اونس طلا2218.29
مظنه14,196,000
18 گرم3,277,100
ارزش سکه31,983,588
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

کیا اپتیما ۲۰۲۰؛ سدان جذاب کره‌ای حریف شاسی بلند‌ها می‌شود؟

می‌توان آینده درخشانی را برای کیا اپتیما ۲۰۲۰ متصور بود و حتی در جهانی که شاسی‌بلند‌ها درپی تصرف کامل آن هستند، کیا اپتیما با استایل و شخصیتی خاص می‌تواند از میان آن‌ها سر در بیاورد و توجهات مشتریان را به سوی خود جلب کند.

کیا اپتیما به عنوان یک سدان میان سایز از سال ۲۰۰۰ میلادی در سبد محصولات شرکت خودروسازی کیا موتورز کره جنوبی قرار گرفت. این خودرو در نسل‌های اول و دوم خود دارای نام‌های مختلفی همچون: مگنتیس، لوتزه و K۵ بوده، اما اکنون در تمامی بازار‌ها به جز چین و کره جنوبی، تنها با نام کیا اپتیما شناخته می‌شود.

کیا تاکنون پنج نسل از این سدان میان سایز زیبای خود را راهی بازار کشور‌های گوناگون کرده و ما در مقاله پیش رو قصد داریم تا جدیدترین محصول این خانواده یعنی کیا اپتیما ۲۰۲۰ را از جنبه‌های مختلف مورد نقد و بررسی قرار دهیم؛ لطفا در ادامه با بخش خودرو پایگاه خبری فرارو همراه باشید.


طراحی بیرونی و داخلی کیا اپتیما ۲۰۲۰

کیا اپتیما ۲۰۲۰ ضمن حفظ برخی المان‌های طراحی موجود در نسخه‌های پیشین خود و بهره‌گیری از خطوط سیال و روان، به سمت نوعی شمایل فوق مدرن با طراحی بسیار متمایز و چشم‌نواز گرایش پیدا کرده است تا بتواند با رقبایی همچون هوندا آکورد و مزدا ۶ به رقابت بپردازد.

سبک طراحی بدنه کیا اپتیما ۲۰۲۰ بیشتر مشابه یک سدان فست‌بک جلوه می‌کند و از آن حالت مرسوم در گذشته کمی فاصله گرفته است. نسل پنجم کیا اپتیما در مقایسه با نسخه پیشین دستخوش تغییرات ابعادی شده که ماحصل آن افزایش ۲ اینچی طول و عرض و نیز کاهش ارتفاع به همین مقدار بوده است.

در نمای روبرو شاهد طراحی ویژه چراغ‌های دیلایت به حالتی چین خورده و شبیه به نوسانات ثبت شده بر روی دستگاه نوار قلب هستیم که به نوعی می‌توان آن را امضای طراحان بر چهره کیا اپتیما ۲۰۲۰ قلمداد کرد. چراغ‌های جلو نسبت به گذشته باریکتر شده و در کنار جلوپنجره اصلاح شده کیا آرام گرفته است.



نوار کرومی پس از طی کردن پهنای ستون سوم، فریم پنجره‌ها را به شیشه عقب متصل کرده و شاخص‌ترین ویژگی نمای کناری کیا اپتیما ۲۰۲۰ به شمار می‌رود. در نمای عقب شاهد طراحی به هم پیوسته چراغ‌ها به همراه سراگزوز‌های کرومی چهارضلعی و دیفیوزر نقره‌ای در زیر سپر هستیم که در تعامل با یکدیگر منظره زیبایی را در قسمت پشت کیا اپتیما ۲۰۲۰ پدید آورده‌اند.

کابین کیا اپتیما ۲۰۲۰ بسیار لوکس‌تر و مرغوب‌تر از حد معمول به نظر می‌رسد و همانند رقیبان از طراحی مینیمالیستی رنج نمی‌برد. وجود یک تریم چوبی مات بر روی داشبورد کمک شایانی به ارتقای درجه لوکس بودن کابین کیا اپتیما کرده و چرم موجود در تودری‌ها با دوخت متضاد بعلاوه پلاستیک پیانو بلک به کار رفته در آن‌ها موجب ارتقای کیفیت کابین شده است.


برخی نور‌های مخفی نیز در فضای داخلی کار شده که رنگ‌شان بر اساس حالت رانندگی تغییر می‌کند. نمایشگر ۱۰.۳ اینچی سامانه اطلاعات سرگرمی کمی به سمت راننده متمایل شده و با توجه به ارتفاع نسبتا زیاد کنسول میانی جعبه‌دنده، حالتی شبیه به کاکپیت هواپیما را برای راننده کیا اپتیما پدید آورده است. در اینجا بسیاری از دکمه‌های فیزیکی حذف شده و جای خود را درون نمایشگر لمسی به طور مجازی تثبیت نموده‌اند.
فرمان دی-کات کیا اپتیما ۲۰۲۰ بسیاری از دکمه‌های کنترل را بر روی خود جای داده و حالتی شبیه به فرم غربیلک فرمان محصولات مرسدس بنز پیدا کرده است.


در کمال تعجب صندلی‌های ردیف جلو با کمی محدودیت فضای سر روبرو هستند، اما این محدودیت در ردیف عقب احساس نمی‌شود؛ فضای پا نیز به مقدار کافی در ردیف دوم یافت می‌شود و سرنشینان از این نظر با مشکلی روبرو نخواهند بود. همچنین ارگونومی و فرم صندلی‌ها به گونه‌ای است که بدن سرنشین را به خوبی در بر گرفته و حین گذر از پیچ‌ها به طرز مناسبی از آن را پشتیبانی می‌کند.

صفحه نمایشگر مرکزی از گرافیک زیبایی سود می‌برد و بسیار دقیق و حساس به لمس عمل می‌نماید. همچنین برخی نوا‌های طبیعی نظیر صدای جنگل، دریا و صدای جلز و ولز آتش به منظور آرامش بخشیدن به راننده از سیستم صوتی قابل پخش است. پنل دیجیتال کیلومتر شمار پشت آمپر ۱۲.۳ اینچی نیز بر حسب شرایط آب و هوایی و یا شب و روز می‌تواند درجه روشنایی خود را تغییر دهد

پیشرانه و قوای فنی کیا اپتیما ۲۰۲۰

کیا اپتیما ۲۰۲۰ به چند نوع پیشرانه مجهز خواهد بود؛ یکی از این پیشرانه‌ها از نوع ۱.۶ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۷۷ اسب بخار و ۲۶۵ متر گشتاور است. قدرت و کشش این موتور در دور‌های پایین مناسب به نظر می‌رسد، اما در دور‌های بالاتر همراه با غرش ناخوشایند پیشرانه بوده و چندان دلچسب عمل نمی‌کند. همچنین یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی با توان خروجی ۱۵۸ اسب بخار و گشتاور ۱۹۶ نیوتن متر نیز برای نسخه معمولی کیا اپتیما در نظر گرفته شده است.

یک موتور ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری توربوشارژ T-GDi هم وظیفه تامین قوای محرکه کیا اپتیما GT را برعهده دارد؛ توان این پیشرانه معادل ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۲ نیوتن متر گشتاور خواهد بود. این پیشرانه‌ها به همراه جعبه دنده‌های ۶ و ۸ سرعته اتوماتیک و یا ۸ سرعته دو کلاچه اتوماتیک راهی بازار خواهند شد. وزن کیا اپتیما ۱.۶ لیتری معادل ۱۴۹۷ کیلوگرم و مصرف سوخت ترکیبی آن برابر ۷.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.


تجربه رانندگی با کیا اپتیما ۲۰۲۰

با وجود بزرگتر شدن ابعاد بدنه کیا اپتیما ۲۰۲۰، این خودرو کاملا تحت تسلط راننده قرار داشته و عملکرد فرمان نیز دقیق، سریع و قابل پیش‌بینی است. اما ترمز‌های خودرو کمی بیش از حد حساس و ناخوشایند عمل می‌کنند و کیا بایست نسبت به رفع این مشکل اقدام کند. هندلینگ خودرو بسیار مناسب بوده و میزان تکان‌های عرضی بدنه به حداقل رسیده و نفوذ صدای باد و تایر‌ها به داخل نیز بسیار کم احساس می‌شود. جذب ضربات جاده توسط سیستم تعلیق به خوبی انجام می‌گیرد که سواری بسیار نرمی را برای سرنشینان این خود را رقم خواهد زد.


سخن آخر درباره کیا اپتیما ۲۰۲۰

در پایان می‌توان آینده درخشانی را برای کیا اپتیما ۲۰۲۰ متصور بود و حتی در جهانی که شاسی‌بلند‌ها درپی تصرف کامل آن هستند، کیا اپتیما با استایل و شخصیتی خاص می‌تواند از میان آن‌ها سر در بیاورد و توجهات مشتریان را به سوی خود جلب کند. این خودرو از تابستان ۲۰۲۰ در دسترس مشتریان قرار گرفته و قیمت پایه آن معادل ۲۴ هزار دلار خواهد بود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد