اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

چرا بیشتر نجات یافتگان از سرطان در ایران براثر بیماری‌های قلبی عروقی فوت می‌کنند؟

دکتر رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یادداشتی اعلام کرد که بیشتر نجات یافتگان از سرطان در ایران بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی می‌میرند. مطالعات انجام شده درباره علل احتمالی این امر، می‌گویند بیماران سرطانی به دلیل برخی درمان‌های ضد سرطان در معرض عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی قرار می‌گیرند.

اما علت مهمتر این اتفاق، اشتراک عوامل خطر بین بیماران قلبی عروقی و مبتلایان به سرطان است. به معنای دیگر، بیمارانی که مبتلا به سرطان شده‌اند، قبل از ابتلا به سرطان هم دارای فاکتورهای خطر بیماری‌های قلبی عروقی مثل سابقه خانوادگی، فشار خون بالا، چربی خون بالا، دیابت، چاقی، مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم و ... بوده اند.

بر اساس مطالعه‌ای که بر روی بیش از ۳ میلیون بیمار مبتلا به سرطان در آمریکا انجام و نتایج آن در مجله European Heart منتشر شده است، ۱۱ درصد افرادی که از سرطان جان سالم به در برده بودند، بر اثر ابتلا به سکته مغزی، بیماری قلبی و حوادث مرتبط با بیماری‌های قلبی و عروقی جان خود را از دست داده بودند.

نتایج این مطالعه نشان داد، خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی در افرادی که سرطان داشتند در مقایسه با سایر افراد، بطور متوسط ۲ تا ۶ برابر بیشتر است. همچنین این خطر برای افرادی که قبل از ۵۵ سالگی به سرطان مبتلا شده بودند ۱۰ برابر بیشتر بوده است.

این مطالعه حاکیست خطر مرگ ناشی از ابتلا به بیماری قلبی و عروقی در افرادی که مبتلا به سرطان دستگاه تناسلی، مثانه، پروستات، بیضه، تیروئید و سرطان آندومتر و همچنین لنفوم هوچکین بودند بیشتر از خطر مرگ ناشی از سرطان بوده است.

توصیه شده است نجات یافتگان از سرطان، حتما به متخصصان قلب و عروق مراجعه کنند و برای کنترل فشار خون بالا و سایر عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی به منظور جلوگیری از سکته‌های قلبی و مغزی تحت نظر آن‌ها قرار گیرند.

این افراد فقط با تجویز پزشک می‌توانند استاتین‌ها، آسپرین، داروهای فشار خون و سایر داروهای بیماران قلبی عروقی را مصرف کنند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد