اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

خوراکی هایی که دشمن استرس هستند/ نخوردن غذا باعث کاهش وزن می‌شود؟

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: مواد غذایی نقش بسزایی در کنترل استرس و اضطراب افراد دارند.طبق تحقیقات برخی افراد با وجود گرفتن رژیم های سخت غذایی، نتیجه ای نمی گیرند، دلایل بی شماری وجود دارد که مانع لاغری می شود که باید به آنها توجه کرد.

محسن پویان، محقق و پژوهشگر طب سنتی، گفت: مواد غذایی نقش بسزایی در کنترل استرس و اضطراب افراد دارند و افراد می‌توانند با مصرف آن‌ها باعث افزایش سلامت روحی و جسمی خود شوند.

او ادامه داد: اگر به دنبال راهی آسان برای کنترل اضطراب خود هستید، می‌توانید با مصرف زیاد آب اضطراب خود را کنترل کنید. همه اندام‌های بدن از جمله مغز برای عملکرد درست خود نیازمند آب کافی است. یافته‌ها نشان داده است کمبود آب حتی به صورت خفیف بی‌قراری و استرس را افزایش می‌دهد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: لیمو، لیموترش، پرتغال، روغن گریپ‌فورت، ترنج، نارنگی و نارنج در رژیم‌های ضد استرس به علت خاصیت بالا بردن سطح خلق‌وخو استفاده می‌شود؛ همچنین ثابت شده که مرکبات تأثیرات قابل توجهی بر افسردگی و اضطراب در موش‌ها و میمون‌ها داشته است بنابراین می‌توان همین نتایج را برای انسان‌ها پیش‌بینی کرد.

پویان گفت: عسل با داشتن ۲۰۰ فاکتور مغذی مهم مانند فروکتوز، گلوکز، آمینواسید‌های مختلف، ویتامین ها و مواد معدنی نقش مهمی در تغییر خلق‌وخوی افراد دارد. کرایسین که یک فلاونوئید است، به عنوان یکی آنتی اکسیدان مهم و همچنین ضد اضطراب در عسل وجود دارد.

کاهش استرس با دارو‌های گیاهی

او بیان کرد: افراد می‌توانند با مصرف گیاهانی مانند بادرنجوبه، چای سبز( به دلیل آلتینین موجود در چای) و ریشه سنبل الطیب از استرس خود بکاهند. فراد به یاد داشته باشید قبل از مصرف این گیاهان حتما با پزشک خود در خصوص استفاده هر یک از این‌ها و مقدار آن‌ها مشورت کنید.

پویان گفت: طبق تحقیقات، افرادی که ویتامین B۱ مصرف می‌کنند از احساس آرامش و اعتماد به نفس بهتری برخوردار هستند. ویتامین B۱ در غلات سبوس‌دار، حبوبات، گوشت و ماهی وجود دارد.

او تصریح کرد: پیریدوکسین در صد‌ها واکنش متابولیکی مهم بدن دخیل است که از جمله این واکنش‌ها می‌توان به واکنش‌های مربوط به ساخت انتقال دهنده‌های عصبی مانند سروتونین و گابا اشاره کرد. اگرچه ویتامین B۶ بر اضطراب تأثیرگذار است، اما بیش از اضطراب تأثیر خود را بر مشکلات ثانویه‌ای مانند خستگی و افسردگی، که در نتیجه اضطراب به وجود می‌آید.

او ادامه داد: در مطالعات مشخص شده افرادی با سطح افسردگی و اضطراب بالا با کمبود ویتامین D مواجه هستند برای اینکه بدن دچار کمبود ویتامین D نشود پیشنهاد می‌شود پوست دست و پای خود را روزانه به مدت ۳۰ دقیقه در مقابل آفتاب، بی واسطه (از پشت شیشه تأثیر نمی‌گذارد) قرار دهید.

پویان افزود: مشاهده شده رژیمی که در آن لیزین (یکی از بیست اسید آمینه‌ی اصلی یاخته‌های زنده) اندک است، می‌تواند سطح استرس را بالا ببرد. طبق تحقیقات افرادی که گندم غنی شده با لیزین را جزو اصلی رژیم غذایی خود قرار داده‌اند؛ استرس کمتری دارند. برای تأمین لیزین مورد نیاز بدن باید به مقدار کافی لبنیات و غذا‌های دریایی مصرف شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: افراد با اضطراب بالا بهتر است روز خود را با منابع غنی تریپتوفان مانند تخم‌مرغ، بوقلمون، توفو، ماهی غزل‌آلا، حبوبات، آجیل، دانه‌ها، شیر و پنیر شروع کنند. تریپتوفان، سروتونین خون را که یک هورمون شادی‌بخش است، افزایش می‌دهد و سطح اضطراب را پایین می‌آورد.

پویان در پایان گفت: مصرف حداقل سه وعده از ماهی‌های روغنی (سالمون، غزل‌آلا، تن، ساردین) در هفته اسید چرب مورد نیاز بدن را برطرف می‌کند. اسید چرب برای سلامت مغز لازم است و باعث کاهش اضطراب و استرس در افراد می‌شود.

پیام فرح بخش، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: بسیاری از افراد برای کاهش وزن خود از روش‌های مختلف مانند حذف وعده‌های غذایی استفاده استفاده می‌کنند، اما جالب است بدانید حذف وعده غذایی نه تنها به کاهش وزن کمک نمی‌کند بلکه با ثابت ماندن ۴ وعده غذایی و اضافه شدن دو میان وعده، افراد می‌توانند برای کاهش وزن خود برنامه ریزی کنند .

او افزود: با نخوردن غذا در یک وعده، احساس گرسنگی شدیدی در فرد بوجود می‌آید و به خاطر کالری که بدن از دست داده است، در وعده بعدی نمی‌تواند گرسنگی خود را کنترل کند و با خوردن غذای بیشتر کالری از دست رفته را جبران می‌کند.

این متخصص تغذیه بیان کرد: در علم تغذیه و رژیم درمانی موضوعی با عنوان غذا‌های چربی سوز وجود ندارد که بتوان با حذف وعده غذایی و مصرف غذا‌های چربی سوز در وعده بعد، وزن خود را کاهش بدهیم. با مصرف غذا‌های کم چرب در هر وعده غذایی، می‌توان این باور غلط را از بین برد.



فرح بخش افزود: یکی از راه‌های کاهش وزن، افزودن وعده غذایی از ۴ وعده به ۶ وعده و میان وعده غذایی است.

او در پایان گفت: افرادی که قصد کاهش وزن دارند باید با مراجعه به متخصص تغذیه و برنامه ریزی مناسب، فرآیند کاهش وزن را انجام دهند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد