اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

شمارش معکوس برای توقف تولید خودروهای قدیمی

با اجرایی شدن الزام خودروسازان به رعایت استانداردهای جدید خودرویی، شمارش معکوس برای توقف تولید خودروهای قدیمی آغاز شده و قرار است شورای عالی استاندارد طی هفته جاری در این خصوص تصمیم‌گیری کند.

به گزارش سایت طلا ، بحث توقف تولید خودروهای قدیمی به ویژه پراید و پژو 405 سالهاست که مطرح است ولی هیچ‌گاه عملی نشده است. مردم همواره خواستار تولید خودروهای به روز و با فناوری پیشرفته در کشور بوده‌اند ولی خودروسازان کمتر به این موضوع توجه کرده و بیشتر به تولید محصولات قدیمی خود اتکا کرده‌اند.

این موضوع در سال‌های مختلف از سوی افراد مختلف مطرح شد از جمله اینکه در سال 95 بهروز ریاحی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت موضوع توقف تولید خودروهای پژو 405 و پراید تا پایان سال 95 را اعلام کرد که البته این موضوع در همان زمان توسط وزارت صنعت تکذیب شد. در همان سال، رضا رضایی، رئیس وقت انجمن قطعه‌سازان نیز از تشکیل کمیته‌ای با حضور خودروسازان، قطعه‌سازان و وزارت صنعت برای توقف تولید برخی خودروهای قدیمی خبر داد و گفت: بحث توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ مطرح است ولی تولید پژو پارس ادامه خواهد یافت.

وی گفته بود: بحث توقف تولید پراید و پژو 405 مطرح است ولی ایران خودرو قصد دارد تولید پژو پارس را ادامه دهد.

رضایی گفته بود: قطعات پراید، پژو 405 و پژو 206 به ترتیب بیشترین سهم فروش را در صنعت قطعه سازی به خود اختصاص داده‌اند.

این موضوع سال گذشته نیز از سوی برخی مسئولان مطرح شد و وعده توقف تولید پراید تا پایان سال 97 اعلام شد اما این موضوع هم عملیاتی نشد.

در این شرایط، اخیراً وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نمی‌توان زمان‌بندی دقیقی برای توقف خط تولید پراید اعلام کرد، گفته است: بر اساس برنامه‌های موجود باید خط تولید این خودرو متوقف شود.

به این ترتیب همواره خبر توقف تولید خودروهای قدیمی مطرح بوده و خودروهای مختلف به عنوان جایگزین این محصولات مطرح شده‌اند ولی هیچ‌وقت حتی برنامه‌ای برای کاهش تولید آنها اجرایی نشده است.

* برنامه زمان‌بندی ارتقاء استانداردهای خودرویی

تولید خودروهای قدیمی در حالی ادامه دارد که سازمان ملی استاندارد اسفندماه سال گذشته از افزایش تعداد استانداردهای خودرو از 55 به 85 مورد خبر داد و اعلام کرد: بر اساس تفاهم‌نامه بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح است.

بر اساس این برنامه زمان‌بندی مقرر شد تا ابتدای دی 96، ۶۱ مورد استاندارد خودرویی در کشور اجرایی شود و پس از آن تا ابتدای تیر سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه شد و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال ۱۳۹۷، تعداد استانداردهای اجباری خودروها به ۸۵ مورد افزایش می‌یابد.

نیره پیروز بخت، رئیس سازمان ملی استاندارد سال گذشته در مورد زمان توقف تولید خودروهای فاقد استانداردهای 85گانه، گفت: آغاز این طرح از اول دی ماه 97 کلید خورد و پس از آغاز طرح، به مدت یک سال باید کار ارزیابی خودروها توسط سازمان ملی استاندارد ایران انجام شود که کار ارزیابی‌ها تا ابتدای دی ماه 98 به طول خواهد انجامید.

رئیس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به این سوال که آیا در صورت انجام بازرسی‌ها و شناسایی‌ خودروهای ناایمن و غیراستاندارد این سازمان از قدرت اجرایی توقف تولید این خودروها برخوردار است؟ گفته بود: وقتی از سوی سازمان ملی استاندارد اعلام می‌شود که یک کالایی غیر استاندارد است، پس قطعا آن کالا مشمول استاندارد اجباری بوده است و کالاهای مشمول استاندارد اجباری هم حتما باید گواهی، تاییدیه و علامت استاندارد داشته باشد، در صورتی که برای آن کالا تاییدیه استاندارد صادر نشود، خط تولیدش متوقف می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرده بود که خودروسازان در صورتی که خودرویی از استاندارد لازم برخوردار نیست یا اقدام به توقف آن کنند و یا اینکه حداقل استانداردهای لازم را برای ادامه فرآیند تولید آن کسب کنند.

* شورای عالی استاندارد دو روز دیگر تصمیم می‌گیرد

اجرایی شدم استانداردهای 85گانه راه را برای ادامه تولید خودروهای قدیمی می بندد. به همین دلیل قرار شده موضوع توقف تولید این خودروها در جلسه روز دوشنبه هفته جاری شورای عالی استاندارد مورد بحث و تصمیم‌گیری قرار گیرد تا در صورت تصویب، یک برنامه زمان‌بندی توسط خودروسازان اجرایی شود.

پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد در این مورد از تصمیم‌گیری در مورد توقف تولید خودروهای قدیمی در جلسه هفته جاری شورای عالی استاندارد خبر داد و به فارس گفت: در این جلسه گزارشی از وضعیت تولید خودروسازان به معاون اول رئیس‌جمهور ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه در جلسه هفته جاری شورای عالی استاندارد گزارشی از وضعیت تولید شرکت‌های خودروساز ارائه خواهیم کرد، اظهار داشت: بر اساس اطلاعاتی که از واحدهای خودروساز جمع‌آوری کرده‌ایم، گزارشی را به دکتر جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و اعضای شورا ارائه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در جلسه شورای عالی استاندارد در مورد تولید خودروهای داخلی بحث خواهد شد، تصریح کرد: در این جلسه، برنامه وزارت صنعت را در مورد صنعت خودرو خواهیم گرفت و در مورد برنامه‌ریزی برای توقف تولید خودروهای قدیمی نیز تصمیم‌گیری می‌شود.

به گفته پیروزبخت، تغییری در برنامه‌ریزی برای رعایت استانداردهای 85گانه خودرو اتفاق نیفتاده و بررسی‌های جدید از دی ماه 98 انجام می‌شود، اما در فرایندها تغییراتی داشته‌ایم.

وحید مرندی مقدم، معاون رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در این مورد به فارس گفت: اکثر خودروهایی که نسبت به بقیه تولید جدیدتری هستند، کم مشکل‌ترین و یا بی‌مشکل‌ترین خودروها هستند.

به گفته وی، بیشترین مشکل را خودروهایی که بر روی پلت‌فرم‌های قدیمی تولید می‌شوند، دارند.

به این ترتیب موضوع توقف تولید خودروهای قدیمی که یکی از مهمترین مطالبات مردم در حوزه صنعت است، به طور جدی‌تری در دستور کار شورای عالی استاندارد به عنوان یک مرجع تصمیم‌گیر قرار گرفته که باید دید این اتفاق بالاخره عملیاتی می شود یا خیر و اینکه در این مورد تا چه حد با خودروسازان مماشات خواهد شد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد