اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

رویدادهای اقتصادی جهان ۹۹/۰۱/۰۶

شاخص دلار امروز افت محسوسی را تجربه کرد.از طرفی شاخص های بورس در جهان به میزان قابل توجهی صعود کردند.قیمت نفت خام در حالی که خوش‌بینی به تصویب بسته حمایتی آمریکا روحیه بازارها را تقویت کرده، برای سومین روز متوالی جهش کرد.ثروتمندترین فرد اروپا امروز ۱۱ میلیارد دلار پولدارتر شد.رشد شدید شاخص های بورس اروپایی باعث افزایش چشمگیر ثروت برنارد آرنو شد.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، در جریان معاملات روز چهار شنبه، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در موقعیت صعودی قرار گرفتند و دلار به عقب رانده شد. بخش بزرگی از اروپا در نتیجه گسترش شیوع کرونا به حال تعطیلی درآمده که وضعیت در ایتالیا، هشتمین اقتصاد بزرگ جهان و اسپانیا، پنجمین اقتصاد بزرگ اروپا از همه وخیم‌تر است. دولت ایتالیا قرنطینه سراسری را به مدت چهار ماه دیگر تمدید و از جریمه ۳۰۰۰ دلاری خاطیان خبر داده است.

در فرانسه نیز دولت از تمدید قرنطینه سراسری و جریمه سنگین ناقضان قرنطینه خبر داد. در شرایطی که شمار قربانیان ویروس کرونا در آمریکا به ۷۸۴ نفر افزایش یافته است، دولت این کشور از در نظر گرفتن یک بسته حمایتی دو تریلیون دلاری و اهدای ۳۰۰۰ دلار به هر خانواده خبر داده است. فدرال رزرو که پیشتر نرخ بهره را در اقدامی بی سابقه یک درصد کاهش داده و به محدوده ۰.۲۵ درصدی تا صفر درصدی رسانده بود از آغاز عملیات جدید خرید اوراق قرضه به میزان نامحدود خبر داد. بسیاری از بانک های مرکزی دیگر نیز در سراسر جهان دست به اقدام مشابه زده‌اند.

اکنون در سراسر آمریکا وضعیت فوق العاده اعلام شده و وزیر خزانه داری آمریکا نیز از احتمال تدارم تعطیلی هشت تا ۱۰ هفته ای بخش بزرگی از اقتصاد این کشور خبر داده است. دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در یک کنفرانس خبری گفته است که بسیاری از کسب و کارها در آمریکا از جمله کسب و کارهای خانوادگی خودش به دلیل کرونا آسیب دیده است اما وی اجازه نخواد داد تا این بحران پزشکی به یک بحران اقتصادی همه جانبه تبدیل شود. ترامپ هم چنین نسبت به بازگشایی اقتصاد این کشور تا عید پاک ابراز امیدواری کرده است.

تاکنون بیش از ۴۲۳ هزار و ۴۸۷ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۱۸ هزار و ۹۱۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به ایتالیا با ۶۸۲۰ نفر، چین با ۳۲۸۱ نفر، اسپانیا با ۲۹۹۱ نفر، ایران با ۱۹۳۴ نفر و فرانسه با ۱۱۰۰ نفر بوده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ریزش ۰.۷۲ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۱۰۱.۵۱۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۱۷ دلار اعلام شد.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود ۱.۷۷ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۱۸۷۸ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۳ درصد پایین رفت اما با باقی ماندن در کانال ۱.۰۸ به ۱.۰۸۲۳ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۴۳۳۸ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۴۴۵۶ دلار سنگاپور مبادله شد.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۶۹ درصد افزایش به ۱۱۱.۴۲۳۹ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۶۵۳ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۱۰۲۸ یوان چین اعلام شد.

هر چند تمام کشورها امکانات خود را علیه کرونا بسیج کرده‌اند اما ویروسی که صدراعظم آلمان آن را بزرگترین بحران پس از جنگ جهانی دوم خوانده است، کماکان باعث وحشت بازارهای مالی است.

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۱۱.۳۶ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۲۰ هزار و ۷۰۴.۹۱ واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۹.۳۸ درصد افزایش تا سطح ۳۴۴۷.۳۳ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با صعود ۸.۱۲ درصدی در سطح ۷۴۱۷.۱۸ واحدی بسته شد.

چهارشنبه به دنبال تصویب بسته ۲ تریلیون دلاری کرونای آمریکا، سهام آسیا اقیانوسیه جهش کردند.

نیکی ژاپن ۸.۰۴ درصد جهش کرد.

در بازار چین، کامپوزیت شانگهای ۲.۱۶ درصد بالا آمد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۲.۹۷ درصد به ارزش خود افزود.

ای‌اس‌اکس استرالیا با جهش بزرگ ۵.۵۷ درصدی روبرو شد و کوسپی کره‌جنوبی ۵.۸۹ درصد جهش کرد.

در بازار ارز، دلار آمریکا ۰.۲۸ درصد در مقابل یوآن چین تقویت شد تا نرخ برابری آنها به ۷.۰۸۰۹ واحد برسد.

در مقابل ین ژاپن، دلار ۰.۱۳ درصد دیگر تقویت شد تا نرخ برابری آنها به ۱۱۱.۳۵ واحد برسد.

صبح امروز به وقت تهران، سنا و کاخ سفید در مورد بسته عظیم ۲ تریلیون دلاری مبارزه با کرونا به توافق رسیدند.

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا، می‌گوید: ما توافق کردیم. این سطح تزریق سرمایه‌گذاری به کشور مخصوص دوره جنگ است.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۵.۵۴ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۴۹۹۸.۰۷ واحدی به کار خود خاتمه داد.

در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها تحت تاثیر افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ایتالیا، اسپانیا، آلمان و فرانسه و مذاکرات برگزیت قرار داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۹.۰۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۴۴۶.۰۱ واحد بسته شد.

شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با افزایش ۸.۳۹ درصدی در سطح ۴۲۴۲.۷۰ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۱۰.۹۸ درصدی و ایستادن در سطح ۹۷۰۰.۵۷ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۷.۸۲ درصد بالا رفت و به ۶۷۱۷.۳۰ واحد رسید.

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت " وست تگزاس اینتر مدیت" با ۳.۱۲ درصد افزایش به ۲۴.۷۶ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۲.۱۰ درصدی به ازای ۲۷.۷۲ دلار در هر بشکه مبادله شد.

در حالی که خوش‌بینی به تصویب بسته حمایتی آمریکا روحیه بازارها را تقویت کرده، قیمت نفت خام برای سومین روز متوالی جهش کرد.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۷۵ سنت یا ۲.۸ درصد جهش کرد و به ۲۷.۹۰ دلار رسید.

این در حالی است که قیمت‌های نفت در ابتدای معاملات امروز بیش جهش بیشتری کرده بودند: دابلیوتی‌آی تا بشکه‌ای ۲۵.۲۴ دلار و نفت برنت تا بشکه‌ای ۲۸.۲۹ دلار بالا رفته بودند.

به دنبال اعلام توافق جمهوری‌خواهان آمریکا با دموکرات‌ها بر سر بسته حمایتی عظیم ۲ تریلیون دلاری، احتمالاً امروز سنای آمریکا این بسته را به رأی خواهد گذاشت. خوش‌بینی در مورد این بسته بازارهای مالی را تقویت کرده است.

هر چند که صنعت کالاهای لوکس یکی از بیشترین زیان ها را از محل شیوع گسترده ویروس کرونا در سطح جهان متحمل شده اما به دنبال بازگشت بخش بزرگی از اقتصاد چین به حالت عادی که یکی از بزرگ ترین بازارهای مصرفی کالاهای لوکس جهان به شمار می رود، ارزش نماد بسیاری از برندهای لوکس امروز صعودی چشمگیر داشته است.

پس از اعلام خبر نهایی شدن بسته حمایتی دو تریلیون دلاری آمریکا، گسترش برنامه خرید اوراق قرضه توسط بانک های مرکزی اروپا و آمریکا با هدف حمایت از کسب و کارها و اعلام بسته های محرک جدید در فرانسه، آلمان، انگلیس و اسپانیا، شاخص های بورسی اروپایی امروز یکی از درخشان ترین روزهای خود را سپری کردند تا جایی ثروت برنارد آرنو، ثروتمندترین فرد فرانسه و اروپا که سهامدار اصلی و مدیرعامل برند لویی ویتون است تنها در یک روز ۱۱.۳ میلیارد دلار افزایش یافت. با این حال ثروت کنونی آرنو فرانسوی هنوز ۳۵.۲ میلیارد دلار کمتر از بالاترین رقم ثبت شده خود در روزهای نخست امسال است.

البته این افزایش ثروت تنها مربوط به ثروتمندان اروپایی نبود و به دنبال جهش کم سابقه شاخص های بورسی در آمریکا، بسیاری از ثروتمندان آمریکایی نیز میلیاردها دلار به ثروت خود افزودند. شاخص داو جونز اینداستریال اوریج که اصلی ترین شاخص بورسی وال استریت نیز محسوب می شود، در معاملات امروز بیش از ۱۱ درصد افزایش یافت که بالاترین صعود روزانه این شاخص در طول ۲۸ سال اخیر محسوب می شود.

وارن بافت، چهارمین فرد ثروتمند جهان برنده اصلی جهش شاخص های بورسی در آمریکا بود و ۶.۵ میلیارد دلار به ثروت خود افزود. آمانسیو اورتگا، دومین فرد ثروتمند اروپا و مالک برند زارا نیز در آخرین دور از معاملات بورسی موفق شد تا در یک روز ۵.۹ میلیارد دلار به ثروتش اضافه کند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد