اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

استیضاح چگونه موقعیت انتخاباتی ترامپ را تقویت می‌کند؟

معنای کلی این ارقام این است که امروز دیدگاه افکار عمومی درباره ترامپ تقریبا مانند سه سال گذشته است. ظاهرا عده کمی دیدگاه‌شان را عوض کرده اند. ترامپ هیچ کاری برای توسعه دادن پایگاه حامیانش انجام نداده و لذا طبق معیار‌های سنتی او برای ورود به یک دوره دوم، کاندیدای ضعیفی به شمار می‌رود. امری که او را مجبور می‌کند که مانند سه سال گذشته، آرای الکترال کالج مشابهی به دست بیاورد.

با رأی منفی سناتور‌های جمهوریخواه به طرح احضار شهود در محاکمه استیضاح دونالد ترامپ، تبرئه رئیس جمهور آمریکا در مجلس سنا تقریبا قطعی شده است. محافل سیاسی و رسانه‌ای آمریکا تبعات و نتایج سیاسی استیضاح برای دمکرات‌ها و جمهوریخواهان را بررسی می‌کنند. در این میان، برخی ناظران سیاسی در آمریکا معتقدند که ترامپ از ماجرای استیضاح برای تقویت جایگاه انتخاباتی خود استفاده تبلیغاتی خواهد کرد.
به گزارش فرارو، به رغم افشاگری‌های جدید جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید، علیه ترامپ، محاکمه استیضاح رئیس جمهور آمریکا به پایان خود نزدیک شد. روز جمعه، جمهوریخواهان، در تلاشی برای خاتمه دادن سریع به محاکمه ترامپ، با طرح دمکرات‌ها برای احضار شهود به مجلس سنا، مخالفت کردند و بدین ترتیب، در غیاب ادله و شواهد جدید، راه تبرئه ترامپ هموار شد.
از آنجه که ترامپ کل ماجرای استیضاح را «حقه ای» انتخاباتی از جانب دمکرات‌ها می‌داند، برخی از ناظران در آمریکا بر این باور هستند که واقعه استیضاح ترامپ، یکی از محور‌های مهم تبلیغاتی وی در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ خواهد بود و از این نظر، ترامپ می‌تواند به نفع خود، مظلوم نمایی کند. او از هم اکنون، ادعا می‌کند که چپگرایان و دمکرات‌ها از طریق استیضاح دنبال بی ثبات کردن حزب جمهوریخواه هستند. وی روز یک شنبه در توئیتی نوشت: «چپگرایان رادیکال (و) دمکرات‌های بی خاصیت، در پیشبرد حقه استیضاح دنبال عدالت نیستند. آن‌ها فقط می‌خواهند حزب جمهوریخواه را بی ثبات کنند تا بتوانند در انتخابات ۲۰۲۰ علمکرد بهتری داشته باشند و این شامل (انتخابات) مجلس نمایندگان و سنا می‌شود.»

پادشاهی که ضربه خورد، اما نمرد
روزنامه نیویورک تایمز، که روابط خوبی با ترامپ ندارد، در گزارشی تحلیلی به قلم پیتر بیکر، خبرنگار همین روزنامه، نوشت که ترامپ از محاکمه استیضاح پیروز بیرون خواهد آمد. به گفته این روزنامه، ترامپ بعد از استیضاح جسور شده و بدون نگرانی از محدودیت‌های کنگره، پیروزی و گلایه‌های خود را به ستاد انتخاباتی منتقل خواهد کرد.
نیویورک تایمز نوشت: «رالف والدو امرسون {فیلسوف آمریکایی} ظاهرا درس محاکمه استیضاح پرزیدنت ترامپ در مجلس سنا را پیش بینی کرده بود. امرسون به طرز معروفی گفت: "وقتی به یک پادشاه ضربه می‌زنید، باید او را بکشید. " دشمنان آقای ترامپ به او ضربه زدند، اما او را به زیر نکشیدند.»



چه کسی در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا پیروز می‌شود؟
از دیدگاه این روزنامه، با توجه به اینکه پایان محاکمه استیضاح ترامپ نزدیک شده و تبرئه او نیز قطعی شده است، ترامپ از بزرگترین آزمون ریاست جمهوری‌اش پیروز و جسور خارج شد. او آماده است که ادعای بی‌گناهی کند و گلایه‌ها و رنجش‌های خود را به ستاد انتخاباتی ببرد. دشمنان دمکرات ترامپ، از بزرگترین سلاح قانونی خود استفاده کردند، اما نتوانستند او را شکست دهند. آن‌ها حتی نتوانستند محاکمه تمام عیاری را رقم بزنند که در آن شهود علیه ترامپ شهادت دهند. ترامپ که قبلا گفته بود قانون اساسی «به من اجازه هر کاری را می‌دهد» و بسیاری محدودیت‌های روسای جمهور قبلی را هم جابجا کرده، هم اکنون دلیلی برای ترسیدن از قوه مقننه ندارد. از همین رو، ترامپ ضمن ادعای بی گناهی، می‌تواند بدون هیچگونه واهمه از استیضاح دوباره، آزادی عمل داشته باشد. امری که ممکن است ترامپ را جسورتر کند.
به گفته برخی نزدیکان ترامپ، استیضاح برای همیشه لکه ننگی در کارنامه ترامپ خواهد بود و خود ترامپ نیز در محافل خصوصی از این امر گلایه کرده است. با این حال، او اولین رئیس جمهور تاریخ آمریکا خواهد بود که بعد از استیضاح وارد انتخابات خواهد شد. امری که به ترامپ در ماه‌های آینده فرصتی می‌دهد تا استدلال کند که در کل دوران ریاست جمهوری‌اش، دشمنان‌اش با هدف نابود کردن انتخابات ۲۰۱۶، مشغول توطئه علیه وی بودند. نوت گینگریچ، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا و متحد نزدیک ترامپ گفت: «پر واضح است که این (استیضاح) یک کودتای سیاسی بود که توسط گروهی از مردم انجام شد که به طرز شگفت آور و آشکاری ناصادق بودند. او به مدت سه سال آزگار شکنجه شد، اما هنوز سر پای خود ایستاده است. اگر دقت کنید این دستاورد شگفت انگیزی است.»


ترامپ می خواهد بحث استیضاح را به انتخابات بکشاند.


"نقطه آغاز"
دمکرات‌ها اصرار می‌کنند که شواهدی که در زمینه سوء استفاده ترامپ از قدرت به افکار عمومی تقدیم شد، به موقعیت وی صدمه زده است. اما افکار عمومی در روز‌های پایانی استیضاح تقریبا مانند روز‌های آغاز استیضاح است. بر اساس نظرسنجی وبگاه «فایو ثرتی ایت» وقتی که مجلس نمایندگان، ترامپ را در ماه دسامبر استیضاح کرد، ۴۷.۴ درصد مردم از این اقدام حمایت و ۴۶.۵ درصد با آن مخالفت کردند. اکنون، که محاکمه استیضاح در مراحل پایانی قرار دارد، ۴۹.۵ درصد از استیضاح حمایت و ۴۶.۴ درصد با آن مخالفت می‌کنند. این ارقام به شکل قابل توجهی به نتایج انتخابات سال ۲۰۱۶ شبیه است. در آن زمان، ترامپ با وجود پیروزی در آرای الکترال کالج، ۴۶ درصد آرای عمومی را به دست آورد. این در حالی بود که هیلاری کلینتون ۴۸ درصد آرا را کسب کرده بود. معنای کلی این ارقام این است که امروز دیدگاه افکار عمومی درباره ترامپ تقریبا مانند سه سال گذشته است. ظاهرا عده کمی دیدگاه‌شان را عوض کرده اند. ترامپ هیچ کاری برای توسعه دادن پایگاه حامیانش انجام نداده و لذا طبق معیار‌های سنتی او برای ورود به یک دوره دوم، کاندیدای ضعیفی به شمار می‌رود. امری که او را مجبور می‌کند که مانند سه سال گذشته، آرای الکترال کالج مشابهی به دست بیاورد.
به نوشته نیویورک تایمز، ترامپ تنها رئیس جمهور تاریخ آمریکا است که حتی یک بار هم در نظرسنجی موسسه گالوپ، حمایت اکثریت آمریکایی‌ها را به دست نیاورده است. در نتیجه ترامپ ممکن است هیاهویی ایجاد کند که معادله ستاد تبلیغات را تغییر دهد. اقتصاد می‌تواند یکی از کارت‌های ترامپ باشد. برخی تحلیلگران با اشاره به انباشت ادعا‌ها علیه ترامپ، پیش بینی می‌کنند که یک رسوایی مشخص، ترامپ را به زیر بکشد. اما ترامپ شرط بندی می‌کند که او می‌تواند حامیان پروپاقرص‌اش را بسیج کرده و در عین جلب موافقت حامیان ناراضی از طریق رشد اقتصادی، افزایش بودجه ارتش و انتصابات محافظه کارانه قضایی، ادعا کند که او قربانی ماجرای استیضاح بود و جرمی مرتکب نشده است. ترامپ به وضوح نشان داده که اگر بایدن نامزد حزب دمکرات شود، او را فاسد نشان خواهد داد و سایر نامزد‌های محتمل دمکرات را سوسیالیت معرفی خواهد کرد.
برخی ناظران معتقدند که ترامپ برخلاف سایر روسای جمهور که استیضاح شدند، مایل نیست بحث استیضاح را کنار بگذارد. مثلا بیل کلینتون بعد از استیضاح ابراز تاسف کرد و به ارتکاب خطا اذعان کرد. اما ترامپ اینگونه نیست. ترامپ در عین اینکه ارتکاب هرگونه جرم را انکار می‌کند، مدام درباره استیضاح اظهارنظر می‌کند. به نحوی که گویا دوست دارد این بحث زنده بماند. جنیفر پالمیری، دستیار ارشد کلینتون، درباره تفاوت دیدگاه کلینتون و ترامپ درباره استیضاح گفت: «کلینتون تبرئه را یک پایان فروتنانه برای آن فصل (استیضاح) دانست و من معتقدم که ترامپ این (استیضاح) را راهی برای دوباره انتخاب شدن می‌بیند. او (کلینتون) فقط می‌خواست از شر آن مسئله خلاص شود و شروعی تازه داشته باشد. اما ترامپ این (استیضاح) را نقطه آغاز می‌داند. (گویی ترامپ می‌گوید) "این همان چیزی است که من بر اساس آن وارد انتخابات خواهم شد. "»

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد