اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

قیمت نفت بالا می رورد

تحلیلگران بازار انرژی پیش‌بینی می‌کنند قیمت نفت در نخستین روزهای معاملاتی پس از حمله پهپادی به تأسیسات نفتی سعودی آرامکو بین 5 تا 10 دلار افزایش یابد.

برخی تحلیلگران بازار انرژی معتقدند حمله پهپادی اخیر به تأسیسات شرکت نفتی سعودی آرامکو که به کاهش بیش از 50 درصدی تولید نفت عربستان منجر شد، می‌تواند قیمت نفت در بازارهای جهانی را تا 10 دلار در هر بشکه افزایش دهد.

بامداد شنبه 10 فروند پهپاد انفجاری تأسیسات نفتی شرکت آرامکو در منطقه «عبقیق» واقع در نزدیکی میدان نفتی «خریص» را هدف قرار دادند. طبق آخرین اطلاعات تأییدشده از سوی مقامات سعودی، این حمله غافلگیرکننده باعث کاهش ظرفیت تولید نفت عربستان به میزان 5.7 میلیون بشکه در روز (معادل بیش از 50 درصد از ظرفیت روزانه) شده است. اگرچه برای برآورد دقیق میزان خسارات وارد شده به تأسیسات شرکت سعودی آرامکو در نزدیکی میدان نفتی خریص و همچنین مدت بسته بودن این تأسیسات نیاز به زمان بیشتری است اما تحلیلگران و معامله‌گران بازار انرژی به سی‌ان‌بی‌سی گفته‌اند که میزان افزایش قیمت نفت بر اثر این حادثه حتی می‌تواند دورقمی باشد.

اندرو لیپو، رئیس شرکت مشاوره انرژی «لیپو اویل» در هیوستون تگزاس، درباره تأثیرات حمله به تأسیسات سعودی بر بازار نفت و فرآورده‌های نفتی می‌گوید: «این یک حادثه بزرگ است. من انتظار دارم که قیمت نفت در معاملات شامگاه یکشنبه [صبح روز دوشنبه به وقت کشورهای شرق آسیا] قیمت هر بشکه نفت بین 5 تا 10 دلار افزایش یابد و این یعنی بین 12 تا 25 سنت افزایش قیمت برای هر گالن بنزین.»

اما کوین بوک، رئیس بخش تحقیقات شرکت تأمین انرژی «کلیِر ویو» خاطرنشان می‌کند که تأثیرات قیمتی این حادثه به مدت‌زمان موردنیاز برای تعمیر تأسیسات نفتی سعودی آرامکو بستگی دارد. وی در یادداشتی در این رابطه می‌نویسد: «برآورد اولیه ما این است که با توجه به سطح ذخایر نفتی استراتژیک و همچنین ظرفیت مازاد اوپک برای جبران کاهش تولید نفت عربستان، عرضه جهانی نفت به میزان حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت که این به معنای افزایش دست‌کم 6 دلاری قیمت نفت برنت است. بدون در نظر گرفتن جبران کاهش عرضه نفت عربستان و با فرض اینکه تأسیسات آسیب‌دیده به مدت سه هفته بسته بمانند، الگوهای پیش‌بینی ما از افزایش 10 دلاری قیمت خبر می‌دهند.»

ساعاتی پس از حمله پهپادی به تأسیسات شرکت سعودی آرامکو، «امین ناصر» رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل این شرکت اعلام کرد هیچ‌کس در این حمله آسیب ندیده و نیروهای امدادی توانسته‌اند آتش را مهار کنند و کنترل اوضاع را به دست بگیرند. وی همچنین اظهار داشت: «اقدامات لازم برای از سرگیری تولید نفت در حال انجام است و ظرف 48 ساعت آینده گزارش‌های تکمیلی در مورد روند پیشرفت کار ارائه خواهد شد.»

بلافاصله پس از وقوع این حمله، نیروهای حوثی [انصارالله یمن] مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند؛ حمله‌ای که یکی از بزرگترین عملیات‌های نظامی آنها در داخل خاک عربستان از آغاز جنگ یمن در سال 2015 تاکنون بوده است. آنها پیش از این نیز حملاتی را به خطوط انتقال نفت و دیگر تأسیسات نفتی عربستان داشته‌اند.

باب مک‌نالی، رئیس گروه مشاوره «راپیدان انرژی» آمریکا، به نکته دیگری در خصوص این حمله پهپادی اشاره می‌کند؛ وی می‌گوید: «اگر فرض کنیم که خسارات وارد شده سنگین نبوده است، سؤال بزرگ بعدی این است که پهپادها از کجا آمده‌اند. اگر از عراق آمده باشند [چنان‌که برخی رسانه‌های آمریکایی ادعا می‌کنند] آن‌گاه افزایش قیمت نفت بیش از چند دلار خواهد بود. و اگر حادثه عبقیق به از بین رفتن شانس گفتگو و کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ایران منجر شود و کار به انتقام‌جویی و تشدید تنش‌ها بکشد، من فکر می‌کنم قیمت نفت به‌راحتی 10 دلار یا بیشتر افزایش خواهد یافت.»

روز شنبه «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان اعلام کرد کشورش با استفاده از ذخایر انبارهای نفتی خود، نفت موردنیاز مشتریانش را تأمین خواهد کرد. این مسئله باعث شده است تا برخی تحلیلگران رقم کمتری را برای میزان افزایش قیمت نفت بر اثر حادثه عبقیق پیش‌بینی کنند.

روبرتو فرندلندر، مدیر بخش معاملات انرژی در بانک سرمایه‌گذاری سی‌پورت آمریکا، در این خصوص می‌گوید: «سعودی‌ها بازگرداندن تولید نفت خود به وضعیت عادی تلاش می‌کنند و گفته‌اند ظرف 48 ساعت آینده اطلاعات بیشتری در مورد کارشان ارائه خواهند کرد. اگر این کار تنها چند روز طول بکشد، آن‌گاه افزایش 3 تا 5 دلاری قیمت نفت بیشتر محتمل خواهد بود. اما بسته به زمان موردنیاز برای انجام تعمیرات، این افزایش قیمت می‌تواند تا 10 دلار در هر بشکه هم باشد.»

پیش‌بینی «کایل کوپر» مدیر بخش تحقیقات شرکت مشاوره انرژی IAF تگزاس نیز این است که حمله به تأسیسات نفتی سعودی آرامکو می‌تواند در کوتاه‌مدت به افزایش دست‌کم 5 درصدی قیمت نفت منجر شود. وی می‌گوید: «اگر معاملاتم کوتاه‌مدت بود، با اولین پیشنهاد فروشی که در بازار نفت می‌دیدم اقدام به خرید می‌کردم.»

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد