اونس طلا2373.54
مظنه16,416,000
18 گرم3,789,600
ارزش سکه36,985,248
قدیم (بهار)41,100,000
جدید (امامی)44,450,000
نیم26,200,000
ربع16,200,000

کرونا همچنان قربانی می گیرد: فرار 420 میلیارد دلاری سرمایه از بازار بورس چین

تازه ترین آمارهای رسمی نشان می دهد سرمایه گذاران بیش از 420 میلیارد دلار از سرمایه های خود را از بازار سهام چین خارج کرده اند.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، در پی تشدید نگرانی ها نسبت به گسترش ویروس کرونا و تاثیرات اقتصادی آن، سرمایه گذاران در نخستین روز معاملات در چین پس از پایان تعطیلات سال جدید چینی، بیش از 420 میلیارد دلار از سرمایه های خود را از بازار سهام خارج کردند.

بر اساس این گزارش افت شدید شاخص سهام چین و خروج سرمایه ها از بازار در شرایطی است که بانک مرکزی چین اعلام کرده است که قصد دارد نقدینگی بیشتری را به سیستم مالی تزریق کند تا از این طریق از رشد و رونق اقتصادی کشور حمایت نماید.

تعداد کل قربانیان ویروس کرونا در روز یکشنبه در چین به 361 نفر رسیده است. این تلفات روز 23 ژانویه یعنی زمانی که بازار چین آخرین روز معاملاتی خود را پشت سر گذاشت به 17 نفر رسیده بود.

شاخص بورس شانگهای روز دوشنبه با افت 8 درصدی روبرو شده و به پایین ترین سطح خود در یک سال اخیر رسیده است. این بدترین عملکرد روزانه بورس شانگهای در 4 سال اخیر به شمار می رود.

ارزش یوان چین نیز به پایین ترین سطح خود در سال 2020 رسید و در برابر دلار آمریکا 1.2 درصد ارزش را از دست داده است. قیمت نفت، سنگ آهن مس و سایر کالاها نیز در بازار بورس کالای چین با افت شدیدی روبرو شده است.

ویروس جدید نگرانی های زیادی را ایجاد کرده چرا که به سرعت رو به گسترش است.

یک اقتصاددان موسسه مالی ING در این باره گفت: این بحران برای یک مدت زمان طول خواهد کشید. هنوز معلوم نیست آیا کارگران کارخانه ها یا چه تعدادی از آنها به سرکار باز خواهند گشت. رستوران ها و فروشگاه های خرده فروشی با فروش بسیار پایینی روبرو شده اند.

بیش از 2500 سهم در بورس چین با افت شدید 10 درصدی روبرو شدند. شاخص بورس شانگهای به 2734.7 واحد و ارزش یوان نیز به 7.0165 در برابر هر دلار رسیده است.

قیمت مس به پایین ترین سطح خود در 3 سال اخیر رسید و روز دوشنبه افت 7 درصدی را تجربه کرد. قیمت روی آلومینیوم و سرب نیز بیش از 4 درصد و قیمت سویا 2 درصد کاهش یافت.

در عین حال قیمت اوراق قرضه با افزایش روبرو شده و نرخ بهره اوراق قرضه ده ساله 1.5 درصد رشد داشته است.

بانک مرکزی چین اعلام کرده است که قصد دارد 1.2 تریلیون یوان معادل 173 میلیارد دلار به بازار پولی تزریق کند. بانک مرکزی چین نرخ بهره تسهیلات کوتاه مدت را نیز یک درصد کاهش داده است.

سازمان بورس چین نیز محدودیت های شدیدی را علیه فروش سهام از سوی مدیران صندوق های سرمایه گذاری اعمال کرده است.

تحلیلگر بانک استاندارد چارترد در این باره گفت: این یک پیام آشکار و روشن است که آنها خواستار اتخاذ تدابیری با هدف حمایت از رشد اقتصادی و حفظ اطمینان و اعتماد بازار هستند. آنها در حال مدیریت خوب اوضاع هستند.

شهرهایی مثل ووهان همچنان تعطیل است و فعالیت های روزانه در آن مشاهده نمی شود. چین با انزوای گسترده بین المللی روبرو شده است. تحلیلگران گمانه زنی هایی را درباره میزان خسارات اقتصادی و مالی این ویروس اعلام کرده اند ولی تقریبا همه تحلیلگران بر این باورند که هنوز خیلی زود است که میزان تاثیر این ویروس بر اقتصاد جهانی سنجیده شود. البته یک مساله کاملا مسلم است و آن اینکه ویروس کرونا تبعات اقتصادی کوتاه مدتی بر اقتصاد چین داشته و این تبعات می تواند به مراتب بیشتر از ویروس سارس در سال 2003 باشد.

انتهای پیام /

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد