اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
معاون ارزی بانک مرکزی اعلام کرد:

بازار غیررسمی ارز باید محدود شود

سایت طلا : معاون ارزی بانک مرکزی با اشاره به توسعه بازار غیررسمی در زمان تحریم ها تأکید کرد: باید تلاش کرد تا بازار غیررسمی را محدود کنیم.

به گزارش سایت طلا، غلامعلی کامیاب در بیست و هفتمین همایش سالانه سیاستهای پولی و ارزی با اعلام اهمیت روابط کارگزاری بانکها گفت: در زمان تحریم ها متأسفانه بازار غیررسمی توسعه پیدا کرده است و در این مدت بازار بین بانکی کوچک شده و استفاده از اعتبارات اسنادی که ابزار پرداخت مبادلات بین المللی است محدود و بیشتر در بخش حوالجات بازار توسعه پیدا کرده است.

وی با بیان تلاش برای محدودسازی بازار غیررسمی و انتقال فعالیت آن به بازار رسمی و بانکها افزود: در این میان عادات تجار و بازرگانان نیز تغییر یافته و روابطی که تجار ما در خارج از کشور ایجاد کرده اند فرق کرده و آنان ریسک پذیرتر شده اند، و باید مقدار زیادی از معاملات را از بازار غیررسمی به بازار رسمی منتقل کنیم.

معاون ارزی بانک مرکزی با بررسی اثرات تغییرات نرخ ارز بر تولید و رشد اقتصادی تصریح کرد: افراط در افزایش یا کاهش نرخ ارز در هر دو مورد برای اقتصاد مضر بوده و از این رو حفظ تعادل در سیاست‌های ارزی و مدیریت نرخ آن در اولویت قرار دارد.

کامیاب با مهم دانستن موضوع نوسان بازار ارز بر تولید گفت: باید بین تغییر سطح نرخ ارز و نوسان آن تفاوت قائل بود. این در حالی است که افزایش نوسانات ارزی با توجه به فضای نااطمینانی‌ که در میان فعالان اقتصادی برای اتخاذ تصمیم و شکل‌گیری برنامه‌های اقتصادی آنها ایجاد می‌کند به طور حتم عاملی منفی برای تولید و رشد اقتصادی خواهد بود.

وی با بیان اینکه کنترل نوسانات ارزی اولویت اصلی سیاست‌های ارزی است، ادامه داد: در مورد تغییر سطح نرخ ارز باید توجه داشت که افزایش نرخ برای صادرات و تولیداتی که در این حوزه قرار دارند و از سوی دیگر صنایعی که در بازار داخلی در رقابت با رقبای خارجی قرار می‌گیرند می‌تواند تأثیر مثبتی داشته باشد اما در مقابل نرخ بالای ارز برای صنایع و تولیدکنندگانی که به مواد اولیه وارداتی یا سرمایه و تکنولوژی خارجی نیاز دارند، منفی خواهد بود، لذا باید نرخ ارز و سطح قیمت آن در تعادل و شرایطی بهینه برای اقتصاد باشد.

معاون ارزی بانک مرکزی ادامه داد: زمانی بازار ارز دچار نوسان می‌شود که از کنترل خارج است و این نوسانات می تواند به بازارهای دیگر مانند کالا، سهام، طلا، خدمات و مسکن هم منتقل شود که اتفاقی ناخوشایند خواهد بود، از این رو حفظ ثبات ارزی با توجه به اثرگذاری قدرتمندی که می‌تواند نرخ ارز در ایجاد انتظارات داشته باشد مورد توجه خواهد بود.

گزارش سایت طلا حاکیست، کامیاب در این هایش به تک ‌نرخی‌شدن ارز و شرایط آن اشاره کرد و افزود: ما با سیاست‌های شوک ‌درمانی در بازار ارز مخالفت خواهیم کرد چرا که متصوریم سیاست‌های تدریجی و هدفمند موجب حفظ ثبات و داشتن نتایج بهتری خواهد بود. از این رو با مهیا شدن شرایط لازم و زمانی که نسبت به آن مطمئن باشیم به طور حتم احیای نظام ارزی تک ‌نرخی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی با بیان مشکلات پیش روی تک نرخی کردن ارز خاطرنشان کرد: برخی مشکلات بین بانکی و ارتباط با بانکها بزرگ تسویه گر موجب شده تا اعلام دقیقی برای تک نرخی شدن ارز اعلام نکنیم اما در این رابطه پیشرفتهای خوبی حاصل شده است.

معاون ارزی بانک مرکزی لازمه تثبیت نرخ ارز را توان مالی بالا دانست و اضافه کرد که باید واقعیت نوسانات نرخ ارز را پذیرفت.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد