اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

بازار متشکل ارزی منتظر فرمان سیاست‌گذاران

با گذشت بیش از ۹ ماه از وعده راه‌اندازی بازار متشکل ارزی هنوز این بازار به صورت رسمی آغاز به کار نکرده است. البته به گفته مدیرعامل بازار متشکل ارزی، هشت بانک و ۱۲۳ صرافی به این بازار پیوسته‌اند و راه‌اندازی آن منتظر فرمان سیاست‌گذاران است.

به گزارش سایت طلا ، پس از نوساناتی که سال گذشته در بازار ارز رخ داد، بانک مرکزی عمده تمرکز خود را بر کنترل این بازار و ایجاد ثبات در آن گذاشت و در نیمه دوم سال گذشته در این مورد تا حدودی موفق عمل کرد.

اما دولت در تلاش است فراتر از این موضوع عمل کرده و قیمت ارز را با نرخ واقعی و بر اساس بازار تهران تعیین کند، چراکه در حال حاضر بازارهایی چون هرات و سلیمانیه، تأثیر زیادی بر کشف قیمت ارز در بازار تهران دارند و بانک مرکزی در تلاش است کشف قیمت ارز را بر اساس مؤلفه‌های اقتصادی در تهران انجام دهد.

این بازار قرار بود از ابتدای سال جاری راه‌اندازی شود، اما به دلایل مختلف به تعویق افتاد و در زمان اعلام‌ شده نتوانست آغاز به کار کند.

رئیس‌کل بانک مرکزی علت تأخیر در راه‌اندازی این بازار را برخی ارزیابی‌ها دانست و اعلام کرد که "این بازار به زودی راه‌اندازی می‌شود، اما باید به من ثابت شود که این بازار مشکلی برای کشور ایجاد نمی‌کند".

پس از آن، با حل برخی از مشکلات در روند راه‌اندازی این بازار، قرار شد بازار متشکل ارزی تا عید سعید قربان یعنی روز ۲۱ مرداد ماه سال جاری راه‌اندازی و فعالیت رسمی آن آغاز شود.

با رسیدن به روز موعود، بازهم افتتاح این بازار به تعویق افتاد و گفته شد که بانک مرکزی در تلاش است با حداکثر ظرفیت این بازار را راه‌اندازی کند، تا مشکلی در بازار ارز ایجاد نشود.

این در حالی است که با گذشت بیش از ۹ ماه از سال جاری، هنوز خبری از راه‌اندازی این بازار نیست و اطلاع‌رسانی جدیدی نیز از سوی سیاست‌گذاران در این باره مطرح نشده است تا اینکه برخی گمانه‌زنی‌ها به این سمت پیش برود که قرار نیست این بازار راه‌اندازی شود.

پیوستن ۸ بانک و ۱۲۳ صرافی به بازار متشکل ارزی

با این حال، محمود شکسته‌بند - مدیرعامل بازار متشکل ارزی - در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرد که همه‌چیز برای راه‌اندازی این بازار فراهم است و برای افتتاح رسمی آن، منتظر فرمان سیاست‌گذاران هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۳ صرافی مجاز بانک مرکزی به این بازار پیوسته‌اند، گفت: بیش از ۸۰ صرافی نیز پرونده خود را در این بازار تکمیل کرده و در حال انجام تست‌های سرد و گرم بازار هستند.

به گفته شکسته‌بند، هشت بانک مهم کشور نیز تاکنون به این بازار پیوسته‌اند و همه چیز برای راه‌اندازی بازار متشکل ارزی فراهم است ولی دستور آن باید از سوی سیاست‌گذاران ابلاغ شود.

حال باید دید که بانک مرکزی چه زمانی را برای راه‌اندازی بازار متشکل ارزی مناسب می‌بیند و آیا رییس کل بانک مرکزی هنوز از عدم ایجاد مشکل در بازار ارز توسط بازار متشکل ارزی مطمئن نشده است؟

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی در ابتدا حق عضویت صراف‌ها در این بازار را ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد، اما پس از مدتی تخفیف ۷۵ میلیون تومانی برای آن‌ها در نظر گرفته شد و بر این اساس صراف‌ها می‌توانند با پرداخت ۲۵ میلیون تومان به عضویت این بازار درآیند.

بانک‌ها، صرافی‌های مجاز بانک مرکزی و صرافی بانک‌ها قرار است بازیگران اصلی این بازار باشند و می‌توانند با دریافت کد کارگزاری، نسبت به خرید و فروش ارز در این بازار اقدام کنند.

بانک مرکزی بر آن است تا با استفاده از این تجربه موفق جهانی، نرخ واقعی ارز را بر اساس معاملات واقعی و کلان در این بازار تعیین کند تا قیمت سایر بازارها، تاثیر زیادی بر بازار ایران نداشته باشد.

در این بازار، امکان انجام معاملات غیرواقعی وجود نخواهد داشت، چراکه هر بانک یا صرافی که بخواهد قیمت ارز خود را برای فروش اعلام کند، رقم مورد نظر در همان لحظه در حساب ارزی او مسدود خواهد شد و بدین ترتیب از معاملات غیرواقعی جلوگیری می‌شود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد