اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

نشست خبری سفیر چین: تنها کشوری هستیم که از ایران نفت می‌خریم/سیاست ما تغییر نمی‌کند

سفیر جمهوری خلق چین در نشستی خبری به موضوع شیوع ویروس کرونا پرداخت.

به گزارش سایت طلا ، «چانگ هوا» سفیر چین در تهران امروز چهارشنبه در نشستی خبری به موضوع شیوع ویروس کرونا پرداخت.

وی به ابراز حمایت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به عنوان حمایت اولین وزیر خارجه جهان از اقدامات پکن در مبارزه با کرونا اشاره و از پشتیبانی تهران در این خصوص تشکر کرد.

چانگ هوا همچنین از حمایت های دولت و ملت ایران قدردانی کرد و گفت: در فضای مجازی فعالان این عرصه از ما در این خصوص حمایت کردند.

سفیر چین افزود: در زبان چینی ضرب المثلی داریم که می‌گوید دوستانی که در زمان های سخت در کنار همدیگر هستند دوستان واقعی هستند.

وی درباره اقدامات دولت چین برای حفاظت از دانشجویان در برابر این ویروس گفت: دولت چین همواره شفاف و مسولانه اطلاعات مربوط به این ویروس را گزارش داده است. دولت چین جدی ترین اقدامات برای جلوگیری از شیوع آن به کار گرفته است.

چانگ هوا در پاسخ به سوالی درباره سواستفاده مقامات آمریکایی از این موضوع در جنگ تجاری گفت: ما از سو استفاده یک یا دو نفر با این موضوع مخالف هستیم. آقای موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران هم این اظهار نظر مقام ارشد آمریکایی را محکوم کرد. در سال 2009 هم آنفلوآنزا با منشا آمریکا به 214 کشور جهان رسید. ویروس مرزهای کشورها را نمی شناسد. امیدوارم آن یکی یا دو کشور با ما همکاری کنند نه اینکه سو استفاده کنند.

وی درباره گزارش رسانه های آمریکایی از پنهانکاری دولت چین در خصوص این ویروس گفت: شیوع کرونا پدیده ای ناگهانی بود. سازمان جهانی بهداشت هم اعلام کرد اقدامات چین بسیار سریع بوده است. طی 10 روز بیمارستان جدید با هزار تختخواب ساخته شد. دومین بیمارستان هم امروز راه اندازی می‌شود. درباره ابتدای شیوع ویروس شاید برخی نهادها در دولت های محلی توجه کافی به آن نشان ندادند. دولت چین با اقدامات سریع بی توجهی آن نهادهای محلی را جبران کرد.

چانگ هوا در پاسخ به سوالی درباره روابط چین و ایران تصریح کرد: روابط چین و ایران مشارکت جامع راهبردی است و همکاریهای دو کشور ادامه می یابد. طرف چینی قاطعانه مخالف اقدامات یکجانبه آمریکا علیه ایران است.

سفیر چین در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره ناکامی های ذکرشده در گزارش حزب کمونیست در خصوص مبارزه با کرونا گفت: مشکلاتی در این خصوص وجود داشت. حزب کمونیست نقش رهبری را در این خصوص بازی می کند. برنامه و دستورالعمل های جزیی در این خصوص به دستور شی جین پینگ رییس‌جمهور در حال تدوین است. چند تن از مقامات در استان خوبی به دلیل بی توجهی یا ناکامی اقدامات تنبیه شدند. الان شرایط سختی است و پس از پایان شیوع ویروس مقامات بیشتری بازخواست خواهند شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین تلاش ها برای یافتن درمان کرونا گفت: شمار زیادی از مراکز پزشکی و پژوهشی در تلاش هستند تا درمان قطعی پیدا کنند.

چانگ هوا درخصوص تاثیرات ویروس کرونا بر اقتصاد چین هم گفت: شیوع این ویروس اثرات کوتاه مدتی دارد که بستگی به زمان موفقیت ما در مقابله با این ویروس دارد. به دلیل تعطیلات سال نو چین، بازار بورس از سوم فوریه گشایش یافت. دو بازار بورس شانگهای و شنژن، هشت درصد کاهش یافت اما بازار بورس دیروز یک درصد و امروز سه درصد رشد داشته است. این نشان دهنده عبور مردم از این دوره التهاب و هراس و اطمینان به اقتصاد چین است.
وی افزود: آمارهای بازار آسیا - پاسفیک هم نشان‌دهنده شاخص‌های بازار بورس است. وضعیت چین با گذشته فرق می‌کند. هم‌اکنون چین دومین اقتصاد بزرگ دنیاست. این ویروس تاثیرات جدی بر اقتصاد چین نمی‌گذارد. بعد از بحران اقتصادی جهانی در سال 2008، اقتصاد چین بسیار توسعه یافته و رشد اقتصادی‌اش همیشه بالای 6 درصد بوده است.

سفیر چین در بخش دیگری از سخنان خود روابط ایران و چین را مشارکتی راهبردی خواند و گفت: همکاری‌های عملی دو کشور در حوزه‌های مختلف ادامه می‌یابد که این موضوع به فشارهای کشور سوم منتهی شده است. آمریکا نه تنها از برجام خارج شده بلکه با سوءاستفاده از اهرم‌های داخلی‌اش بر روابط اقتصادی دیگر کشورها دخالت می‌کند اما روابط دوستانه دو کشور در عرصه اقتصادی رو به رشد است.

وی یادآورشد: طرف چینی مخالف اقدامات یکجانبه آمریکا است و ما از همکاری ایران و چین که مشروع هستند، حمایت می‌کنیم.
سفیر چین در تهران اضافه کرد: در سال 2018، حجم روابط اقتصادی ایران و چین 31 میلیارد دلار بوده است. از ژانویه تا نوامبر 2019، روابط اقتصادی دو کشور 22 میلیارد بوده که نسبت به سال 2018، 30 درصد کاهش یافته که به خاطر دخالت‌های کشورهای سوم است که سبب شده روابط اقتصادی دو کشور در برخی زمینه‌ها متوقف شود.

چانگ هوا یادآور شد: آمریکا به دلیل همکاری شرکت‌های چینی، آن‌ها را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. در رسانه‌های ایران دیدم که حجم روابط دو کشور 60 میلیارد دلار است که مناسبات کنونی یک سوم آن است. چین بزرگترین شریک اقتصادی ایران و 120 کشور جهان است.

وی گفت : اگر یکی دو کشور اقدامات غیرضروری را آغاز کردند، به نفع و سود آنها هم نیست. دیروز روز نخست فصل بهار چینی بود. یک مقام ایرانی هم دیروز گفت ایرانیان بهار را دوست دارند. فصل زمستان می‌رود و فصل بهار می‌آید. معتقدم فصل زمستان هم می‌رود و بهار روابط دو کشور فرامی‌رسد.

سفیر چین در ادامه سخنانش به اقدامات این دولت در مبارزه با کرونا ویروس اشاره کرد و گفت: تا جایی که اطلاع دارم تعداد زیادی از مراکز پزشکی چین در این زمینه فعال هستند تا به درمان قطعی این ویروس دست یابند. در زمینه با همکاری‌های بین‌المللی در تلاش هستیم تا کارشناسان سازمان بهداشت جهانی و آمریکایی سفری به چین داشته باشند.

وی افزود: چند روز پیش در جلسه‌ای با سعید نمکی وزیر بهداشت ایران، وی هم اطلاعاتی به من داد و گفت که 40 سال است که در سیستم پزشکی و بهداشتی کار کرده و در این زمینه متخصص است.

چانگ هوا خاطرنشان کرد: نسبت مرگ و میر این ویروس از برخی ویروس‌های آنفولانزا هم پایین‌تر است. 24 هزار نفر از چینی امروز مبتلا به این بیماری هستند ولی مرگ و میر بیشتر از 400 نفر شده‌اند. تعداد بیماران بهبود پیدا کرده در چین از قربانیان بیشتر است. البته این 400 نفر قربانی برای ما هم بسیار تاسف‌برانگیز است.
وی در ادامه در خصوص مسافرانی که از چین به ایران آمده اند، گفت: از تعداد گردشگران چین که وارد ایران شدند، آمار دقیق ندارم و این سوال را باید از اداره مربوطه در ایران بپرسید و خوشحال می‌شوم من هم این آمار را بدانم.

دوستان ایرانی در تلاشند که گردشگران چینی را بیشتر به ایران جذب کنند و یک میلیون گردشگر چینی به ایران سفر کنند.

به گفته این دیپلمات چینی سال گذشته حدود 70 تا 80 هزار گردشگر چینی به ایران آمدند. این اعداد نسبت به تعداد چینی‌هایی که به خارج سفر می‌کنند، بسیار پایین است.
سفیر چین در ایران گفت: روز سوم ژانویه که سردار سلیمانی به شهادت رسید در اصفهان بودم و به دلیل افزایش تنش در منطقه تعداد زیادی از گردشگران از ایران رفتند، به ویژه بعد از حمله ایران به پایگاه آمریکایی در عراق. از این رو کاهش تعداد گردشگران چینی در تعطیلات سال نو چینی به دلیل ویروس نیست.

چانگ هوا ادامه داد: شرکت هواپیمایی ماهان و شرکت‌های هواپیمایی چینی و برخی آژانس‌های مسافرتی نیز به من اعلام کردند که تعدادی گردشگران سفرشان به ایران را کنسل کردند. فکر می‌کنم چون تعطیلات عید بهار هفت روز است در حال حاضر گردشگران به چین بازگشته‌اند. به آقای مونسان گفتم امیدوارم سفیر گردشگری چین در ایران شوم چون ظرفیت فراوانی در این زمینه در ایران وجود دارد.

وی یادآورشد: وقتی رییس‌جمهور یک کشور در توییتر خودش نوشت 52 مرکز فرهنگی ایران را نابود می‌کند، تصاویری از میراث فرهنگی ایران را توییت کردم که این توییت بازخورد خوبی در افکار عمومی داشت.

سفیر چین در تهران اضافه کرد: امیدوارم شیوع ویروس هر چه زودتر پایان یابد و در ایران شاهد حضور گردشگران چینی بی‌شماری باشیم.

چانگ هوا با بیان اینکه در شرایط فعلی پروازها به دو کشور تعطیل شده است، عنوان کرد: ما توصیه داریم افراد سفرهای غیرضروری به خارج از کشور انجام ندهند. از این رو شاهد هستید که تعداد مسافران چینی به خارج از بسیار کم است. ما هم منتظر بهبود وضعیت ویروس کرونا هستیم که امیدوارم در آینده نزدیک شاهد کاهش تنش در منطقه باشیم که این دیگر وابسته به تصمیم چین نیست.

این دیپلمات چینی با بیان اینکه معتقدم مسافران و سفرهای ضروری برای نزدیک شدن دو ملت و دو کشور مفید هستند، تصریح کرد: در روزهای اخیر در بخش کنسولی شاهدیم که تعداد زیادی از دوستان ایرانی خواستار ویزای چین هستند و حتی یکی از آنها دانشجو است. البته من هم توضیح می‌دهم در این شرایط سفرهای غیرضروری را انجام ندهند.

وی درباره اقدامات ایران برای انتقال مسافران چینی به کشورشان توسط ایرلاین‌های ایرانی گفت: آمار دقیقی در این مورد ندارم. در جلسه‌ای که با رئیس شرکت هواپیمایی ماهان داشتم گفتند تعداد مسافران بسیار کم است که به خاطر افزایش تنش در منطقه است.

سفیر چین در تهران در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم درخصوص کاهش خرید نفت از ایران توسط چین در یک سال گذشته هم گفت: همکاری دو کشور زیر فشارهای کشور سوم است و این نوع دخالت از لحاظ قوانین بین‌الملل غیرقانونی است. ما به طور جدی با تحریم‌های یکجانبه و دخالت آن در همکاری کشورها مخالف هستیم. از ماه می 2018 که آمریکا از برجام خارج شد این کشور در تلاش است که کشورها خرید نفت از ایران را کاهش دهد و از می سال 2019 سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران را اجرا کرد.

چانگ هوا تاکید کرد: با وجود فشارهای بی‌سابقه، چین تنها کشوری است که در این شرایط نفت ایران را می‌خرد. آمار زیاد مهم نیست. سیاست چین در آینده نیز در این باره تغییر نمی‌کند.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد