اونس طلا2156.09
مظنه14,136,000
18 گرم3,263,300
ارزش سکه31,848,408
قدیم (بهار)36,000,000
جدید (امامی)38,750,000
نیم23,150,000
ربع14,500,000

قرار است قیمت طلا و سکه دوباره اوج بگیرد؟

در سومین روز کاری هفته، دلار به کانال ۱۴ هزار تومانی نزدیک‌تر شد و سکه تمام بهار آزادی به پیشروی خود در کانال ۵ میلیونی ادامه داد.


قرار است قیمت طلا و سکه دوباره اوج بگیرد؟ معلوم نیست. در حالی که مدت‌ها بود قیمت سکه و طلا و حتی قیمت ارز تنها نوسانات کوتاهی را تجربه می‌کرد از هفته گذشته طلا و سکه اوج گرفتند و دلار هم خودی نشان داد. اما چرا قیمت طلا افزایش داشته است؟ کارشناسان دلایل متعددی را برای افزایش قیمت طلا بر می‌شمارند.

به گزارش دنیای اقتصاد، به اعتقاد برخی کارشناسان رد کردن سطح حمایتی نشان از تغییر فضای بازار دارد. برخی دیگر معتقدند دولت همه بازار‌ها را به سمت بورس هدایت کرده است و این فشار روی بازار بورس تداوم نخواهد داشت و دوباره طلا و سکه و ارز محبوب خواهند شد، اما نه تاز زمانی که بورس رونق دارد.

امروز چهارشنبه، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۵ میلیون و ۷۵ هزار تومان معامله شد. در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی دو میلیون و ۶۲۰ هزار تومان، ربع سکه هم با ۲۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان قیمت خورد. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۵۱۹ هزار ۴۰۰ تومان ارزش گذاری شد، ضمن آنکه در بازار‌های جهانی نیز هر اونس طلا ۱۵۶۴ دلار قیمت خورد.


چرا قیمت طلا افزایش یافت؟

در سومین روز کاری هفته، دلار به کانال ۱۴ هزار تومانی نزدیک‌تر شد و سکه تمام بهار آزادی به پیشروی خود در کانال ۵ میلیونی ادامه داد. روز دوشنبه، شاخص ارزی ۵۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و توانست روی عدد ۱۳ هزار و ۹۴۰ تومان قرار بگیرد. در بازار سکه نیز این فلز گرانبها ۱۰هزار تومان رشد کرد و به بهای ۵ میلیون و ۸۰ هزار تومان رسید.

به گفته فعالان، افزایش‌های پیاپی دلار و سکه در هفته جاری و عبور از سطح‌های حمایتی موجب شده است که برخی از معامله‌گران چنین تصوری را مطرح کنند که در بازار‌ها فضای جدیدی شکل گرفته است.



قیمت دلار چهارشنبه گذشته در نزدیکی مرز ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومانی قرار داشت و توانست طی ۴ روز کاری حدود ۳۵۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کند و به نزدیکی مرز ۱۴ هزار تومانی برسد. در واقع جدا از افزایش‌های پیاپی، بالا رفتن سرعت رشد نیز در انتظارات دسته‌ای از معامله‌گران اثر داشته است. سکه نیز در همین فاصله زمانی حدود ۱۴۰ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رسانده است و تلاش می‌کند خود را بالای مرز ۵ میلیونی تثبیت کند.

به گفته برخی فعالان، در صورتی که روز شنبه دلار بتواند خود را به بالای مرز ۱۴ هزار تومانی برساند و سکه نیز وارد کانال ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان شود، می‌توان انتظار داشت که حتی تقاضای بیشتری وارد هر دو بازار شود.

در مقابل گروهی از بازیگران باتجربه بازار، اعتقاد دارند وقتی قیمت در آستانه یک مرز مهم قرار می‌گیرد، باید حداقل در ابتدای مرز‌شکنی با احتیاط بیشتری رفتار کرد. به باور آنها، ممکن است به محض اینکه مرز ۱۴ هزار تومانی شکسته شد، فروش‌های ارزی برخلاف انتظار شماری از معامله‌گران افزایش پیدا کند و همین مساله منجر به اصلاح قیمت‌ها شود. به گفته آنها، دو دفعه طی چند ماه اخیر چنین اتفاقی رخ داده است و قیمت دلار پس از آنکه از مرز ۱۴ هزار تومانی عبور کرد، کاهشی شد.

با این حال، افزایشی‌های بازار باور دارند، فضای بازار ارز نسبت به گذشته تغییرات محسوسی کرده است. از نظر آنها، بار دیگر خبر‌های سیاسی مورد توجه معامله‌گران قرار می‌گیرد و زمانی که خبر‌ها در بازار اثرگذار می‌شوند، میزان نوسانات نیز افزایش پیدا می‌کند.

آن‌ها باور دارند در وضعیت فعلی جوسازی‌هایی که در فضای مجازی در مورد تصمیم FATF می‌شود، بر قیمت اثر می‌گذارد. در این میان، شایعه‌های سیاسی که پیرامون استعفای رئیس‌جمهوری وجود داشت هم تا حدی از نظر آن‌ها توانست سهم جوسازی روانی پیرامون افزایش قیمت‌ها را بالاتر ببرد. به این مساله، تضعیف شاخص سهام تهران را نیز باید اضافه کرد. معاملات سهام و وضعیت بورس تهران بیشتر از گذشته مورد توجه معامله‌گران بازار ارز و سکه قرار دارد.


سایر عوامل افزایش قیمت سکه و طلا و ارز

در کنار این عوامل، متغیر‌های دیگری نیز در رشد قیمت دلار اثرگذار بودند. یکی از متغیر‌های سنتی اثرگذار، افزایش نرخ حواله درهم بود. نرخ حواله درهم روز دوشنبه به سوی مرز ۳ هزار و ۸۰۰ تومانی رفت و از این طریق انتظارات معامله‌گران بازار داخلی را تحت تاثیر قرار داد.

بازارساز نیز روز دوشنبه برای مقابله با نوسان‌گیری دلالان، تاکتیک جدیدی را در پیش گرفت و قیمت دلار با تابلوی صرافی‌های منتخب بازارساز ۱۰۰ تومان بالاتر رفت و روی عدد ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان قرار گرفت. نرخ خرید این صرافی‌ها روی عدد ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان قرار داشت که ۳۰۰ تومان پایین‌تر از نرخ فروش بود. این اختلاف سیگنالی به معامله‌گران بازار بود که بازارساز همچنان تمایل زیادی برای خرید ارز ندارد.

زمانی که بازارساز تمایل زیادی برای خرید دلار ندارد، بیانگر آن است که احتمال کاهش قیمت را بیشتر می‌داند. در این میان، آنچه اهمیت دارد این است که ببینیم در واکنش به رشد روز‌های اخیر، آیا تقاضای احتیاطی بیشتری به بازار وارد خواهد شد یا تقاضا محدود به تقاضای واقعی و نوسان‌گیری باقی خواهد ماند. به گفته فعالان، تنها در صورتی که تقاضای احتیاطی به بازار وارد شود، می‌توان انتظار داشت که قیمت دلار از مرز ۱۴ هزار تومانی عبور کند و بالای آن باقی بماند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد