اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تا آخر امسال بهترین موقع برای سرمایه گذاری در بازار

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش ۱۰ هزار و ۶۶۴ واحد روبه‌رو شد و رکورد یک سال گذشته را شکست همچنین ارزش معاملات بورس از مرز ۴۲ هزار میلیارد ریال گذشت که تا کنون بی سابقه بوده است.


تحلیل تکنیکال و پیش بینی بورس ایران

رکورد شکنی بورس در یکسال گذشته


ارزش بازار بورس تهران امروز به بیش از ۱۵۹۵ تریلیون تومان رسید. امروز معامله‌گران بورس بیش از ۷٫۳ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۷۷۹ هزار نوبت معامله و به ارزش ۴۲۵۶ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز عمده شاخص‌های مهم بورس در تقویت شاخص کل اثرگذار بودند که از جمله می‌توان به نماد فولاد مبارکه، ملی مس، مخابرات ایران، گروه مپنا، پتروشیمی خلیج‌فارس، چادرملو و همراه اول اشاره کرد.
در پایان معاملات امروز در فرابورس ایران شاخص کل ۱۲۱ واحد رشد کرده و به رقم ۵ هزار و ۵۳۷ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از ۳۱۹ تریلیون تومان رسید.
امروز معامله‌گران فرابورس بیش از ۲ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۳۵۰ هزار معامله و به ارزش ۱۸۷۱ میلیارد تومان داد و ستد کردند.
نمادهای میدکو، ذوب‌آهن، مادیران، مس سرچشمه، مولد نیروگاه جهرم، پتروشیمی زاگرس و مدیریت انرژی امیدتابان هور، در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بوده‌اند.
نمادهای پربیننده فرابورس شامل ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، فرابورس ایران، رزین‌معدن آسیا، مادیران، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، بانک دی، توسعه و عمران استان کرمان، بوده‌اند.

امروز همچنین با پیام ناظر بازار برخی از نمادهای بورسی متوقف، برخی بازگشایی، تعدادی دچار وقفه معاملات و برخی حراج شدند. از جمله می‌توان به توقف نماد سیمان هرمزگان، و فنرسازی خاور اشاره کرد بازگشایی نماد کنترل خوردگی تکین‌کو‌، بازگشایی شرکت گل‌تاش، سیمان ایلام اشاره کرد.

توقف نماد سیمان صوفیان و توقف سرمایه‌گذاری صنعت نفت، بازگشایی نماد گروه صنعتی لاستیک بارز کرمان، وقفه در معاملات شرکت شهد، بازگشایی نماد کمک فنر ایندامین، سیمان سپاهان، پارس‌خودرو، سرمایه‌گذاری مسکن و بیمه پارسیان اشاره کرد.

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

شاخص بورس اوراق بهادار تهران با رسیدن به محدوده ۴۳۰,۰۰۰ واحد در سال ۹۸ بیش از ٪۱۳۰ رشد داشته. در این مدت حساب‌های بانکی ٪۱۶، سکه ٪۱۳ و دلار ٪۴ رشد داشتند. با توجه به تورم ۴۰ درصدی امسال، بازده واقعی هر سه منفی است.

بورس باز هم رشد می‌کند یا برای بورسی شدن دیر شده؟

سرمایه‌گذاری یعنی از پول نقدی که امروز داریم صرف‌نظر کنیم تا در آینده پول نقد بیش‌تری داشته باشیم! بورس محل سرمایه‌گذاری است، پس با پیش‌بینی آینده آن می‌توانیم تخمین بزنیم که بورس باز هم رشد می‌کند یا برای بورسی شدن دیر شده.

برای داشتن دید کلی درباره بورس تهران در سال ۹۹ باید چهار عاملی که بیش‌ترین اثر بر بورس دارند را بررسی کنیم؛ به ترتیب: دلار، نقدینگی، سود بانکی و اقتصاد جهانی.

دلار: بنا بر پیش‌بینی دنیای اقتصاد، نرخ دلار نیما در سال ۹۹ بین ۱۰۷۰۰ و ۱۷۰۰۰ تومان خواهد بود که میانگین آن یعنی ۱۳۸۵۰ تومان در مقایسه با میانگین امسال که حدود ۱۱۵۰۰ تومان است ٪۲۰ اختلاف دارد. همچنین عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی، بارها اعلام کرده که هیچ علاقه‌ای به ثابت نگه داشتن قیمت دلار ندارد و فقط می‌خواهد جلو نوسان‌های ناگهانی را بگیرد.

نقدینگی: نقدینگی ایران همچنان در حال رشد است و سرعت آن کاهش نیافته‌. رشد ۲۵ درصدی نقدینگی می‌تواند منجر به تورم و افزایش قیمت دلار شود. یعنی اگر اتفاق سیاسی و تحریم هم رخ ندهد در دوره‌های طولانی، قیمت دلار زیاد می‌شود.

سود بانکی: سود بانکی حدود ٪۱۸ است و احتمال کاهش آن به ٪۱۵ هم وجود دارد. تورم امسال ٪۴۰ پیش‌بینی شده که با سود بانکی ٪۲۲ اختلاف دارد. اگر امسال پول خود را در بانک گذاشته‌اید تا انتهای امسال ٪۲۲ ضرر کرده‌اید و ارزش پول شما نسبت به ابتدای سال ٪۲۲ کم شده. طبق پیش‌بینی بانک جهانی، تورم سال ۹۹ ایران حدود ٪۳۰ خواهد بود. پس سرمایه‌گذاری در بانک در سال ۹۹ هم دارای ۱۲ الی ۱۵ درصد ضرر خواهد بود. بسیاری از مردم برای دوری از ضرر به دنبال سرمایه‌گذاری‌های جدیدی می‌گردند؛ مانند دلار، سکه، مسکن و بورس. پس بورس می‌تواند مقصد بخشی از پولی باشد که به امید سود یا دوری از ضرر از بانک خارج می‌شود.

اقتصاد جهان: حدود ٪۷۰ بورس ایران از شرکت‌هایی تشکیل شده که تولیدکننده ماده خام هستند. قیمت مواد خام وابسته به قیمت جهانی آن‌هاست و تحت تاثیر اقتصاد جهان قرار دارد. صندوق جهانی پول اعلام کرده که احتمال رکود در ۲۰۲۰ کم است اما اقتصاد درخشانی را هم نخواهیم دید. می‌توان نتیجه گرفت که در سال آینده نوسان بازار جهان از نوسان بازار ایران کم‌تر خواهد بود پس وزن سه عامل دلار، نقدینگی و سود بانکی بیش‌تر از اقتصاد جهان است.

نتیجه: پیش‌بینی رشد ۲۰ درصدی دلار، ۲۵ درصدی نقدینگی، محدود شدن سود بانکی در بازه ۱۵ الی ۱۸ درصدی و نوسان محدود بازار جهانی به ما می‌گویند که بورس همچنان محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری است.

سایت طلا خبرهای پیشبینی را به درخواست کاربران قرار داده و خود هیچ گونه اعتقادی به پیشبینی قیمت ها ندارد.
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد