اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

مخالفت مجلس با افزایش حق‌الزحمه مشاوران املاک

در حالی رئیس اتحادیه مشاوران املاک از ارائه پیشنهاد افزایش حق‌الزحمه بنگاه‌ها خبر داده که عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: موضوع افزایش تعرفه مشاوران املاک به صلاح نیست و موضوع حقوق مشاوران باید در بستر دیگری پیگیری شود.

مصطفی‌قلی خسروی جمعه گذشته از ازائه پیشنهاد افزایش کمیسیون مشاوران املاک خبر داده و گفته بود:«... در دوره وزارت علی نیکزاد در وزارت مسکن، مذاکراتی برای یکسان شدن نرخ کمیسیون بنگاه‌های املاک در کل کشور دادیم. براین اساس ما پیشنهاد یک درصد را ارائه کردیم که وزیر وقت تا نیم درصد مجوز داد. به این ترتیب در معاملات تا 500 میلیون تومان نیم درصد و از 500 میلیون تومان به بالا 25 صدم درصد حق کمیسیون مشاوران املاک تعیین و اجرایی شد.

وی با بیان این‌که قانون نظام صنفی یک کمیسیون نظارت دارد و خودش نرخ را تعیین می‌کند، اظهار کرد:‌ نباید یک شهر داشته باشیم و 100 نرخ. یا باید بگوییم برای تمام معاملات نیم درصد کمیسیون دریافت شود یا یک درصد.پیشنهاد افزایش حق کمیسیون بنگاه‌های املاک به یک درصد را کمیسیون نظارت اتاق تهران داده‌ایم، اما هنوز این پیشنهاد مورد بررسی قرار نگرفته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تشریح جزیئات این پیشنهاد گفت: پیشنهاد داده‌ایم تا برای معاملات تا 500 میلیون تومان نیم درصد، از 500 میلیون تا 700 میلیون تومان 75 صدم درصد، از 700 میلیون تومان به بالا نیم درصد و برای معاملات یک میلیارد تومان به بالا نیز 75 صدم درصد کمیسیون به مشاروان املاک پرداخت شود.

این در حالی است که عضو کمیسیون عمران مجلس در واکنش به موضوعات مطرح شده از سوی مسئولان اتحادیه مشاوران املاک درباره احتمال افزایش تعرفه و کمیسیون مشاوران، اظهار کرد:‌ قطعا موضوع افزایش تعرفه مشاوران املاک به صلاح نیست و موضوع حقوق مشاوران باید در بستر دیگری پیگیری شود.

سیداحسن علوی تاکید کرد: در شرایط کنونی بازار مسکن بعد از حدود2 سال تلاطم و تنش، به ثبات و آرامشی رسیده و قیمت ها در مسیر کاهشی قرار دارد، حال قطعا ایجاد یک تنش جدید، بار دیگر این بازار را دچار التهاب خواهد کرد. افزایش تعرفه و کمیسیون مشاوران املاک موجب افزایش فشار مالی و اقتصادی بر خانوارها می شود، زیرا در شرایط کنونی مردم توان خرید مسکن را ندارند، حال با افزایش حق کمیسیون، باید مبلغ بیشتری را پرداخت کنند.

وی با بیان این‌که به نظرم شیوه کنونی تعیین حق کمیسیون مشاوران املاک رویکرد نامطلوبی است و ساز وکار تعیین تعرفه مشاوران مسکن باید تغییر کند، تصریح کرد: از سوی دیگر وقتی مشاوران املاک از کل مبلغ فروش ساختمان، درصدی را به عنوان حق مشاوره دریافت می کنند، آن وقت طبیعی است که از قیمت های پیشنهادی بالاتر استقبال می کنند و این مسئله خود می تواند یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن باشد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: در نشست های مکرر با مسئولان وزارت راه و شهرسازی و دیگر دستگاه های مربوطه، موضوع تغییر ساز وکار تعیین تعرفه مشاوران مسکن را مطرح کرده ایم و قطعا این مسئله باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

انتهای پیام/

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد