اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تاثیر برگزیت بر اقتصاد ایران/ آیا پوند و یورو گران می‌شود؟

خروج ساعتی دیگر انگلیس از اتحادیه اروپا، فضای جنجال‌های رسانه‌ای در خصوص تاثیز آن بر اقتصاد کشور‌ها را به راه انداخته است.

به گزارش سایت طلا ، کم تر از یک ساعت دیگر انگلیس با بیانیه ای رسمی از اتحادیه اروپا خارج و سیستم اقتصادی مستقل خود را اعلام می کند. این را حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن خبر داده است.

بعیدی‌نژاد در کانال تلگرامی خود نوشت: انگلیس ساعت ۱۱ امشب ۳۱ ژانویه بعد از ۴۷ سال رسما اتحادیه اروپا را ترک می‌کند. خروج از عضویت در اتحادیه اروپا یکی از مهمترین تحولات سیاسی در تاریخ معاصر انگلستان است و بدون شک آثار مهمی را بر تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این کشور و همچنین بر روند تحولات اتحادیه اروپایی خواهد داشت.

دولت انگلستان مسئولیت مهمی را در مدیریت شرایط جدید برعهده خواهد داشت و به همین دلیل قصد دارد با گسترش روابط اقتصادی و تجاری خود با کشورهای مهم جهان، رها از محدودیت‌های تحمیل شده توسط مقررات اتحادیه اروپا، بتواند نه تنها مانع از کاهش قدرت اقتصادی این کشور بشود بلکه با استفاده از مزیت‌های اقتصادی و مالی خود به رشد بیشتر تجاری و اقتصادی دست یابد.

دولت انگلیس بر همین مبنا مایل به گسترش روابط اقتصادی خود با ایران در دوره جدید است اما برای رسیدن به نقطه مطلوب چالش‌هایی وجود دارد که باید بر آنها فائق آمد که مهمترین آن وجود تحریم‌های تحمیلی توسط آمریکا، با توجه به ارتباط نزدیکی بازارهای مالی لندن با واشنگتن است.

آنچه میان دو کشور اخیرا تجربه شد، دوره پسابرجام‌ بود. در این دوره خیلی کوتاه، توافقات مهمی بالغ بر چند میلیارد یورو در حوزه اقتصادی، تجاری و فن آوری بین دو کشور به امضا رسید که از جمله آنها توافق برای راه اندازی پنجمین نیروگاه خورشیدی جهان در ایران و انعقاد خرید هواپیما و قطعات هواپیما با شرکت ایرباس و رولز رویس، و انعقاد قرارداد ساخت بیمارستان و مراکز پیشرفته مقابله با سرطان در ایران‌ با یک شرکت بزرگ انگلیسی بود که با اتخاذ سیاست‌های ترامپ و تهدیدهای بانکی به اجرا در نیامدند. اما این اقدامات نشان داد که پتانسیل کافی برای گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور وجود دارد.

مخالفت با تهدیدات تحریم ترامپ محدود به مرزهای ایران نیست، بلکه این تحریم‌ها با هدف قراردادن شرکت‌های خصوصی در عرصه جهانی، حق مشروع شرکت‌های بین‌المللی را برای ارتباط اقتصادی و تجاری با طرف‌های ایرانی خود را از میان برده است. امروز این تحریم‌ها مورد مخالفت جهانی قرار دارد و شرکت‌های بزرگ جهان در اروپا و جهان که از زورگویی‌ها و فشار آمریکا به تنگ آمده‌اند، در انتظار شکست هر چه زودتر ترامپ و سیاست‌های او هستند.

برگزیت چه مفهومی را به دنبال دارد؟

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را برگزیت (که به انگلیسی Brexit که مخفف ‌British Exit است) می گویند. در همه‌پرسی که در ژوئن ۲۰۱۶ در بریتانیا انجام شد، بیش از ۱۷ میلیون نفر به خروج آن کشور از اتحادیه اروپا رأی دادند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نتایج و تأثیرات مهم اقتصادی – اجتماعی و سیاسی برای کل جهان و بخصوص در رابطه با ایران در پی خواهد داشت.

اما این خروج تا چه حد و اصلا چه میزان اقتصاد ایران را تحت تاثیر نوسانات نرخی یورو و پوند قرار خواهد داد.

اتحادیه اروپا نیز دیگر به دنبال خروج هرچه سریع تر انگلیس

فریال مستوفی رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران با بیان این که خروج انگلستان از اتحادیه اروپا تاثیری در روابط اقتصادی و تجاری ایران با این کشور ایجاد نخواهد کرد، اظهار کرد: اثر این خروج در روابط انگلستان با اتحادیه اروپا خواهد بود که بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار حجم روابط شان است و این اتفاق می‌تواند این سطح روابط بین انگلستان و اتحادیه اروپا را تحت تاثیر قرار دهد.

او اضافه کرد: اما شرایط جدید تغییری در روابط تجاری و اقتصادی ایران با انگلستان ایجاد نخواهد کرد، چرا که تا قبل ازاین رای گیری انگلستان قوانین تجاری اتحادیه اروپا را دنبال می‌کرده است و اکنون که از اتحادیه خارج شده طبق قوانین خود عمل می‌کند و در خصوص رفت آمد و دانشجویان یا تجار هم تغییری در نحوه اخذ ویزا ایجاد نشده است، چون انگلستان پیش از خروج از اتحادیه اروپا تحت ویزای شینگن نبود.

وی با بیان اینکه خروج از انگلستان از اتحادیه اروپا نتایج منفی برای اقتصاد این کشور در پی خواهد داشت، عنوان کرد: در حال حاضر حتی ممکن است اسکاتلند و ایرلند شمالی از بریتانیا جدا شوند و این اتفاق به لحاظ اقتصادی به نفع انگلستان نخواهد بود؛ ‌همان طور که اکنون شاهد افت قیمت پوند در بازارهای جهانی هستیم.

رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اتحادیه اروپا نیز دیگر در این روزها به شدت به دنبال این است که انگلستان هر چه زودتر از اتحادیه خارج شود.

مستوفی در پایان اظهار کرد: با اینکه انگلستان واحد پولش یورو نبود و تحت ویزای شینگن هم قرار نداشت، قبل از همه پرسی اکثر کشورهای اتحادیه اروپا از ماندن انگلستان در اتحادیه اروپا استقبال می‌کردند، چون به لحاظ اقتصادی در اتحادیه اروپا تاثیر گذار بود.

امکان تحت تاثیر قرار گرفتن بازار طلا وجود دارد

اگر انگلستان بدون توافق با اتحادیه اروپا از آن خارج شود، قطعاً بازارها نزولی می‌شود و هر دو ارز ریزش می‌کنند. نخستین واکنش کوتاه‌مدت نیز کاهش ارزش هر دو ارز است. اگر انگلستان با توافق خارج شود، ارزش پوند در کوتاه‌مدت تغییر چندانی نخواهد داشت، اما یورو می‌تواند تا حدی مثبت شود. با این همه، این تأثیرات مثبت خیلی محسوس نخواهد بود. زیرا این خروج باید طی یک دوره گذار اتفاق بیفتد. البته باید در نظر گرفت انگلستان بدهی زیادی به اتحادیه اروپا پیدا می‌کند و تقویت یورو بیشتر از پوند خواهد بود.

خروج انگلستان از اتحادیه اروپا آن هم به صورت ناگهانی و یک طرفه، ممکن است بر نرخ طلا و ارزهای امن هم تأثیراتی داشته باشد. بازارها این مورد را تجربه کرده‌اند که هر اتفاقی منجر به بی‌ثباتی شود، باعث تقویت ارزهای امن و طلا می‌شود. علتش این است که تقاضا برای آن زیاد می‌شود.

اما قطع به یقین بازارهای جهانی با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، واکنش نشان خواهند داد. علاقه وافر اتحادیه به ماندن انگلیس در اتحادیه برای منافع اقتصادی این کشور و همچنین قدرت سیاسی آن، طی روزهای متوالی ارزش یورو را با سقوط مواجه خواهد کرد. اما اینکه پوند تا چه حد نوسان ها را پشت سر گذاشته و به نوعی ارزشمند خواهد شد هنوز معلوم نیست!

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد