اونس طلا2232.37
مظنه14,366,000
18 گرم3,316,400
ارزش سکه32,366,598
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

گسترش ویروس کرونا در جهان؛ تلفات افزایش یافت/ ۵۶ میلیون نفر قرنطینه شدند/ بازارهای جهانی به خواب رفتند

از زمان شیوع ویروس کرونا در چین نه تنها تاکنون 41 نفر قربانی این بیماری ناشناخته شدند بلکه تأثیرات منفی بر اقتصاد جهانی نیز گذاشته است. تاثیر منفی این بیماری بر بازار مصرف سال نوی چینی، به عنوان بزرگترین بازار مصرفی جهان در نوع خود، باعث کاهش ارزش سهام بسیاری از شرکت های بزرگ جهان شد.

دولت چین امروز (شنبه) در حالی از افزایش تلفات ویروس کرونا به ۴۱ نفر سخن گفت که تاثیرات منفی این بیماری جدید بر اقتصاد جهانی نیز در حال آشکار شدن است.
به گزارش سایت طلا به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقامات رسمی بهداشتی در چین روز امروز (شنبه) اعلام کردند که تا کنون ۱۳۰۰ در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شدند و بر همین اساس تاکنون ۴۱ نفر در چین بر اثر ابتلا به این ویروس مرموز جان داده‌اند.
در همین حال خبرگزاری فرانسه از افزایش ممنوعیت سفر در شهر‌های دیگر چین گزارش داده که حدود ۵۶ میلیون نفر را در بر می‌گیرد. چین امروز (شنبه) از گسترش کمربند بهداشتی برای سد کردن شیوع ویروس جدید در ووهان خبر داد، اقدامی که منجر به قطع ارتباط ۵۶ میلیون نفر از مردم چین با دنیای اطراف خواهد شد. بر این اساس پنج شهر دیگر استان هوبئی در مرکز چین به ۱۳ شهری که قبلا در قرنطینه قرار گرفتند، افزوده شدند. در این برنامه حمل و نقل عمومی مختل و بزرگراه‌های منتهی به این شهر‌ها به طور کامل مسدود می‌شود.



رسانه «پکن نیوز» هم دیروز اعلام کرد مقامات چینی نگران این هستند که تعطیلات هفتگی سال نو که از روز شنبه (پنجم بهمن) آغاز می‌شود و معمولاً صد‌ها میلیون چینی به زادگاهشان بر می‌گردند شیوع این بیماری را در تمام استان‌های چین تشدید کند. با این حال آن‌ها همه موزه‌ها، مجموعه کاخ پکن و نمایشگاه‌ها را تعطیل کرده‌اند. بر این اساس بسیاری از جشن‌ها و مراسم‌ها به خاطر شیوع این بیماری لغو شده و بسیاری از اماکن عمومی از جمله سینما‌ها به حالت تعطیل درآمدند.

شیوع جهانی ویروس کرونا
خبرگزاری فرانسه، شمار زیادی از کشور‌ها از کشف موارد ابتلا به بیماری ناشی از کروناویروس، از زمان شیوع آن در ماه دسامبر (آذر- دی) در شهر ووهان چین خبر دادند.

تایلند: اولین عفونت در خارج از چین در تاریخ ۸ ژانویه در تایلند برای یک زن در حال بازگشت از ووهان ثبت شد. پس از آن سه مورد دیگر ابتلا به این ویروس در این کشور نیز ثبت شد که باعث افزایش مبتلایان به چهار نفر شد.

فرانسه: اولین کشور اروپایی بود که رسما از مشاهده مبتلایان به ویروس جدید در این کشور خبر داد. مقامات فرانسه ابتلای یک نفر در شهر بوردو در جنوب غربی فرانسه و دو بیمار دیگر در پاریس را تا کنون تایید کردند.

کره جنوبی: اولین مصدومیت در کره جنوبی مربوط به یک فرد چینی ۳۵ ساله بود که در تاریخ ۱۹ ژانویه از شهر ووهان به سئول سفر کرده بود. پس از آن مقامات رسمی این کشور ابتلای یک زن ۵۰ ساله را نیز تایید کردند.

ایالات متحده: مقامات آمریکایی هم ۲۱ ژانویه (یکم بهمن) اعلام کردند یک مرد ۳۰ ساله که در ووهان اقامت داشته و ۱۵ ژانویه به آمریکا بازگشته است، حوالی سیاتل به علت آلوده شدن به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شده است. این مرد خود، ۱۹ ژانویه (بیست و نهم دی) و پس از پدیدار شدن علائم بیماری، با خدمات بهداشتی تماس گرفت. مسئولان گفتند وضع این بیمار خوب است.

دومین مورد آلودگی به ویروس کرونا در آمریکا ۲۴ ژانویه (چهارم بهمن) اعلام شد که یک فرد حدود شصت ساله است که ۱۳ ژانویه (بیست و سوم دی) از ووهان بازگشته بود و ساکن شیکاگو است. مقامات بهداشتی محلی اعلام کرد وی از لحاظ بالینی وضع خوبی دارد.

ژاپن: نخستین مورد آلوده به ویروس کرونا در ژاپن هم ۱۰ ژانویه (بیستم دی) به علت تب شدید و داشتن علائم دیگر در بیمارستان بستری شد. وی چند روز پیش از آن از ووهان بازگشته بود. دومین مورد هم ۲۴ ژانویه (چهارم بهمن) گزارش شد. این فرد که حدود چهل سال دارد، ۱۹ ژانویه از ووهان بازگشته و تب وی از ۱۴ ژانویه (بیست و چهارم دی) آغاز شده بود. سومین مورد از ابتلا به این ویروس امروز (شنبه) نیز توسط مقامات این کشور تایید شد.

نپال: اولین مورد در ۲۴ ژانویه مربوط به یک دانشجو بود که از مسافرت ووهان باز می‌گشت.

سنگاپور: سنگاپور هم ۲۳ ژانویه (سوم بهمن) از نخستین مورد آلودگی به ویروس کرونا خبر داد. این بیمار مردی ۶۶ ساله است که سه روز پیشتر از ووهان بازگشته بود و علائمی مانند تب و سرفه داشت. آزمایش آلودگی پسر ۳۷ ساله این مرد هم که وی را همراهی می‌کرد، مثبت بود. یک شهروند ۵۲ ساله اهل ووهان هم که ۲۱ ژانویه (یکم بهمن) وارد سنگاپور شد، به این ویروس آلوده بود.

تایوان: نخستین مورد ثبت شده آلودگی به ویروس کرونا در تایوان یک زن ۵۰ ساله بود که ۲۰ ژانویه (سی‌ام دی) از ووهان، محل سکونت خود به تایوان آمد. وی با علائمی مانند تب، سرفه و گلود درد شدید در فرودگاه تایپه شناسایی شد.

ویتنام: مقامات ویتنام ۲۳ ژانویه (سوم بهمن) اعلام کردند دو تبعه چینی در ویتنام به ترتیب روز‌های ۱۷ و ۱۸ ژانویه (هفدهم و هجدهم دی) در پی آلودگی به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شدند.

هنگ کنگ: در هنگ‌کنگ هم دو فرد ساکن ووهان به علت آلوده شدن به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شدند.

ماکائو: مقامات ماکائو هم ۲۲ ژانویه (دوم بهمن) از نخستین مورد آلوده به ویروس کرونا خبر دادند که یک زن تاجر ۵۲ ساله است که سه روز قبل با قطار از شهر جو‌های چین وارد ماکائو شد. یک بیمار آلوده دیگر هم در ماکائو ثبت شده است.

مالزی: مقامات بهداشتی این کشور روز شنبه از مشاهده سه فرد مبتلا در این کشور خبر دادند.

استرالیا: سازمان بهداشت استرالیا اعلام کرد یک تبعه چینی مبتلا به نوع جدید ویروس کرونا با پرواز از مبدا گوانگ‌ژو در چین به ایالت ویکتوریا در استرالیا آمده و اکنون تحت مراقبت قرار دارد. آخرین اخبار از ابتلای سه نفر در این کشور به ویروس جدید حکایت دارد.


با این حال روز گذشته مقامات سازمان جهانی بهداشت پس از برگزاری جلسه‌ای اضطراری در ژنو از اعلام وضعیت اضطراری در سطح جهان به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا خودداری کردند. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که هنوز برای اعلام وضعیت اضطراری در سطح جهان به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا «زود» است.
به گزارش «دویچه وله»، «تئودور آدهانوم»، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت در عین حال تاکید کرد که شیوع ویروس جدید در چین وضعیتی اضطراری محسوب می‌شود. او گفت: «شیوع این ویروس هنوز وضعیتی اضطراری برای بهداشت جهانی محسوب نمی‌شود، اما ممکن است که تبدیل به چنین چیزی بشود.»

وضعیت ایران در خصوص ویروس کرونا
سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین امروز (شنبه) در اطلاعیه‌ای با بیان اینکه آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در چین امروز با حضور محمد کشاورززاده سفیر ایران در محل سفارت ایران در پکن مورد بررسی قرار گرفت، اعلام کرد: تاکنون گزارشی از ابتلای هموطنان ایرانی مقیم چین به این ویروس دریافت نشده است.

سفارت ایران در این اطلاعیه خاطرنشان کرده است که این سفارتخانه در ارتباط مستقیم با ایرانیان مقیم شهر ووهان و همچنین در تماس مستمر با مقامات دولت مرکزی چین و مسئولان شهر ووهان، پیگیر آخرین وضعیت ایرانیان مقیم است.

«حسن خوشخو»، معاون بهره‌برداری فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) امروز (شنبه) با اشاره به شیوع ویروس «کرونا» گفت: همه مسافران پرواز‌های از مبدا چین و آسیای شرقی توسط واحد «بهداشت مرزی» در فرودگاه امام معاینه می‌شوند. وی با اشاره به چهار پرواز هفتگی مستقیم از چین به فرودگاه امام خمینی (ره) اظهار داشت: مسافران تمام پرواز‌هایی که از مبدا چین و آسیای شرقی وارد فرودگاه امام می‌شوند با استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های این مرکز مورد بررسی و معاینه قرار می‌گیرند. ضمن اینکه این معاینه شامل خدمه پروازی هم می‌شود. وی همچنین توضیح داد که این حساسیت به نسبت کمتری در مورد پرواز‌های کانکشن فرودگاه امام وجود دارد و برای مثال مسافرانی که از دبی وارد فرودگاه امام می‌شوند نیز به صورت رندمی (تصادفی) چک می‌شوند.



همزمان با افزایش نگرانی‌ها از شیوع بیماری ویروسی در چین، دولت افغانستان، همسایه ایران نیز از سازمان‌های بین‌المللی خواست تا برادر شناسایی و آزمایش‌های احتمالی برای تشخیص این بیماری به این کشور کمک کنند.
تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی
به گزارش «بلومبرگ»، بر اساس آمار‌های اتحادیه حمل‌ونقل بین‌المللی هوایی، تاکنون میزان پرواز‌ها به مقصد منطقه آسیا شاهد کاهش ۸ درصدی بود. این امر با توجه به تأثیر مستقیم بر تقاضای سوخت هواپیما، توانست تقاضای جهانی نفت را ۲۶۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد و مفهوم آن این است که قیمت نفت در بازار‌های جهانی ممکن است با کاهش ۳ دلاری مواجه شود.

همچنین به دنبال شیوع بیماری ویروسی کرونا، بورس شانگ‌های با افت ۲.۸ درصدی مواجه شد و به این ترتیب به استقبال تعطیلات یک‌هفته‌ای سال نو این کشور رفت. از سوی دیگر هراس ناشی از کندی اقتصاد چین تاکنون تاثیر محسوسی بر بازار‌های جهانی مانند مس داشته است. چین تقریبا نیمی از تقاضای جهانی مس را شکل می‌دهد؛ بر این اساس بازار این فلز طی روز‌های اخیر بیش از فلزات صنعتی دیگر تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته است.

به گزارش سی ان ان، بسیاری از شرکت‌های خودرو ساز جهان و همچنین شرکت‌های تولد کننده برند‌های لوکس نیز به شدت از انتشار این ویروس در چین ابراز نگرانی کردند. این گزارش می‌افزاید که شهر ووهان (کانون شیوع ویروس کرونا) یکی از مهترین شهر‌های میزبان کارخانه‌های خودرو سازی در جهان است. «جنرال موتورز»، «نیسان»، «رنو»، «هوندا» و «پژو» از جمله خودرو ساز‌هایی هستند که در این شهر فعال هستند.

بنا بر گزارش موسسه LMC Automobile، تعداد خودرو‌های فروخته شده در چین، بزرگترین بازار خودرو جهان در سال ۲۰۱۹ شاهد کاهش ۲، ۳ میلیون عددی بود. مقامات چینی اعلام کرده اند که این کاهش با توجه به شیوع ویروس کرونا ادامه خواهد یافت و این در حالی است که صنعت خودرو در جهان شاهد رکود بی سابقه است. همچنین موسسه S&P Global روز پنجشنبه اعلام کرد که شیوع این ویروس باعث کاهش ده درصدی سفر‌ها در سال نوی چینی خواهد شد و این امر ممکن است رشد اقتصادی چین را بیش از یک درصد کاهش دهد.

این در حالی است که سهام شرکت‌های تولید کننده کالا‌های لوکس، که معمولاً از افزایش هزینه‌های مصرف در طول سال جدید چینی سود می‌برند، این هفته شاهد افت محسوس بود. سهام برند‌های «لوئیس ویتون» و «فندی»، از روز دوشنبه ۴.۵ درصد افت کرده است. همچنین سهام «گوچی»، «بالنسیگا» و «کرینگ» ۵ درصد کاهش یافت، در حالی که «ریکمونت»، سازنده ساعت‌های کارتیه، کاهش ۶ درصدی در سهام خود را تجربه کرد.


به گزارش سی ان ان، در سال ۲۰۱۸، مصرف کنندگان چینی در داخل و خارج از کشور ۷۷۰ میلیارد یوان (۱۱۵ میلیارد دلار) برای اقلام لوکس- معادل یک سوم هزینه جهانی-هزینه کردند. این در حالی است که پیش بینی‌ها نیز انتظار دارد که مصرف کنندگان چینی ۴۰ ٪ از هزینه‌های جهان برای کالا‌های لوکس را تا سال ۲۰۲۵ به خود اختصاص دهند، اما با شیوع ویروس کرونا، تحقق این پیش بینی‌ها را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد