اونس طلا2382.79
مظنه16,526,000
18 گرم3,815,000
ارزش سکه37,233,078
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000

اتحاد چین و آمریکا علیه بازار طلا

روز سه‌شنبه، اونس جهانی از دو جناح تحت‌فشار قرار داشت: غیبت متقاضیان چینی و تقویت شاخص دلار.

به گزارش سایت طلا به نقل از اقتصادآنلاین ، عامل اصلی تقویت شاخص دلار، انتشار داده‌های شاخص مدیران خرید آمریکا (PMI) بود که به بالاترین میزان رشد ماهانه خود در ۱۳ سال اخیر رسیده بود. تحت‌تاثیر این اتفاق، شاخص دلار در مقاطعی حتی به بالای محدوده ۹/ ۹۳ سرک کشید و نیروی کاهشی بازار طلا را تقویت کرد. در کنار این عامل، تعطیلات یک هفته‌ای چین، یکی از بزرگ‌ترین متقاضیان طلا را از لیست خارج کرد تا از این سو نیز اونس تحت فشار قرار بگیرد.

غیبت چین در میان تقاضاکنندگان طلا به همراه داده‌های اقتصادی قوی آمریکا موجب افت ارزش اونس فلز زرد شدند. تعطیلات یک هفته‌ای چین این کشور را از لیست متقاضیان طلا خط زده است. در کنار این، انتشار داده‌های مثبت از شاخص مدیران خرید نوید از توسعه اقتصاد آمریکا می‌داد؛ عاملی که موجب تقویت شاخص دلار و فشار بیشتر بر قیمت اونس شد. روز سه‌شنبه، هر اونس فلز زرد در بازار نیویورک با قیمت 1270 دلار آغاز به کار کرد و تا ساعت 17 با 15 صدم درصد کاهش به بهای 1268 دلار رسید.

رکورد شاخص مدیران خرید

شاخص مدیران خرید آمریکا (PMI) به بهترین میزان رشد خود در 13 سال اخیر رسید. این شاخص برای ماه سپتامبر (شهریور و اوایل مهر) 8/ 60 ثبت شد که نسبت به شاخص ماه قبل از آن، رشد 4/ 3 درصدی داشت.به گزارش دنیای اقتصاد، این شاخص در ماه آگوست 8/ 58 بود. شاخص مدیران خرید ازسوی انجمن مدیریت تولید (ISM) ارائه می‌شود. گروه غیر انتفاعی ISM متشکل از 40 هزار عضو است که همگی متخصصان حوزه تولید وخرید هستند. گزارش این انجمن برگرفته از داده‌های 300 شرکت صنعتی بزرگ است. رسیدن شاخص به 50 یا بالاتر، نشانه توسعه اقتصادی است. این شاخص از نظر‌سنجی‌های متعددی نتیجه گرفته می‌شود که پنج مولفه اصلی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. سفارش‌های جدید، سفارش‌های کارخانه‌ها، سطح اشتغال، میزان تحویل سفارش ازسوی تولیدکنندگان و کل دارایی‌ها، این مولفه‌ها را تشکیل می‌دهند. سفارش‌های جدید در سپتامبر 3/ 4 درصد افزایش داشتند که رکورد 4 ساله برای این مولفه است. اشتغال در صنایع که از مهم‌ترین فاکتور‌های این شاخص است با رشد 4/ 0 درصدی به بیشترین افزایش نرخ در 6 سال گذشته رسید. افزایش این مولفه قبل از انتشار گزارش اشتغال آمریکا، خوش‌بینی‌ها را از وضعیت اقتصادی این کشور افزایش داد. رشد 3/ 7 درصدی در تعداد سفارش‌هایی که در طول سپتامبر تحویل داده شده‌اند به همراه رشد 5/ 1 درصدی سفارش‌های صادراتی از دیگر مشخصه‌های رشد بی‌سابقه این شاخص هستند.

علت جدید تقویت دلار

شاخص دلار در بازار صبح سه‌شنبه از 62/ 93 به 83/ 93 رسید. تحلیلگران دلیل تقویت شاخص دلار را انتشار گزارش مربوط به شاخص مدیران خرید آمریکا می‌دانند. گزارش ماهانه PMI ازسوی سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ اقتصادی رصد می‌شود. دید کلی که این گزارش از وضعیت عرضه و تقاضا در بازار ارائه می‌دهد، بر ساز‌وکار معاملات بازار موثر است. تغییر در قیمت مواد اولیه‌ای که در صنعت استفاده می‌شوند نیز می‌تواند گمانه‌زنی‌هایی درباره نرخ تورم ایجاد کند.

اثرگذاری سه‌جانبه چین

بازار چین با اینکه تعطیلات ملی خود را سپری می‌کند همچنان به اثرگذاری خود بر بازار فلزات ادامه داده است. اولین دلیل مربوط به تعطیلی بازار‌های چین است. غیاب این کشور در لیست کشور‌های متقاضی فلز زرد، افزایش ارزش اونس طلا را با مشکل مواجه کرده است. دومین دلیل، تصویب برخی طرح‌های محیط زیستی است. کاهش آلایندگی کارخانه‌ها، محور این طرح‌ها است و محدودیت‌هایی برای استفاده برخی فلزات در صنایع ایجاد کرده است. این محدودیت‌ها با کاهش تقاضا و به‌دنبال آن افت شاخص فلزات در بازار جهانی همراه شد. در واکنش به اجرایی شدن این طرح‌ها، فولاد و روی بیشترین تغییر را در بازار فلزات تجربه کردند. سومین دلیل ادامه اثربخشی چین، به میل شرکت‌های نیمه‌دولتی برای افزایش تولید طلا به میزان 50 تن در سال بازمی‌گردد. اخبار افزایش تولید، طلا را تحت فشار آسیایی قرار داده است. بازار جهانی فلزات تا ظهر دیروز بر اثر فشار دلار روند نزولی داشت. در ساعت‌های ابتدایی بعد از ظهر با بالا رفتن شاخص یورو (اینوور)، فلزات در بازار سهام بازگشت کردند. تقویت یورو به‌دلیل کاهش نسبی تنش‌های اروپا در رابطه با بحران کاتالونیا، اتفاق افتاد. شاخص اینوور که سه‌شنبه در 86/ 93 باز شده بود تا ساعت 3 بعد از ظهر به 07/ 94 رسید. فلز زرد که در بازار دوشنبه نیویورک در قیمت 1270 بسته شده بود، صبح سه‌شنبه تا 1268 پایین رفت. طلا در بازار سه‌شنبه روند ثابتی نداشت و به‌صورت مداوم با نوسانات محدود بالا و پایین می‌شد. فشار ناشی از تقویت دلار جلوی افزایش ارزش اونس طلا را گرفته بود. بعدازظهر سه‌شنبه کمی قیمت اونس تعدیل شد و تا ساعت 8 بعدازظهر به 1273 دلار رسید.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد