اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

منهای طلا : نگاهی به بازار 10 تریلیون دلاری انرژی های تجدیدپذیر

شرکتهای برق کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس قصد ندارد در بازار 10 تریلیون دلاری انرژی های تجدیدپذیر سرمایه گذاری کنند.

به گزارش پلاتز، تصمیم شرکتهای برق کشورهای عربی برای سرمایه گذاری هنگفت در صنعت انرژی های تجدید پذیر در حالی است که تقاضای جهانی برای انرژی های پاک به سرعت رو به افزایش است.

بر اساس این گزارش آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است که سرمایه گذاری در بازار انرژی های تجدیدپذیر تا سال 2040 میلادی به بیش از 10 تریلیون دلار خواهد رسید.

شرکتهای برق کشورهای عربی تا همین اواخر تمرکز اصلی خود را بر روی بازار منطقه قرار داده بودند ولی اکنون قصد دارند در سایر کشورها نیز سرمایه گذاری کنند.

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس عبارتند از بحرین، کویت، عمان، قطر عربستان سعودی و امارات.

کشورهای خلیج فارس که برخی از آنها از نفت خام برای تولید برق استفاده می کنند قصد دارند با جایگزین کردن گاز و انرژی های تجدیدپذیر، نفت تولیدی خود را برای صادرات آزاد کنند.

بر اساس پژوهش و تحقیق آژانس بین المللی انرژی تجدیدپذیر مستقر در ابوظبی کشورهای خلیج فارس تا سال 2030 میلادی می توانند با جایگزین کردن انرژی های تجدیدپذیر بیش از 354 میلیون بشکه نفت صرفه جویی کنند.

شرکتهای ACWA Power عربستان، Masdar امارات متحده عربی مهمترین شرکتهای عربی منطقه هستند که قصد دارند در بازار انرژی های تجدیدپذیر سرمایه گذاری کنند.

این شرکت عربستانی قصد دارد طی ده سال آینده اندازه و سایز خود را با سرمایه گذاری در انرژی تجدیدپذیر 4 برابر افزایش دهد. این شرکت 31 گیگاوات ظرفیت تولید برق نصب کرده که 4.6 گیگاوات آن از انرژی های تجدیدپذیری است که در 7 کشور از 12 کشوری که در آن فعالیت می کند، تولید می شود.

Paddy Padmanathan مدیر این شرکت عربستانی گفت: تا سال 2030 قصد داریم به شرکتی با ظرفیت تولید 150 گیگاوات تبدیل شویم و روزانه 15 میلیون متر مکعب آب شیرین تامین نماییم. اندازه و سایز دارایی های شرکت تا ده سال آینده با 4 برابر رشد به 200 میلیارد دلار خواهد رسید. متعجب خواهم شد اگر از 150 گیگاوات ظرفیت تولید ما حداقل 100 گیگاوات از انرژی های تجدیدپذیر نباشد.

این شرکت قصد دارد امسال 10 میلیارد دلار برای تجهیزات تولید برق سرمایه گذاری کند که 7 میلیارد دلار آن در انرژی های تجدیدپذیر خواهد بود. 4 سال قبل سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر حدود 50 درصد کل سرمایه گذاری های این شرکت بود.

این شرکت در حال اجرای پروژه های مربوط به انرژی تجدیدپذیر در عربستان، امارات، ویتنام؛ آفریقای جنوبی مراکش مصر و اردن است و قصد دارد فعالیت خود را در آفریقا و آسیا گسترش دهد.

این شرکت قصد ورود به آذربایجان، ازبکستان، اندونزی را طی سال جاری دارد و در نظر دارد طی سالهای آینده وارد بازارهای کامبوج، فیلیپین و میانمار شود.

در امارات نیز شرکت Masdar در حال رشد سریع است و بر روی تقاضای رو به رشد جهانی برای انرژی های پاک حساب ویژه ای باز کرده است. این شرکت هم اکنون 5 گیگاوات ظرفیت نصب شده برای تولید انرژی تجدیدپذیر دارد که شامل 14 میلیارد دلار سرمایه گذاری است.

Mohamed al-Ramahi رئیس این شرکت گفت: پیش بینی رشد ما نسبت به سال قبل یک رشد دو رقمی است، از نظر ظرفیت تولید و درآمد.

این شرکت در بیش از 25 کشور جهان از عربستان گرفته تا استرالیا فعالیت دارد. این شرکت از 10 سال قبل در بازارهای مهم خود یعنی کشورهای عربی و شمال اروپا سرمایه گذاری هنگفتی را انجام داده است.

در انگلیس این شرکت اماراتی 35 درصد سهم مزرعه بادی Dudgeon بیش از 25 درصد سهم مزرعه بادی London Array و 25 درصد سهم پروژه نیروگاه بادی Hywind اسکاتلند را در اختیار دارد.

با این حال، بلندپروازی های جهانی شرکتهای عربی موجب نشده است تا این شرکتها منطقه خلیج فارس را فراموش کنند، به طوری که پروژه های انرژی تجدیدپذیر را در منطقه گسترش داده اند.

عربستان با طراحی برنامه ملی انرژی تجدیدپذیر قصد دارد سهم این انرژی ها در تامین انرژی مورد نیاز خود را افزایش دهد و تا سال 2024 میلادی بیش از 27.3 گیگاوات و تا 2030 نیز 58.7 گیگاوات برق از انرژی های تجدیدپذیر تولید کند.

امارات نیز که هم اکنون بخش عمده برق مورد نیاز خود را با گاز تولید می کند قصد دارد 44 درصد برق خود را تا 2050 میلادی از انرژی پاک تولید کند.

انتهای پیام /

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد