اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

چالش جدید بیمه بیکاری/ وزیرکار: کارگران را اخراج نکنید

وزیرکار وضعیت صندوق بیمه بیکاری را بحرانی خواند و گفت: از کارفرمایان خواهش می‌کنیم تا جایی که امکان دارد از اخراج کارگران خودداری کنند و با حداقل‌ها آن‌ها را حفظ کنند.

به گزارش سایت طلا ، یکی از حمایت های تأمین اجتماعی از نیروی کار بحث بیمه بیکاری است. بیمه بیکاری ابزاری است که در شرایط بحرانی به کمک کارگرمی آید و کارگران در این دوران می تواند فرصتی برای یافتن شغل دیگر یابد. اخراج، مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل احراز شرایط دریافت مقرری بیمه بیکاری به شمار می‌رود به این معنی که بیمه‌شده، کار خود را به اختیار از دست نداده باشد؛ مثلاً اخراج به دلیل عدم نیاز کارگر یا عدم تفاهم کارگر و کارفرما در ادامه همکاری صورت گرفته باشد، لذا چنانچه کارگر استعفا دهد یا ترک کار کند یا بیکاری وی ناشی از خاتمه کار و تسویه حساب باشد، بیکاری غیر ارادی محسوب نمی‌شود و طبعاً شامل دریافت مقرری بیمه بیکاری نیز نخواهد شد. همچنین کارگرانی که برخلاف میل و اراده خود بازخرید شوند ولی آماده کار باشند از مقرری بیمه بیکاری بهره‌مند خواهند بود.در سال 98 به دلایل متعدد و افزایش حجم اخراج تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری افزایش یافته است، در حالی که بسیاری از کارشناسان بر ضرورت بهره‌مندی کارگران کارخانه‌ها و بنگاه‌های تعطیل شده تاکید دارند، آمارها نشان می‌دهد با وجود بالا بودن تعداد بیکاران و کارجویان تنها 250 هزار نفر در کشور از مزایای بیمه بیکاری استفاده می‌کنند.اما بااین حال محمدشریعتمداری، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تأکید بر این دارند که کارفرمایان کارگران را اخراج نکنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: نسبت افراد بیکار رو به افزایش است و در سال 80 نزدیک به 93 هزار نفر بیکار را تحت پوشش داشتیم و در سال 98 تعداد پوشش بیمه بیکاری ما به حدود 250 هزار نفر افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: بنابراین از کارفرمایان خواهش می‌کنیم تا جایی که امکان دارد از اخراج کارگران خودداری کنند و با حداقل‌ها آن‌ها را حفظ کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در شرایط خوبی از نظر پرداخت‌های کارگری قرار نداریم، گفت: صندوق بیمه بیکاری با مخاطره جدی مواجه است و دو هزار میلیارد تومان کسری دارد و با افزایش روز افزون تعداد بیکاران مواجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه یک بازنگری در اجرای کارگران باید صورت گیرد، افزود: نگهداری کارگرها در محیط کار با حداقل‌ها بهتر از اخراج است و بنابراین دولت باید در این زمینه کمک کند.

شریعتمداری اظهار داشت: برای حل این مشکل نامه‌ای را به رئیس جمهور نوشتیم و در آن تقاضا کردیم که مابه‌التفاوت نرخ سود تسهیلات اعطایی را به بانک‌هایی که آمادگی برای پرداخت پول دارند، بدهند و یا کارفرمایی که علاقه مند برای پرداخت حقوق معوقه کارگران خود وام بگیرند .

وی اظهار داشت: مکانیزم‌هایی را فراهم کرده‌ایم برای ایجاد اشتغال بیشتر در شرایط حاضر و دنبال آن هستیم که کارفرما به دنبال جذب کارگر باشد.

شریعتمداری با بیان اینکه بیکاری دانش‌آموختگان موضوع مهمی برای کشور است و گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای کشور آمادگی دارد تا در کنار کارگاه‌های بزرگ مراکز فنی‌و حرفه‌ای را گسترش دهد و برای این احتیاج به همکاری بخش خصوصی داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سد حمایتی معیشتی گفت: در همه کشورها هر سیاست یارانه‌ای مبتنی بر وجود اطلاعات دقیق از وضعیت مالی مردمان کشور است.

وی اظهار داشت: بانک‌های اطلاعاتی متعددی که تولید اطلاعا می‌کنند، دارایی بزرگ است و در یک سال اخیر دنبال ایجاد و استمرار حیات پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان بوده‌ایم که البته در شروع ممکن است خطاهایی داشته باشد، اما در بلند مدت مفید خواهد بود.

شریعتمداری بیان داشت: 46 پایگاه اطلاعاتی در کشور داریم که در ارتباط با هم می‌توانند یک وضعیت دارایی و توانایی‌های مالی خانواده را در یک ستون در 10 طبقه تقسیم‌بندی کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: 250 هزار خانوار را یکبار از شمول دریافت یارانه حذف کردیم که در مرحله اول 12 درصد اعتراض داشتیم، اما در مرحله دوم به 4.5 درصد رسید و معلوم شد که از این ماشین اطلاعات می‌توان استفاده کرد.

*نتایج تحریم ها کوچک شدن سفره مردم و کاهش ارزش پول ملی است

وی ادامه داد: صورت ظاهری این تحریم‌ها آن است که آنها به دولت فشار می‌آورند اما در باطن این تحریم‌ها وقتی منابع ارزی کشور محدود و جلوی فروش نفت و پتروشیمی گرفته می‌شود این است که نتایج این تحریم‌ها به ملت ایران وارد می‌شود و نتایج آن کوچک شدن سفره مردم و کاهش ارزش پول ملی است و بدین ترتیب آنها خنجرشان را در پهلوی ملت ایران فرو می‌کنند.

وی بیان داشت: راه حل این است که ما در همه سختی‌ها در کنار یکدیگر قرار بگیریم و از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم تا مسیر توسعه را ادامه دهیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بودجه دولت در سال 1398 گفت: وقتی دولت بودجه‌ای را تقدیم مجلس با رقم 470 هزار میلیارد می‌کند در مرحله اول این بودجه به 407 هزار میلیارد تومان کاهش می‌یابد و در مرحله دوم به 380 هزار میلیارد تومان می‌رسد وامروز 301 هزار میلیارد تومان شده و به عبارتی بودجه مالی دولتی در یک سال 170 هزار میلیارد تومان قابلیت عمل ندارد و طبیعی است با این شرایط تکانه‌های فوق‌العاده‌ای بر نظام اقتصادی کشور ایجاد شود.

شریعتمداری افزود:‌هر چند بودجه عمومی کل اقتصاد ایران نیست و اقتصاد ایران یک نظام مویرگی در کنار خود دارد که به این آسانی قابل گسیختگی نیست اما به هر حال متاثر از این عوامل است.

وی گفت: من به سفیر فرانسه با استحکام (تاکید) گفتم که با فشار آوردن به چهاراه پاستور که یک طرف آن نهاد ریاست جمهوری و یک طرف آن قوه قضائیه و یک طرف قوه مقننه است و.. نمی‌توانیم ملت را از پای بیندازید و این خیال باطلی است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: زیرا این ملت به طور خودکار کار خود را انجام می‌دهد و حتی اگر همه عروق اصلی را ببندید این قلب به کار خود ادامه می‌دهد و ایران به این آسانی‌ها از پای نمی‌ایستد.

شریعتمداری گفت:‌من به سفیر فرانسه گفتم برای شما یک بی‌آبرویی می‌ماند که کشوری با سابقه بلند تاریخی با کشور دیگری همکاری کند و خودش را نوکر آن کشور در جهان بخواند و این امر به زیان شماست. ما باید از یکپارچگی نظام سه جانبه صحبت کنیم زیرا کارگر، کارفرما و دولت به هم گره خورده است.

*بنگاه اقتصادی به هر ترتیبی باید بچرخد

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت:‌در شرایط فعلی کشور معتقدم اگر بنگاهی فرار مالیاتی داشته باشد و از دودکش آن بنگاه اقتصادی دود بلند می‌شود و یک عده در آن کار می‌کنند و تولید در جریان است نباید به فکر پس گرفتن آن فرار مالیاتی باشیم و باید اجازه دهیم چرخ‌های آن بنگاه اقتصادی به هر ترتیبی که ممکن است بچرخد حتی اگر ما بخواهیم به حق مالیات را وصول کنیم.

شریعتمداری گفت:‌حسابرسی تامین اجتماعی چه 10 ساله و صد ساله باید انجام شود اما امروز شرایط کشور ایجاب می‌کند که واحدهای تولیدی واقعی که در آن اشتغال در جریان است را کمک کنیم تا چرخ‌هایشان بچرخد.

شریعتمداری اظهار داشت: کار برای ما اصل است، زیرا وقتی کار شکل بگیرد، کارگر و کارفرما هم در جای خود باقی می‌مانند، اما وقتی کار از بین برود، دولتی نمی‌ماند که بتواند حقوق خود را از آنها وصول کند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: ما باید تلاش کنیم که کار بر زمین باقی بماند و هر قانون و مقررات در تامین اجتماعی وضع می‌شود، باید به این موضوع مبنا قرار گیرد که ما کار را محترم می‌شماریم یا با اقدامات کار را تعطیل می‌کنیم؟

وی در ادامه اظهار داشت: اما حتما در عمل فاصله زیادی با حرف‌ها وجود دارد و در برخی بخش‌ها تخطی هم صورت می‌گیرد. به عنوان مثال وقتی اعلام می‌کنیم، حسابرسی 10ساله واحدها باید تعطیل شود، اما همچنان می‌بینیم از برخی بخش‌ها حسابرسی می‌شود.

شریعتمداری اظهار داشت: وقتی دلیل این مساله را جویا می‌شویم، پاسخ می دهند زمان ابلاغ بخشنامه در حال بررسی واحد بوده‌ایم و آن را ادامه دادیم ، اما حسابرسی واحد جدیدی را آغاز نکرده‌ایم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: به آنها نیز اعلام کردیم، اگر حسابرسی واحد تولیدی را تمام کردید و متوجه شدید آن واحد مقداری بدهکار است آن را دریافت نکنید، البته این کار بدان معنا نیست که مطالبه‌ای نداریم، بلکه این مطالبه وجود دارد و در زمان رونق تولید وصول خواهد شد.

شریعتمداری با بیان اینکه در برهه زمانی خاصی قرار داریم، قطعا نمی‌توان تحولات قابل ملاحظه‌ای مشاهده کرد، گفت: اما در برخی امور حتما می‌توانیم برنامه‌های خوبی داشته باشیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: فضای مجازی مشاغل جدیدی را آفریده و کارفرما و کارگر پنهان است و باید بررسی که اینها چه روابطی کاری دارد و چگونه با قوانین موجود کار و قوانین و نظام تامین اجتماعی و نظام چند کارفرمایی این مسائل را پیش برد.

شریعتمداری اظهار داشت: اکنون تغییر در کارگر و کارفرما نیست، بلکه تغییر دیجیتالی است، به همین دلیل باید به سمت اصلاح قوانین باید پیش رفت و لذا در زمینه قانون کار و تامین اجتماعی کارهای بنیادین را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم در پایان عمر دولت این مسائل را پایه‌گذاری کنیم.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد