اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

چشم انداز قیمت جهانی مس در سال 2020

تحلیلگران موسسه فیچ پیش بینی می کنند نگرانی های اقتصادی و تنش های تجاری بین آمریکا و چین به ضرر قیمت جهانی مس در سال 2020 خواهد بود.

موسسه تحقیقاتی فیچ در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد، میانگین قیمت هر تن مس در سال 2020 میلادی به بیش از 5700 دلار خواهد رسید. این رقم در سال 2019 میلادی به طور میانگین به 6000 دلار رسیده است.

به اعتقاد تحلیلگران موسسه فیچ قیمت جهانی مس طی ماه های اخیر به علت تحولات سیاسی در محدوده 5800 تا 6000 دلار در نوسان بوده است.

انتشار خبر مربوط به تلاش آمریکا و چین برای دستیابی به توافق تجاری موقت در اوایل نوامبر تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی مس داشت ولی تهدید ترامپ برای اعمال تعرفه های تجاری جدید پیش از کریسمس بار دیگر فشار زیادی را بر قیمت مس وارد خواهد کرد.

ترامپ تا 15 دسامبر به چین مهلت داده است تا در سیاست های تجاری خود تجدیدنظر کند و در غیر این صورت تعرفه های جدیدی را علیه 160 میلیارد دلار کالای چینی وضع خواهد کرد.

موسسه فیچ بر این باور است که توافق تجاری بین آمریکا و چین احتمالا تا پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر 2020 به تعویق خواهد افتاد و این مساله موجب نااطمینانی بیشتر در بازارهای جهانی و فشار بر قیمت مس خواهد شد.

علاوه بر تنش های تجاری بین آمریکا و چین، نگرانی های زیادی نسبت به رکود اقتصاد جهانی وجود دارد که می تواند تاثیر منفی بر قیمت فلزات گرانبها و راهبردی داشته باشد.

موسسه فیچ افزود: نگرانی نسبت به کاهش رشد اقتصادی چین نیز عامل مهمی است که می تواند بر قیمت مس تاثیرگذار باشد.

موسسه فیچ در رشد واقعی تولید ناخالص داخلی چین در سال 2019 تجدیدنظر کرده و پیش بینی خود را از 6.3 درصد به 6.1 درصد کاهش داده است. این موسسه پیش بینی می کند رشد اقتصادی چین طی سال 2020 نیز به 5.9 درصد برسد.

پیش بینی می شود تولید خودرو و رشد فروش در بازار چین با رکود جدی روبرو شود و تقاضا برای بخش انرژی و برق نیز با کاهش همراه گردد. در نتیجه تقاضا برای فلزاتی که در این بخش ها مصرف می شود به خصوص آلومینیوم و مس با ضعف نسبی روبرو شود.

موسسه فیچ پیش بینی می کند که بازار مس چین در سال 2020 میلادی با مازاد عرضه 36600 تن مس روبرو شود، این رقم در سال 2019 به 15300 تن رسیده است.

موسسه فیچ پیش بینی کرده است که تولید جهانی مس تا سال 2027 روند نزولی خواهد داشت و بازارهای بین المللی با کمبود شدید عرضه روبرو خواهد شد.

بازار جهانی مس از سال 2021 میلادی با کمبود عرضه مواجه خواهد شد و این مساله عامل مهمی برای رشد فزاینده قیمت مس تا سال 2023 خواهد بود.

رونق صنعت برق چین که 45 درصد مصرف داخلی مس را در اختیار دارد، عامل مهمی برای افزایش تقاضا و قیمت این فلز گرانبها طی سال های آینده خواهد بود.

چین طی سال های آینده نیز همچنان بزرگترین مصرف کننده مس جهان خواهد بود. چین در سال 2018 میلادی بیش از 51 درصد مصرف جهانی مس تصفیه شده را در اختیار داشته است.

انتهای پیام /

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد