اونس طلا2316.59
مظنه15,256,000
18 گرم3,521,800
ارزش سکه34,371,768
قدیم (بهار)39,000,000
جدید (امامی)42,000,000
نیم24,900,000
ربع14,950,000

‌نوعروسانی که دیگر توان خرید طلا ندارند / مردم فقط ‌نظاره‌گر ویترین شده‌اند‌

این روزها بازار طلا برای مردم ۲۴ عیار نیست و با بالا رفتن صعودی قیمت‌ها رغبتی برای خرید طلا نمانده و نوعروسان را به سمت بدلیجات و نقره‌جات برده است.

به گزارشی از بیرجند، دیگر گذشت آن دوره‌ای که مردم به خصوص خانم‌ها تا پولی به دست‌شان می‌رسید یا اندک پس‌اندازی جمع می‌کردند تکه‌ای طلا می‌خریدند تا به وقت لزوم سرمایه‌شان باشد حالا طلا، حکم همان کیمیا را دارد که به دست آوردنش کار هر کسی نیست.

پولی دست مردم نیست. توی خرج و مخارج‌شان مانده‌اند چه برسد به اینکه طلا بخرند. الان فقط عروس و دامادها برای خرید حلقه می‌آیند، آن هم تعدادشان زیاد نیست. تاره با قدیم خیلی فرق کرده. مردم قبلاً دو سه ماه یک بار برای خرید یا تعویض طلاهایشان می‌آمدند. اما دیگر شرایط عوض شده و قدرت خرید خیلی پایین آمده.

قبلاً حتی کسی که قشر ضعیف بود می‌توانست یک تکه طلا بخرد. خانم‌های خانه‌دار وقتی پولی دست‌شان می‌رسید، می‌آمدند طلا می‌خریدند. الان بیشتر برای فروش می‌آیند.

این مطالب گوشه‌ای از صحبت‌های یکی از طلا فروشان بیرجندی با خبرنگار بود.

خبری از مشتری نیست/ مردم فقط از پشت ویترین طلا را نظاره می‌کنند

این طلا فروش بیرجندی گفت: خبری از مشتری نیست. مردم گاهی می‌ایستند و به ویترینی چشم می‌دوزند و بعد راهشان را می‌گیرند و می‌روند.

وی افزود: حتی در همین روزهایی که به قولی جشن عروسی زیاد است پیش می‌آید که چند روزی اصلاً دشت نکنیم. از سویی دیگر کرایه مغازه‌ها در بیرجند زیاد است خیلی اوقات دخل و خرج مان با هم یکی نیست.

در مسیر بازار بیرجند به راه‌مان ادامه می‌دهم گویا تنها مشتریان طلا فروشی‌ها زوج‌های جوان تنها یا به همراه خانواده‌هایشان است و چهره بعضی‌ها، مشتاق است و چهره برخی دیگر خسته و گاهی ناامید.

کمتر از یک هفته به عروسی‌مان باقیمانده اما هنوز نتوانستیم طلا بخریم

علی علی‌آبادی یک داماد بیرجندی است که برای خرید طلا به بازار آمده و در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: کمتر از یک هفته دیگر به عروسی‌مان باقیمانده اما هنوز نتوانستیم طلا خریداری کنیم چون بازار حسابی بالا و پایین است و سرویس طلا هم قیمت زیادی دارد واقعا نمی‌دانم باید چه کار کنیم.

وی اظهار داشت: شاید یکی از دلایلی که جوانان رغبت کمتری به ازدواج دارند همین هزینه‌های بالای مراسم است، قیمت‌ طلا خیلی بالاست، تصورم چیز دیگری بود. با پولی که ما داریم یک جفت گوشواره بیشتر نمی‌دهند.

لیلا تنها عروسی نیست که برای خرید سرویس طلای عروسی دچار مشکل شده او می‌گوید مگر می‌شود عروسی را بدون سرویس طلای عروس برگزار کرد؟! پس جواب حرف مردم و پچ پچ‌های در گوشی را چه کسی بدهد؟!

روز 5 سرویس نقره می‌فروشم

یکی از نقره فروشان بیرجند نیز در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: خریدار سرویس نقره زیاد است و بیشترشان هم عروس و داماد هستند.

وی با بیان اینکه روزی 4 - 5 تا سرویس نقره می‌فروشم و چون قدرت خرید مردم پایین آمده نقره و یا بدلیجات برای مردم به صرفه‌تر است نه سیاه می‌شود و نه رنگش می‌رود و نه ایجاد حساسیت می‌کند و دقیقاً مثل طلاست.

مردم با خرید نقره و بدلیجات آبروداری می‌کنند

سرویس‌ها و نیم ست‌های نقره، از پشت ویترین خودنمایی می‌کنند. سرویس‌های داخل مغازه قشنگ‌تر است.

سرویس‌های نقره برای عروس و دامادهایی که نمی‌خواهند مبالغ چندین میلیونی برای خرید طلا هزینه کنند به صرفه‌تر است آری آنها با این خرید دارند آبروداری می‌کنند.

بیشتر کسانی که نقره می‌خرند فقط می‌خواهند مراسم‌شان برگزار شود و جلوی میهمان‌ها آبروداری کنند. خیلی از آدم‌های دور و بر شما نقره مصرف می‌کنند و اصلاً خبردار هم نمی‌شوید.

مشکل طلافروشان، گرانی طلا نیست

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر و ساعت بیرجند نیز در گفتگو با تسنیم گفت: وقتی قیمت طلا بالا باشد خریدار کم است اما هنگامی که قیمت‌ها متعادل‌تر باشد خریدار بیشتری خواهد داشت و عده‌ای نیز به دلیل این‌که فکر می‌کنند طلا دوباره گران خواهد شد شروع به خرید طلا می‌کنند که روی رونق بازار تاثیر دارد.

قربانی‌مقدم با اشاره به این‌که مشکل طلافروشان گرانی طلا نیست تصریح کرد: وقتی یک مشتری طلایی را می‌خرد علاوه بر قیمت خود طلا اجرت ساخت، سود برای کاسب و مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می‌کند که هزینه زیادی را برای خریدار به همراه دارد.

مالیات بر ارزش افزوده رونق را از کار کسبه گرفته است

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر و ساعت بیرجند گفت: مالیات بر ارزش افزوده یک دوره آزمایشی 5 ساله بود که با 2 درصد شروع شد و در سال‌های اخیر غیرمنصفانه بالا رفت و امسال یازدهمین سالی است که این قانون را تمدید می‌کنند و در حال حاضر به 9 درصد رسیده است که متاسفانه همین مالیات بر ارزش افزوده باعث شده که کار کسبه از رونق بیفتد.

وی افزود: مشتری 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، 6 تا 7 درصد سود و 7 تا 8 درصد اجرت ساخت می‌دهد که همین امر باعث شده رغبت به خرید طلا نداشته باشد چراکه هنگام فروش یک رقم قابل توجهی از قیمت طلاکاسته می‌شود و ضرر می‌کند.

قربانی‌مقدم بیان کرد: وقتی خریدار رغبت به خرید طلا نداشته باشد بازار از رونق می‌افتد و همین امر باعث شده که بسیاری از طلافروشان مغازه‌های خود را تعطیل کنند.

تعطیلی 23 واحد طلافروشی در دو سال

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر و ساعت بیرجند یادآور شد: طی دو سال گذشته 23 واحد از طلافروشی‌های باسابقه به علت این‌که فروش طلا برای آنها صرفه اقتصادی نداشت، تعطیل کردند.

وی افزود: کاهش قیمت طلا به کاهش قیمت دلار بستگی دارد و کاهش دلار نیز به سیاست سیاستمداران و صحبت‌های سیاسی که در جهان مطرح می‌شود و با توجه به این‌که جوی به راه افتاده که در پشت پرده ایران در مورد موشک‌های خودش در حال مذاکره با آمریکا است که این صحبت‌ها توسط مسئولان کشور تکذیب شد اما به هر حال این صحبت‌ها باعث شد که قیمت دلار کاهش پیدا کند و کسانی که دلار داشتند فروشنده شوند و حجم عظیمی از طلا، سکه و ارز به فروش برسد.

تمام واحدهای طلافروشی بیرجند دارای پروانه معتبر هستند

قربانی‌مقدم با اشاره به این‌که تمام واحدهای طلافروشی بیرجند دارای پروانه معتبر هستند افزود: مردم به دنبال خرید طلای دست دوم و مستعمل نروند چراکه ممکن است این طلا غش و مشکلی داشته باشد و اگر هم از مغازه‌دار می‌خرند باز هم احتیاط کنند چراکه مسائل بهداشتی و پوستی وجود دارد.

مردم طلای دست دوم و مستعمل نخرند

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر و ساعت بیرجند با اشاره به این‌که افرادی در فضای مجازی مبادرت به ایجاد کانال‌هایی برای خرید و فروش طلای دست دوم می‌کنند تصریح کرد: به مردم توصیه می‌شود به دنبال خرید طلا از این کانال‌ها نباشند چراکه ممکن است طلای بدل و یا کم عیار را به آنها بفروشند و در این زمینه هیچ‌کس پاسخگو نیست و اتحادیه نیز هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال این مسائل ندارد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد