اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
رئیس سازمان مالیاتی خبر داد؛

کشف فرار مالیاتی ۹۹۰ میلیارد تومانی از طریق ۲۲۰ تراکنش مشکوک

رئیس سازمان امور مالیاتی از کشف ۹۹۰میلیارد تومان فرار مالیاتی از طریق بررسی ۲۲۰ تراکنش مشکوک بانکی خبر داد وگفت: با این کشف، از این فرار مالیاتی گسترده جلوگیری شد.

سیدکامل تقوی‌نژاد در حاشیه دهمین همایش سیاستهای مالی و مالیاتی ایران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سامانه جامع مالیاتی از سامانه‌های دیگر مانند سامانه‌های مبارزه با پولشویی نیز کمک گرفته شده است، افزود: تاکنون پرونده ۳۰۰ هزار مودی مالیاتی در قالب طرح جامع مالیاتی رسیدگی شده است.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: استعلامات خرید و فروش نیز می‌تواند در قالب طرح جامع مالیاتی به صورت برخط انجام شود اما متاسفانه هنوز مودیان مالیاتی با این طرح سازگار نشده‌اند و نمی‌توان از فرآیند سنتی به فرآیندهای جدید به صورت آنی منتقل شد.

وی با بیان اینکه هیچ اطلاعاتی توسط سازمان امور مالیاتی حذف نشده است، گفت: گزارش‌های ما بر اساس یک فرمت مشخصی به خزانه ارائه می‌شود و در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد و ما هیچ گونه تغییری در فرمت این گزارش‌ها نداده‌ای توجه به منابعی که در سرفصل‌ها وجود دارد، گزارش‌های مالیاتی را تنظیم کرده و ارائه می‌کنیم.

تقوی نژاد ادامه داد: آنچه که تحت عنوان مالیات‌ نهادها و بنیادها در قانون بودجه می‌آید و عدد آن بسیار کم است، اعداد مربوط به (جمعی – خرجی) است ولی اعداد مربوط به شرکت‌ها و زیرمجموعه نهادها و بنیادهای اطلاع‌رسانی بزرگ‌تر از این ارقامی هستند که منتشر می‌شود؛ در این میان، شرکت‌های زیرمجموعه نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی باید مانند سایر شرکت‌ها به موقع اظهارنامه‌های خود را ارائه کرده و از آنها به میزان مصوب مالیات دریافت کند و در این موضوع جای نگرانی وجود ندارد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه راجع به مصوبه اخیر مجلس در زمینه مالیات بر ارزش افزوده با بیان اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۳۸۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و به مدت مدت ۵ سال به صورت آزمایشی توسط دولت اجرا شد؛ گفت: پس از آن روز دولت هر سال در لایحه بودجه اجازه می‌گرفت تا یک سال دیگر این قانون را اجرا کند. امسال هم در بند الف تبصره ۶ لایحه بودجه دولت درخواست تمدید یک ساله مالیات بر ارزش افزوده مطرح شد که کمیسیون تلفیق هم با آن موافقت کرده و در صحن علنی مجلس تصویب شد.

به گفته تقوی نژاد، وقتی بحث قانون مالیات بر ارزش افزوده مطرح می‌شود باید به منطق آن هم توجه کنیم و بررسی کنیم و ببینیم کشورهای موفق دنیا از چه شیوه‌ای استفاده می‌کنند. در دنیا چه چیز مرسوم است ابتدا همین قاون مالیات بر ارزش افزوده که در ۱۵۰ کشور انجام شده و نتایج موفقی دارد سپس مالیات بر کالاهای خاص که در ایران نیز انجام می‌شود مثل مالیات بر سیگار، نوشابه و غیره و دیگری مالیات بر فروش است که در کشورهای محدودی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سال‌ها در ایران مالیات بر فروش انجام شد، ولی این شیوه مشکلاتی داشت که در نهایت منجر به تشدید قانون مالیات بر ارزش افزوده شده است، تصریح کرد: هم اکنون مجلس مصوبه‌ای داشته است که از صدر تا ذیل آن مغایرت وجود دارد؛ در این میان در حالی که باید ابتدا از تمدید قانون مالیات بر ارزش افزوده سخن گفته در انتها به اخذ مالیات از مصرف نهایی صحبت کرده که باعث ایجاد سردرگمی شده است.

تقوی نژاد، ادامه داد: نتیجه امر این شده که هم در اجرا و هم در محافل کارشناسی می‌توان از آن برداشت‌های متعددی کرد. مرکزپژوهش‌های مجلس تصویری از آن دارد که به معنای مالیات آبشاری است و چنین مالیاتی ضد تولید است و به رکود اقتصادی دامن زده و تورم‌زا است؛ همچنین اگر برداشت این باشد که مصرف‌کننده نهایی مالیات را پرداخت کند که این موضوع هم مغایرت قانونی دارد و هم ابزاری در اختیار ما نیست و زیرساخت‌های لازم را نداریم در نتیجه چنین اقداماتی با مشکلات متعددی روبرو خواهد شد. من جمله این که مثلا اکنون حدود ۵ میلیون واحد صنفی در کشور داریم که باید از آنها بخواهیم که کامپیوتر نصب کرده و حساب دار استخدام کنند تا بتوانند مالیات پرداخت کنند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد