اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

سایه سنگین کرونا بر سر بورس‌های جهان/سقوط شاخص‌های بورس چین پس از تعطیلات سال نو

در حالی که بازارهای بورس چین امروز و میان شیوع ویروس کرونا فعالیت خود را پس از تعطیلات سال نوی چینی از سر گرفته است شاخص‌های بورس شاهد بیشترین افت از زمان ترکیدن حباب بورس در سال ۲۰۱۵ بودند..امروز همچنین روند ریزشی شاخص‌های بورسی جهان ادامه یافت

به گزارش سایت طلا به نقل از بلومبرگ، با وجود تلاش‌های مقامات چینی برای کنترل شیوع ویروس جدید کرونا، گزارش‌هایی از گسترش این بیماری مخابره شده است. تاکنون این ویروس بیش از ۱۲ هزار نفر را مبتلا کرده و جان بیش از ۳۶۰ نفر را گرفته است. علاوه بر آسیا، گزارش‌هایی از ابتلا به این ویروس در آلمان، فرانسه، کانادا و آمریکا نیز مخابره شده است.

ایریس پنگ، کارشناس اقتصاد چین در بانک " آی ان جی" گفت: روند اثرگذاری ویروس کرونا بر بازارهای جهانی تا مدتی ادامه خواهد داشت. هنوز مشخص نیست که کارگران کی می‌توانند به سر کار خود باز گردند. همچنین بخش های خرده فروشی نظیر رستوران ها و هتل‌ها احتمالا با کاهش شدید سود خود مواجه شوند.

انتظار می‌رود رشد اقتصادی نقاط مختلف به ویژه در شرق آسیا تحت تاثیر این ویروس در سه ماهه نخست امسال کاهش یابد. هنگ کنگ، چین، تایلند، مالزی و کره جنوبی از جمله کشورهایی هستند که احتمالا بیشترین آسیب را متحمل خواهند شد.

کینکی کروزبی، استراتژیست ارشد بازار در موسسه "پرودنشیال فایننشیال" گفت: این ویروس روی همه چیز سایه انداخته است. اگر چه تاکنون شیوع این ویروس در سطح جهانی محدود بوده اما نگرانی‌ها از پیامدهای آن جدی است؛ به ویژه روی اقتصاد چین که کانون این ویروس بود.

از طرف دیگر اکنون انگلیس به نخستین کشوری تبدیل می‌شود که اتحادیه اروپا را ترک می کند. با وجود گذشت سه سال از زمان رای مردم انگلیس به خروج از این اتحادیه، دو طرف احتمالا یک دوره گذار یک ساله را در نظر خواهند گرفت. اگر چه انتظار نمی رود با توجه به در نظر گرفتن دوره گذار، برگزیت تاثیر محسوسی روی متغیرهای کلان اقتصادی کشورهای اروپایی در کوتاه مدت داشته باشد اما پیامدهای این خروج تاریخی به تدریج در حال آشکار شدن است. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در سخنانی به برگزیت واکنش نشان داد و گفت که این مساله بار دیگر ثابت می کند اتحادیه اروپا نیاز به اصلاحات ساختاری اساسی دارد.

در وال استریت، همه شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۲.۰۹ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و ۲۵۶.۰۶ واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۱.۷۷ درصد کاهش تا سطح ۳۲۲۵.۵۲ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با ریزش ۱.۵۹ درصدی در سطح ۹۱۵۰.۹۴ واحدی بسته شد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها تحت تاثیر برگزیت قرار داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۳۵ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۲۸۶.۰۱ واحد بسته شد.

شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش ۱.۱۱ درصدی در سطح ۵۸۰۶.۳۴ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش ۱.۳۳ درصدی و ایستادن در سطح ۱۲ هزار و ۹۸۱.۹۷ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۱۶ درصد پایین رفت و به ۹۳۶۷.۹۰ واحد رسید.

از سوی دیگر در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مشابهی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۱.۰۱ درصدی تا سطح ۲۲ هزار و ۹۷۱.۹۴ واحدی پایین رفت. شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۲۱ درصد صعود کرد و در سطح ۲۶ هزار و ۳۶۷.۸۷ واحد بسته شد.

در چین شاخص " شانگ‌های کامپوزیت " ریزش شدید ۷.۹۷ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۶۸۴.۸۰ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۱.۳۴ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۶۹۲۳.۳۵ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود.

از طرفی امروز با بازگشایی بازارهای مالی داخل چین برای اولین بار از روز 23 ژانویه، شاخص بورس سی‌اس‌آی300 شاهد افت 9.1درصدی بود. شاخص بورس سنگ آهن چین نیز امروز شاهد افت 8درصدی بود، در حالی که شاخص بورس مس، نفت خام و روغن پالم این کشور نیز به‌میزان حداکثر مجاز خود افت داشتند. میزان سوددهی اوراق قرضه ده‌ساله دولت چین شاهد بیشترین افت از سال 2014 تاکنون بود. ارزش یوان چین نیز با بیش از یک درصد کاهش به 7 یوان در برابر هر دلار رسید.

سقوط شاخص‌های بورسی در حال رخ می‌دهد که رگولاتورهای مالی چین اقداماتی را به‌منظور کاهش زیان شرکت‌ها از شیوع کرونا اعلام کرده‌اند. بانک مرکزی چین روز دوشنبه اقدام به تزریق نقدینگی به اقتصاد این کشور کرد تا مانع از افت بیشتر رشد اقتصادی شود. بانک مرکزی این کشور همچنین نرخ بهره را به‌میزان 10 واحد کاهش داد. مقامات چینی همچنین از سرمایه‌گذاران خواسته‌اند تا تأثیر ویروس کرونا را به‌شکل واقع‌بینانه‌ای ارزیابی کنند. کرونا تاکنون در چین بیش از 360 کشته به‌جای گذاشته و بیش از 17 هزار نفر را مبتلا کرده است.

لی شووی، رئیس مؤسسه مدیریت سرمایه‌گذاری واندفو در پکن گفت: «دادوستد سهام واقعاً دشوار است... پیش‌بینی اینکه وضعیت این بیماری به چه سمتی پیش خواهد رفت غیرممکن است، حتی کارشناسان نیز هیچ ایده‌ای در مورد پایان یافتن موج شیوع کرونا ندارند چه برسد به دلالان بورس. الآن خیلی زود است که بخواهیم سهام بخریم و فروختن نیز کار دشواری است زیرا همه سهام‌ها به حداکثر افت خود رسیده‌اند، بنابراین من ترجیح می‌دهم فعلاً سیاست صبر و انتظار را پیشه کنم.»

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد