن بالاتر تیبا ۲ در عمل این برتری‌های ناچیز فنی را بی‌اثر می‌کند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد