اونس طلا2374.39
مظنه16,536,000
18 گرم3,817,300
ارزش سکه37,255,608
قدیم (بهار)41,000,000
جدید (امامی)44,600,000
نیم26,000,000
ربع16,000,000

صلاحیت ۹۰ نماینده مجلس به دلیل مسائل مالی رد شد

از حدود ۲۴۷ نفر نماینده فعلی مجلس ۹۰ نفر صلاحیت شأن عمدتا به خاطر مسایل مالی تایید نشد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: پرونده بیش از ۱۴۵۰۰ نفر را بررسی کردیم، این بررسی‌ها در هیات نظارت شهرستان و استان با کسب نظر از هیأت مرکزی انجام شد.

عباسعلی کدخدایی که در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما سخن می‌گفت، افزود: کسانی که در این مرحله شکایت دارند، ۵ روز یعنی از امروز تا پنج‌شنبه وقت دارند شکایت خود را به دفاتر هیأت نظارت استانی ارائه کنند.

وی تاکید کرد: یک میلیون برگ سند از مراجع چهارگانه برای بررسی صلاحیت‌ها دریافت کردیم.

کدخدایی گفت: مهم‌ترین دلایل رد صلاحیت‌ها، محور‌های مفاسد اقتصادی، مفاسد اخلاقی و ضدیت با حاکمیت است. همچنین سوء استفاده از اموال عمومی، تحصیل مال نامشروع، اختلاس، استعمال مواد مخدر، مفاسد اخلاقی، محکومیت جنایی، سابقه شرارت، چاقوکشی و سابقه فروش مواد مخدر از جمله مصادیق رد صلاحیت‌هاست.

وی افزود: از حدود ۲۴۷ نفر نماینده فعلی مجلس ۹۰ نفر صلاحیت شأن عمدتا به خاطر مسایل مالی تایید نشد. البته به برخی از آن‌ها مستندات پرونده‌شان توضیح داده شد و به بقیه نیز اگر درخواست کردند این مستندات ارایه می‌شود.

کدخدایی ضمن تشکر از مراجع رسمی که همکاری بسیار خوبی داشتند گفت: باید اعلام کنیم که این مراجع تقریبا برای همه افراد سند به شورای نگهبان ارائه کردند که این امر نسبت به دوره‌های قبل بی‌سابقه بود.

وی افزود: در قانون، تحقیقات محلی را داریم و در بسیاری از اوقات همین تحقیقات محلی به نفع افراد می‌شود چراکه کمک به دقت کار شورای نگهبان در بررسی پرونده‌ها می‌کند.

وی ادامه داد: ما به جناح و گروه افراد نگاه نمی‌کنیم، اصلا نگاه نمی‌کنیم اصلاح‌طلب یا اصولگراست بلکه مستندات پرونده را می‌بینیم. امروز در رسانه‌ها هم اعلام شد که از هر دو طیف سیاسی هم تایید صلاحیت داشته‌ایم و هم رد صلاحیت. این نشان می‌دهد عملکرد شورای نگهبان نگاه سیاسی ندارد.

وی افزود: گروه‌های مختلف شاید ابهامی به روند بررسی صلاحیت شورای نگهبان داشتند، از یکسال پیش خیلی از افراد و گروه‌ها به شورا آمدند و به سوالات و ابهامات آن‌ها پاسخ داده شد.

کدخدایی یادآور شد: در مرحله اولیه بررسی صلاحیت‌ها هستیم که حدود ۳۰ تا ۳۴ درصد افراد صلاحیتشان تایید نشده که آمار اندک است. تایید صلاحیت‌ها و فقدان شرایط که مدارک دقیق نفرستادند نیز تعدادی هستند. از این میان بالای ۵۰۰۰ نفر تایید صلاحیت شدند. تا الان برای هر کرسی مجلس بیش از ۱۷ نفر را داریم که رقابت کنند.

چهره‌های شاخص تایید شده

با این همه و بر اساس آنچه خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند، بسیاری از چهره‌های شاخص اصلاح طلب نتوانستند مهر تایید صلاحیت را از شورای نگهبان دریافت کنند. البته از میان چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب تائید صلاحیت شده می‌توان به مجید انصاری، مسعود پزشکیان، مصطفی کواکبیان، سهیلا جلودارزاده، علیرضا محجوب، احمد مازنی و پروانه مافی اشاره کرد. همچنین علیرضا رحیمی، سیدفرید موسوی، فریده اولادقباد و ابوالفضل سروش ازجمله نمایندگان فعلی تهران در مجلس شورای اسلامی هستند که بر اساس گزارش خبرگزاری فارس توانسته‌اند از سد شورای نگهبان بگذرند و تایید صلاحیت بگیرند. در جریان رقیب یعنی اصولگرایان نیز نام محمدباقر قالیباف، الیاس نادران، حمیدرضا حاجی‌بابایی، مجتبی ذوالنوری، الهه راستگو، حمید رسایی، محمد عباسی، علیرضا زاکانی و احمد امیرآبادی فراهانی دیده می‌شود.


ردصلاحیت شده‌های معروف

از میان نمایندگان فعلی تهران در مجلس شورای اسلامی علی مطهری، محمود صادقی، محمدرضا تابش، بهروز نعمتی، الیاس حضرتی، طیبه سیاووشی، غلامرضا حیدری، محمدعلی وکیلی و مهدی شیخ از سوی هیات نظارت شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند. همچنین نام حمیده زرآبادی نماینده قزوین، جلیل رحیم‌آبادی نماینده تایباد، علی ساری نماینده اهواز، علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده ساری و ابوالفضل موسوی نماینده یزد، ازجمله رد صلاحیت شدگان هستند. همچنین فاطمه راکعی و شهیندخت مولاوردی از زنان فعال اصلاح‌طلب هستند که نتوانستند تایید صلاحیت بگیرند. در میان اصولگرایان مجلس دهم نیز محمدعلی پورمختار، محسن کوهکن، سیدحسین نقوی حسینی، نادر قاضی‌پور، غلامرضا کاتب و حسین مقصودی چهره‌هایی هستند که رد صلاحیت شده‌اند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد