اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تک‌نرخی کردن به معنای این نیست که بانک مرکزی نرخ ارز بازار آزاد، فرعی و مرجع را یک نرخ واحد کند

معاون ارزی بانک مرکزی با تأکید بر اینکه نرخ ارز تا پایان سال تک‌نرخی می‌شود به تشریح سیاست‌های ارزی این بانک برای مدیریت بازار ارز پرداخت و گفت: تک‌نرخی کردن به معنای این نیست که بانک مرکزی نرخ ارز بازار آزاد، فرعی و مرجع را یک نرخ واحد کند.

به گزارش سایت طلا به نقل از خبرگزاری فارس مینو کیانی راد ضمن تشریح برنامه‌ها و سیاست‌های ارزی بانک مرکزی ابتدا با تأکید براینکه برنامه این بانک اجرای مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر شناور مدیریت شده است، اظهار داشت: سیاست و هدف بانک مرکزی یکسان‌سازی نرخ ارز بوده و به همین دلیل خیلی محکم برای رسیدن به این هدف ایستاده است.
وی افزود: بانک مرکزی سیاست تک‌نرخی ارز را در بازار را تا پایان سال ادامه می‌دهد و انشاءالله به زودی به این هدف خواهیم رسید.

برنامه بانک مرکزی افزایش نرخ ارز نیست

خبرنگار فارس از معاون ارزی بانک مرکزی پرسید آیا قرار است سیاست شناور مدیریت شده و یا تک نرخی کردن ارز در نرخ‌های بالای ارز اجرا شود؟
وی در پاسخ با تأکید براینکه یکسان‌سازی نرخ ارز سیاست جدیدی نیست به اجرای این قانون از سال 81 اشاره و تصریح کرد: نمودار ارز از سال 81 تا کنون بیانگر شیب صعودی بوده و البته گاهی نرخ ارز با نوسانات خیلی شدید هم همراه شده اما باید توجه داشت که شیب کلی نرخ ارز در این سال‌ها صعودی بوده است.
معاون ارزی بانک مرکزی تأکید کرد: روند صعودی نرخ ارز در این مدت طبیعی بوده است؛ محاسبه تورم داخل و خارج و لحاظ متغییرهای مختلف و البته مؤثر در تعیین نرخ ارز و همچنین شیب نرخ ارز طی سال‌های اخیر پاسخ روند آتی نرخ ارز را می‌دهد.
کیانی‌ راد البته در ادامه با تأکید براینکه اصلاً برنامه بانک مرکزی افزایش نرخ ارز نیست، افزود:‌ بانک مرکزی برای محاسبه نرخ ارز مکانیزمی دارد که ترجیح می‌دهد روش‌های این محاسبات اعلام نشود.

فاکتورهای محاسبه نرخ ارز در بازار

وی در ادامه با تأکید براینکه سیاست تک‌نرخی کردن به معنای حذف رانت در بازار و اطمینان دادن به مردم برای کنترل نوسانات است، بیان کرد: بانک مرکزی این سیاست را در برنامه کاری خود داشته و در مقطعی به خاطر شرایطی که پیش آمد نتوانست به صورت کامل تک نرخی کردن ارز را اجرا کند.
معاون ارزی بانک مرکزی گفت: شرایط روز دنیا، تحریم‌ها، محدودیت‌ها و فشارهای مختلف باید بعنوان فاکتورهای مختلف نرخ ارز لحاظ شود.
کیانی راد خاطرنشان کرد: در محاسبه نرخ ارز فاکتورهای مختلفی به کار می‌رود که تمام اینها مورد توجه بانک مرکزی است.
به گفته کیانی راد، نوسانات و شوک‌های لحظه‌ای که از خارج به بازار داخل کشور سرایت می‌کند، بی اعتمادی مردم که تحت تأثیر شایعات مختلف قرار گرفته اند و همچنین سودجویان بازار ارز و سایر مواردی که اصلاً قابل محاسبه نیستند موجب شوک‌های قیمتی بازار می‌شوند.

یکسان‌سازی به معنای یک نرخ برای همه بازارها نیست

وی با بیان اینکه روند کلی نرخ ارز روند ثابت است، گفت: نرخ ارز در آینده نزدیک یکسان خواهد شد اما این به معنای این نیست که بانک مرکزی نرخ ارز بازار آزاد، فرعی و مرجع را "یک" نرخ واحد کند.
معاون ارزی بانک مرکزی اظهار کرد: بانک مرکزی نیازهای اساسی مردم را برآورد کرده است و ارز را به آنچه جزء این نیازهای مردم باشد می‌پردازد.
کیانی راد در ادامه گفت: ما شرایطی را در کشور داشته‌ایم که نفت بشکه‌ای 7 دلار بوده و اقتصاد با همان نرخ به خوبی اداره شده همچنین شرایطی را در کشور داشته‌ایم که تمام ذخایر ارزی 500 میلیون دلار بوده و نه بیشتر با همان ذخایر و درآمد روزانه نفت 15 الی 16 دلاری برای هر بشکه بسیار خوب اقتصاد مدیریت شده است.
معاون ارزی بانک مرکزی تأکید کرد: هم‌اکنون به مراتب ذخایر ارزی و فروش نفت کشور بسیار بالاتر از آن مقطع است و از همین رو نگرانی اینکه بانک مرکزی نمی‌تواند ارز مورد نیاز را تأمین کند اصلا درست نیست.

مردم نگران نباشند؛ فقط برای نیازهای ضروری ارز می‌فروشیم

وی ضمن تأکید براینکه بانک مرکزی هز میزان ارزی که لازم و ضروری باشد را تأمین می‌کند، گفت: اما قرار نیست به هر کسی بدون اینکه نیاز واقعی داشته باشد و فقط قصد دلالی و واردات کالای غیر ضرور را دارد بانک مرکزی ارز پرداخت کند.
این مقام مسئول در بانک مرکزی البته خاطرنشان کرد: ارزی که مورد نیاز اساسی مردم است قطعاً در نظر گرفته شده و در خزانه بانک مرکزی وجود دارد به همین در این خصوص جای هیچ گونه نگرانی نیست.
معاون ارزی بانک مرکزی در همین ارتباط به ذکر مثالی در بازار روز ارز پرداخت و گفت: برخی از افراد با جعل مدارک و بلیط ارز مسافرتی می‌خرند و بعد با فروش این مقدار ارز سود می برند؛ این افراد هیچ نیازی به ارز ندارند.
کیانی‌ راد تأکید کرد: هیچ دلیلی نمی‌بینم ارز کشور را که متعلق به مردم و کشور بوده و همچنین مورد نیاز تولید کنندگان است را به افرادی بدهم که بخواهد از این وضعیت سودجویی نماید.

هر زمان صلاح دیدیم به صراف‌ها ارز می‌دهیم

خبرنگار فارس در همین ارتباط گفت: بانک مرکزی پیش از این به صرافی‌ها روزانه سهمیه مشخصی را پرداخت می کرد اما به تازگی این اقدام متوقف شده، آیا این مورد هم در راستای سیاست مذکور است؟
معاون ارزی بانک مرکزی در پاسخ با تأکید براینکه پرداخت و یا عدم پرداخت ارز توسط این بانک به صرافی‌ها به هیچ نهادی ارتباط ندارد، افزود: اجازه بدهید بانک مرکزی سیاست خود را اعمال کند.
وی تأکید کرد: هر زمان بانک مرکزی صلاح دید بر حسب شرایطی که در بازار پیش می‌آید از ظرفیت تمام نهادی مالی و پولی استفاده می کند.


بانک مرکزی به حرف خود عمل کرد؛ سکه 54 هزار تومان پایین آمد

معاون ارزی بانک مرکزی در ادامه این گفت‌وگو به وضعیت بازار و قیمت سکه اشاره و تصریح کرد:‌ قیمت‌های سکه‌فروشی‌ها و صرافی‌ها و بانک‌ها در بعد از ظهر روز سه‌شنبه نشان داد که قیمت سکه به میزانی که بانک مرکزی گفته بود کاهش پیدا کرد.
خبرنگار فارس گفت:‌ اما رئیس کل بانک مرکزی در صحبت‌های خود از کاهش 80 هزار تومانی قیمت سکه طی روز دوشنبه و سه‌شنبه خبر داده بود.
وی در همین ارتباط با اشاره به کاهش 54 هزار تومانی قیمت سکه در روز سه‌شنبه اظهار کرد: نباید انتظار داشته باشید که همزمان با افزایش 27 دلاری قیمت جهانی طلا بانک مرکزی تمام طلای خود را به حراج بگذارد و قیمت طلا و هزینه‌ها را فقط به خاطر کنترل بازار در نظر نگیرد.
کیانی ‌راد ادامه داد:‌ کنترل بازار مکانیزم خاص خود را دارد اما باید توجه داشت که قیمت طلا در تاریخ مذکور بر حسب آنچه که برنامه‌ریزی شده کاهش پیدا کرد.
معاون ارزی بانک مرکزی ضمن تأکید براینکه آن میزانی که باید از قیمت طلا پایین می‌آمده در روز گذشته کاهش پیدا ‌کرده، تصریح کرد: تفاوتی که در قیمت‌ها مشاهده می‌شود در حقیقت به خاطر تفاوت‌هایی بوده که روز سه‌شنبه در بازار بوده است.

توصیه معاون ارزی به مردم و خریداران ارز

کیانی راد با تأکید بر اینکه بانک مرکزی هدف بلند مدت خود را با محور سود رسانی به تمام اقتصاد اجرا می‌کند به بیان توصیه‌های ارزی خطاب به مردم و خریداران ارز پرداخت و گفت: مردم باید نسبت به دارایی و امنیت‌شان دقیق باشند و فکر کنند چراکه احتمال دارد یک روز سود کنند اما یک عمر به فکر ضرری باشند که در این مبادلات متحمل شده‌اند.
وی ادامه داد: مردم باید به سمت رزقی باشند که برکت داشته باشد نه اینکه درامدی حاصل از خرید و فروش ارز کسب کنند که کشور در نتیجه آن دچار مشکل شود.
کیانی راد به مردم توصیه کرد دارایی‌های خود را به خطر نیاندازند و مراقب باشند به تولید کشور کمک کنند تا اقتصاد کشور پایدار شود.
معاون ارزی بانک مرکزی از رسانه‌ها خواست تا در انعکاس اخبار و گزاش‌های ارزی نهایت دقت و توجه را به کار گیرند و مانع از تشویش افکار عمومی شوند.

به گزارش فارس، پس از افزایش نوسانات ارزی در بازار و تحت تأثیر قرار گرفتن بازار طلا و سرمایه سیاست‌گذاران پولی و بانکی در شورای پول و اعتبار از بانک مرکزی خواستند تا قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر سیاست شناور مدیریت ارزی را اجرا و نرخ ارز را در بازار تک‌نرخی نمایند.
البته اجرای این مصوبه شورای پول و اعتبار به زمان نیاز دارد اما محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در روزهای گذشته برای اینکه بازار تا حدودی به آرامش برسد و همچنین حباب ارز و سکه کاهش پیدا کند از برنامه این بانک برای کاهش قیمت‌ها خبر داد.
رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرده بود که بازار ارز و سکه دارای حباب 80 هزار تومانی است و از همین رو بانک مرکزی تصمیم گرفته تا هر چه سریعتر این حباب بازار را تخلیه کند.
به همین منظور طی دو روز گذشته نرخ ارز و سکه در بازار کاهش یافت و همین امر موجب شد تا شاخص بازار سرمایه که در اوایل هفته دچار افت شده بود یک بار دیگر تقویت شود.
ناگفته نماند که بهمنی وعده داده بود نرخ سکه 80 هزار تومان کاهش پیدا کند اما قیمت‌های تعیین شده توسط بانک مرکزی در روز گذشته کاهش یافته بود ولی نه به آن اندازه‌ای که رئیس کل بانک مرکزی خبر داده بود.
همانظور که کیانی راد در صحبت‌های خود اشاره کرد قیمت سکه دیروز به آن اندازه که باید کاهش پیدا کرده اما برای قیمت ارز سیاست بانک مرکزی تک‌نرخی کردن است.
ولی باید دید که آیا سیاست بانک مرکزی در این راستا همچنان ادامه پیدا می‌کند و قیمت‌ها در بازار ارز مدیریت می‌شود؟!
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد