اونس طلا2210.39
مظنه14,186,000
18 گرم3,274,800
ارزش سکه31,961,058
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

نرخ تورم در مهرماه کاهشی شد/ نقش بارش‌ها در کاهش بیکاری

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به نرخ تورم سالیانه ۴۲ درصدی در مهرماه گفت: برای نخستن بار تورم سالیانه کاهشی شد.

جواد حسین‌زاده در نشست خبری که به مناسبت روز آمار و برنامه‌ریزی در مرکز آمار ایران برگزار شد با اشاره به آخرین دستاوردهای مرکز آمار ایران در حوزه‌های تقنینی و قانونی گفت: با رشد نظام آماری در جهان صرفا با آمارگیری سنتی نمی‌توان پاسخگوی نیازهای آماری بود. براین اساس روشهای ثبت مبنا کارآیی بیشتری نسبت به روشهای سنتی دارند چرا که مبنای اصلی این روشهای آماری مبتنی بر داده های تولیدی در دستگاه‌های اجرایی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سرشماری ثبتی مبنا در دستور کار این مرکز قرار گرفته است گفت: دستگاه‌های اجرایی در خلال ارائه خدمات عمومی مردم ریزداده‌هایی را تولید می‌کنند که بعد از پردازش به آمارهیا رسمی تبدیل می‌شود.

به گفته وی دربرنامه جامعه آماری ایران وظایف دستگاه‌ تولید کننده آمار تا سال 1400 تدوین شده است.

حسین‌زاده ادامه داد قانون آمار باید کلیه دستگاه‌های آماری را پوشش دهد و همچنین ضمانت حقوقی بیشتری را برای مرکز آمار ایران لحاظ کند.

وی با اشاره به ضرورت تفکیک آمار رسمی از غیررسمی گفت: در برنامه ملی آمار نشان کیفیت طراحی شده تا تنها آمارهای رسمی دارای این نشان قابل انتشار باشند.

به گزارش تسنیم رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به آخرین آمار نرخ تورم در مهرماه سالجاری گفت: در ماه گذشته نرخ تورم سالیانه 42 درصد بوده که در قیاس با ماه قبل 7 دهم درصد کاهش یافته است.

وی افزود: همچنین نرخ تورم نقطه‌ای 28.3 درصد بوده که 6.7 درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد:‌ از سوی دیگر نرخ تورم ماهیانه در مهرماه 1.7 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه 1.2 درصد افزایش یافته است.

حسین زاده با اشاره به ابهامات ایجاد شده در خصوص کاهش نرخ بیکاری در تابستان سالجاری گفت: وظیفه مرکز آمار ایران ترسیم بازار کار است و دستگاه‌های سیاستگذار عامل بروز تغییر را باید اعلام کنند. مرکز آمار ایران براساس رسالت‌های خود اخیرا گزارشی را در خصوص دلایل کاهش بیکاری در فصل بهار سالجاری منتشر کرده و در آینده نیز گزارشی را به صورت مبسوط در خصوص علت‌های کاهش نرخ بیکاری در تابستان منتشر خواهد کرد.

وی افزود: در بهار امسال با توجه به افزایش بارشها و همچنین تسهیلات اشتغال‌زایی دولت در بخشهایی مثل کاشت سبزیجات، دام سبک، گیاهان گلخانه‌ای در کنار بخش ساختمان و حمل ونقل با افزایش اشتغال مواجه بودیم.

وی ادامه داد: همچنین افزایش کسب و کارهای نوپا مثل تاکسی‌های اینترنتی در شهرستان های کم برخوردار منجر به کاهش نرخ بیکاری شده است.

رئیس مرکز آمار در بخش دیگری ازمباحث خود با تاکید بر مرجعیت آماری مرکز آمار ایران گفت: دستگاه‌هایی که آمار رسمی تولید می‌کنند نباید در آن حوزه سیاستگذار باشند به عنوان مثال بانک مرکزی که سیاستگذاری پولی یک کشور است نباید در حوزه انتشار آمارهای تورم اقدام کند.

حسین‌زاده با بیان اینکه مهمترین وظیفه مرکز آمار ایران رعایت استاندارهای بین‌المللی است گفت: در 98 درصد کشورها مرکز آمار به عنوان مجموعه‌ای از دولت فعالیت می‌کند و باتوجه به سیاستگذار نبودن این مرکز نیازی به یک مرکز موازی برای نظارت بر آمارهای تولیدی وجود ندارد.

وی گفت: اولین سرشماری ثبتی‌مبنا در سال 1405 انجام می‌‌شود اما در سال 1400 به صورت پایلوت این سرشماری را با همکاری برخی دستگاه‌ها مثل ثبت‌احوال برگزار خواهیم کرد.

رئیس مرکز آمار ایران در پایان با توضیحاتی از عملکرد پژوهشکده آمار ایران گفت: وظیفه تولید آمارهای پیش‌نگر برعهده این مرکز گذاشته شده و به زودی آمارهای رشد اقتصادی تورم و بیکاری برای بازه 6 ماهه از سوی این مرکز اعلام خواهد شد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد