اونس طلا2154.3
مظنه14,206,000
18 گرم3,279,400
ارزش سکه32,006,118
قدیم (بهار)36,000,000
جدید (امامی)38,750,000
نیم23,150,000
ربع14,400,000

هشدار/ این داروها و مواد غذایی را همزمان مصرف نکنید

نائب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: از آنجایی که احتمال تداخل بسیاری از دارو‌ها با غذا‌ها وجود دارد افراد باید به این موضوع به طور ویژه توجه کنند.

سید علی فاطمی متخصص فارماکولوژی و نائب رئیس انجمن داروسازان ایران درباره تداخل مصرف غذا با دارو اظهار کرد: تداخل دارو‌ها با غذا‌هایی که می‌خوریم، یکی از موضوعات مهم در دارو درمانی است که این موضوع در افرادی که به علت بیماری‌های مزمن مانند فشار خون بالا، نارسایی قلبی، آسم و کم کاری تیروئید مجبور هستند سال‌ها دارو بخورند یا اینکه به دلیل ابتلا به برخی عفونت‌ها از آنتی بیوتیک استفاده می‌کنند، اهمیت بیشتری دارد.

دارو‌های ضد انعقاد خون

نائب رئیس انجمن داروسازان ایران بیان کرد: بسیاری از افرادی که رگ‌های بدن آنها مستعد گرفتگی با لخته خون است، برای پیشگیری از بروز سکته باید سال‌ها از دارو‌های ضد انعقاد استفاده کنند که یکی از پرمصرف‌ترین این داروها، قرص «وارفارین» است. مصرف مقادیر زیاد غذا‌های غنی از ویتامین K مانند کلم، کاهو، اسفناج، پیازچه و چای سبز همراه با داروی وارفارین، اثر بخشی این دارو را کاهش می‌دهد، بنابراین احتمال تشکیل لخته خون در رگ‌ها افزایش پیدا می‌کند.


فاطمی افزود: مصرف همزمان داروی وارفارین با غذا‌های حاوی سیر، زنجبیل، جینکو، جنسینگ و گلوکز آمین احتمال خون ریزی را در فرد افزایش می‌دهد.

دارو‌های قلبی و عروقی

او تاکید کرد: امروزه یکی از پرمصرف‌ترین دارو‌هایی که برای درمان فشار خون بالا، آنژین و نارسایی قلبی به کار می‌روند دارو‌های خانواده کاپتوپریل مانند «انالاپریل» و «لیزینوپریل» هستند. مصرف همزمان این دارو‌ها با پتاسیم و غذا‌های سرشار از این عنصر مانند موز، مرکبات، آلو و خرما ممکن است ضعف عضلانی، بی نظمی ضربان و تپش قلب را به همراه داشته باشد.

دارو‌های ضد آسم

نائب رئیس انجمن داروسازان ایران در ادامه افزود: مصرف همزمان دارو‌های گشاد کننده برونش مانند «سالبوتامول» و «تئوفیلین» با نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند چای ممکن است عوارضی همچون تحریک پذیری عصبی و تپش قلب را ایجاد کند.


داروی ضد کم کاری تیروئید

فاطمی گفت: برای جلوگیری از کاهش جذب بهتر است که داروی کم‌کاری تیروئید «لووتیروکسین» صبح ها، ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از غذا میل شود. همچنین مولتی ویتامین‌ها و مینرال‌ها (مواد معدنی) اثربخشی این دارو را کاهش می‌دهند بنابراین باید بین مصرف داروی لووتیروکسین و این مواد ۴ ساعت فاصله باشد.


آنتی بیوتیک‌ها

او اظهار کرد: برای پرهیز از جذب نشدن، آنتی بیوتیک «تتراسایکلین» (تتراسیکلین) نباید همراه با لبنیات و مکمل‌های آهن و کلسیم مصرف شود. در صورت تحمل گوارشی، بهتر است یک ساعت قبل یا ۲ ساعت پس از غذا با یک لیوان آب میل شود. نوشیدن مقادیر زیاد چای و قهوه به همراه آنتی بیوتیک «سیپروفلوکساسین» می‌تواند عوارض جانبی ناشی از مصرف ترکیبات کافئین دار مانند تپش قلب، فشار خون، سردرد، لرزش، بی‌خوابی و عصبانیت را به همراه داشته باشد. همچنین مصرف این دارو با مولتی ویتامین‌ها یا مینرال‌ها و لبنیات می‌توانند اثربخشی آن را کاهش دهد، بنابراین بهتر است بین مصرف این دارو با این مواد ۴ ساعت فاصله باشد.


فاطمی یادآوری کرد: از آنجایی که احتمال تداخل بسیاری از دارو‌ها با غذا‌هایی که می‌خوریم همواره وجود دارد فرد باید از پزشک و داروساز خود در رابطه با خطر احتمالی مصرف همزمان آن‌ها سوال کند تا علاوه بر اینکه دارو‌ها اثربخشی لازم را داشته باشند، فرد به عوارض جانبی خطرناک آنها هم دچار نشود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد