اونس طلا2211.18
مظنه14,181,000
18 گرم3,273,600
ارزش سکه31,949,793
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

تحلیل کارشناسی درباره برداشت ۵ میلیاد دلاری از صندوق بین‌المللی پول

با توجه به نامه رئیس کل بانک مرکزی به رئیس صندوق بین‌المللی پول در جهت بهره‌مندی از پنج میلیارد دلار تسهیلات این صندوق برای مقابله با ویروس کرونا، یک کارشناس اقتصادی در این زمینه اظهار کرد که به دلیل مشکلات ایجاد شده در تامین نیازهای ارزی کشور برای آماده‌سازی تجهیزات پزشکی و بهداشتی بر اثر شیوع ویروس کرونا، این مبلغ می‌تواند موجب توازن در پرداخت‌های صادرات و واردات شود و آنچه اهمیت دارد، لزوم ایجاد شفافیت در استفاده از این تسهیلات است.

به گزارش سایت طلا ، پس از شیوع ویروس کرونا در کشور و تاثیرات منفی که این ویروس بر ابعاد مختلف جامعه همچون اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ...‌ داشته است، یکی از موضوعات قابل اهمیت تامین منابع مالی برای مقابله با این ویروس و مهیا کردن تجهیزات مورد نیاز در این زمینه همچون محصولات بهداشتی و درمانی است.

علاوه براین، شیوع این ویروس آسیب‌هایی بر کسب‌وکارها و فعالیت‌های تجاری در ماه‌های پایانی سال که عمدتا روزهای پررونقی از لحاظ درآمدی بوده، وارد کرده است؛ لذا بهبود فضای کسب‌وکار و اختصاص اعتباراتی برای تشویق و حمایت فعالان اقتصادی برای فعالیت دوباره نیازمند منابع مالی و اعتبارات است.

در پی این موضوع، رئیس صندوق بین‌المللی پول چند روز پیش در بیانیه رسمی و نیز مصاحبه‌ای که داشت صریحا اعلام کرد که جامعه بین‌الملل از صندوق بین‌المللی پول خواسته تا با ابزارهای مالی خود به کمک کشورهای درگیر با شیوع ویروس کرونا بشتابد و پشتیبانی‌ها را در قالب کمک‌های مالی اضطراری به میزان ۵۰ میلیارد دلار اعطا کنند.

بنابراین، رئیس کل بانک مرکزی هم در نامه‌ای به رئیس این صندوق خواستار استفاده از حق ایران برای بهره‌مندی از طرح ۵۰ میلیارد دلاری تسهیلات سریع آن صندوق برای پیشگیری و درمان و مقابله با آثار اقتصادی ویروس کرونا شده‌ است.

حال در این زمینه، کامران ندری به عنوان یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایسنا، این درخواست رئیس بانک مرکزی را از جوانب مختلف تحلیل و بررسی کرد.

وی با بیان اینکه کشور ما هر ساله حق عضویت خود را در صندوق بین‌المللی پول پرداخت می‌کند، گفت: از زمان ملی شدن نفت، این بار دوم است که درخواست این را داده‌ایم تا از حق خود برای استفاده از این تسهیلات استفاده کنیم.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: ابزار تامین مالی سریع صندوق بین‌المللی پول برای کشورهایی است که به دلیل مواجه با یک بحران در تراز پرداخت‌های خود با کسری موازنه مواجه شده‌اند، بتوانند بدون نیاز به ارائه برنامه از این تسهیلات استفاده کنند و تمام کشورهای عضو این صندوق می‌توانند درخواست استفاده از این تسهیلات را بدهند.

لطمه کرونا به صادرات غیرنفتی

ندری با بیان اینکه به دلیل نیازهای ارزی کشور در این شرایط، هم در زمینه وارد کردن تجهیزات پزشکی و بهداشتی و هم براثر مشکلات ایجاد شده توسط این ویروس، موازنه تراز پرداخت‌های خارجی ما نامتوازن شده است، اظهار کرد: براثر شیوع این ویروس، صادرات غیرنفتی کشور لطمه می‌خورد که باید بخشی از نیازها را از خارج تامین کنیم و این پنج میلیارد دلار می‌تواند کمک کند تا موازنه بین صادرات و واردات را حفظ کنیم.

وی درباره اینکه این پنج میلیارد دلار قرار است در کجا و چگونه خرج شود؟ افزود: حتما باید یک نظام شفاف وجود داشته باشد که مشخص شود درآمدهای ارزی در کجا هزینه می‌شود. عدم شفافیت تنها مختص به پنج میلیارد دلار نمی‌شود در کل اقتصاد کشور ما وجود دارد.

نقش ۵ میلیارد دلار در توازن درآمدهای صادرات و واردات

در ادامه این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه شفاف‌سازی در حوزه‌های مالی به خصوص حوزه‌های مالی دولت بسیار مهم است، گفت: به خاطر اینکه شفافیت در اقتصاد کشور وجود ندارد، نمی‌توان گفت که درخواست از صندوق بین‌المللی پول اشتباه است، بلکه دولت باید در این زمینه با شفافیت عمل کند و مجلس باید بر این موضوع نظارت کند تا بداند دولت درآمدهای خود را در کجا و چگونه هزینه کرده است.

ندری در پایان خاطرنشان کرد: باید به سمت ایجاد سیستمی شفاف حرکت کنیم و وظیفه‌ها رسانه‌ها در این زمینه این است که در صورت پذیرش این درخواست، از مسئولان مربوطه پرس‌وجو کنند که این پنج میلیارد دلار در کجا و به چه شکل هزینه شده است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد