اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

بازگشت آنفلوآنزا؛ هشدار شیوع ویروس آنفلوآنزا نوع B

علائم و نشانه‌های آنفلوآنزای تیپ A بسیار شبیه به ویروس آنفلوآنزای B است. آنفلوانزای تیپ B بسیار مسری بوده و در برخی از مواردی که شدید است و می‌تواند بر روی سلامتی میزبان تاثیر گذار باشد. با این حال، تیپ B تنها می‌تواند از انسان به انسان انتقال یابد، برعکس ویروس آنفلوانزای تیپ A که از پرندگان و برخی از پستانداران دیگر مثل خوک نیز می‌تواند به انسان انتقال پیدا کند. آنفلوانزای تیپ B می‌تواند شیوع فصلی داشته باشد و همچنین در طول سال نیز قابل انتقال است.

۲۴ روز پس از فروکش موج اول آنفلوآنزا، وزارت بهداشت هشدار داده که موج دوم آنفلوآنزا با ویروس نوع B در راه است و طی هفته‌های آینده فراگیر خواهد شد.
به گزارش فرارو، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره موج دوم آنفلوآنزای فصلی گفته است که " زمانی که صحبت از موج آنفلوآنزا می‌کنیم، منظورمان نوع ویروس است. همانطور که قبلا هم متذکر شده بودیم، در موج اول این بیماری طی دو ماه پیش، ویروس غالب آنفلوآنزا نوعH1N1 بود. اما اکنون موارد مشاهده شده ویروس آنفلوآنزا از نوع (B) است."

دکتر محمدمهدی گویا، ادامه داد: " البته نوع بی این ویروس هنوز به حالت همه‌گیر درنیامده است، اما این احتمال را می‌دهیم که طی هفته‌های آینده موارد بیماری افزایش یابد و تاکید می‌شود که فعلا این اتفاق رخ نداده است. "
گویا درباره مشخصه‌های ویروس آنفلوآنزای نوع B هم گفت: "نوع B این ویروس قدری خفیف تر بوده و مرگ و میر آن نیز کمتر است. در هفته گذشته نیز حدود ۵۰۰ مورد مشکوک به آنفلوآنزا را در سراسر کشور بررسی کردیم که از این تعداد ۲۴ مورد مربوط به ویروس نوع B. بوده و در بیمارستان بستری و درمان شده اند. "
او همچنین گفته "ادعای پیش بینی، نوع و زمان انتشار ویروس آنفلوانزا غیر ممکن است، اما برنامه‌ریزی دقیق و آمادگی برای مقابله با ویروس‌های مختلف آنفلوانزا ضروری است. "
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: "به هیچ عنوان نمی‌توان با بروز همه‌گیری و جهش‌های ژنتیکی آنفلوانزا مقابله کرد؛ ولی در عین حال می‌توانیم در مقابل با کاهش عوارض و درمان به موقع اقدامات لازم را انجام دهیم. "

موج اول آنفلوآنزا؛ مرگبار و گسترده

موج اول آنفلوآنزا از ابتدای آبان ماه آغاز شد و به سرعت در کشور شیوع یافت و در مدت کمی آمار قربانیان در اثر ابتلا به آنفلوآنزای نوع A از مرز ۱۰۰ نفر هم عبور کرد. موج آنفلوانزای نوع A حتی در هفته‌های فروکش بیماری نیز بسیاری را به تخت بیمارستان‌ها کشاند، به شکلی که عرفانیان رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفته که "در هفته پایانی آذر ماه، سه هزار و ۳۵۴ نفر مبتلا به بیماری‌های تنفسی در بیمارستان بستری شدند که از این تعداد ۸۲ نفر به آنفلوانزا مبتلا بودند و از این افراد هفت نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند. "
او همچنین گفته بود که "بر اساس فرمول‌های جهانی محاسبات شیوع آنفلوآنزا، ما انتظار مرگ ۳۱۲ نفر در هر هفته را داشتیم که خوشبختانه آمار مبتلایان و مرگ ناشی از این بیماری در کشور در این دوره از اپیدمی به مراتب کمتر بود وتا پایان آذر ماه به ۱۰۸ نفر رسید.

البته در دو ماه گذشته مدارس برخی استان‌هایی که شیوع آنفلوآنزا درآن‌ها گسترده‌تر بود هم به تعطیلی کشیده شد تا هزینه‌های جانی و مالی ناشی از بیماری کاهش یابد.
شیوع گسترده آنفلوآنزا در آبان و آذرماه سال جاری از یک طرف و نایاب شدن واکسن، داروی درمانی و کیت تشخیص ویروس آنفلوآنزا از سوی دیگر باعث شد تا میزان مرگ و میر و شمار مبتلایان افزایش یابد.
اما حالا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت از استقرار چهارچوب آمادگی برای پاندمی آنفلوانزا خبرداده و درباره ذخیره واکسن، کیت تشخیص و داروی درمانی آنفلوآنزا گفته است که " از زمان برقراری PIPP تا کنون ۱۳ کارخانه تولید واکسن وارد قرارداد شده و تعهدات این چهارچوب‌ها را پذیرفته‌اند. ۴۰۰ میلیون دوز واکسن پاندمیک آنفلوانزا، ۱۰ میلیون دوره درمان آنتی وایرال، ۲۵۰ هزار کیت تشخیصی و ۲۵ میلیون سرنگ نیز تهیه شده است. "

علائم و نشانه‌های ویروس نوع B چیست؟

آنفلوانزا یک بیماری شایع ویروسی دستگاه تنفسی است که منجربه بروز بیماری خفیف تا شدید می گردد که گاهی اوقات نیز می تواند باعث مرگ بیماران گردد. ویروس آنفلوآنزا شامل سه تیپ B, A و C است. تیپ C معمولا به صورت انفرادی ایجاد میشود. اما آن چیزی که به صورت همه گیر شیوع پیدا میکند تیپ A و B است.

البته علائم و نشانه‌های آنفلوانزای تیپ A بسیار شبیه به ویروس آنفلوانزای B است. آنفلوانزای تیپ B بسیار مسری بوده و در برخی از مواردی که شدید است و می‌تواند بر روی سلامتی میزبان تاثیر گذار باشد. با این حال، تیپ B تنها می‌تواند از انسان به انسان انتقال یابد، برعکس ویروس آنفلوانزای تیپ A که از پرندگان و برخی از پستانداران دیگر مثل خوک نیز می‌تواند به انسان انتقال پیدا کند. آنفلوانزای تیپ B می‌تواند شیوع فصلی داشته باشد و همچنین در طول سال نیز قابل انتقال است.

علائم مهم آنفلوانزا تب، لرز، بدن درد، سرفه، گلودرد، آبریزش بینی، عطسه، خستگی و در آنفلوانزای نوع B. همراه با اسهال حاد و استفراغ است. طول مدت درمان نیز در صورت رعایت اصول بهداشتی بین ۳ تا ۵ روز است.
علائم تنفسی آن نیز مانند سرماخوردگی معمولی است که سرفه، گلو درد، آبریزش بینی و احتقاق را شامل می‌شود. با این حال، علائم تنفسی آنفلوانزا ممکن است شدیدتر باشد.
در نهایت آنفلوآنزای نوع A اوایل دی ماه در حالی فروکش کرد که عدم آگاهی از اطلاع و میزان خطرآن، هزینه زیادی روی دست مردم گذاشت، با این حال باید موج دوم آنفلوآنزا با ویروس نوع بی را جدی گرفت و پیشگیری‌ها لازم را انجام داد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد