اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

چالش‌های بورس تا پایان سال ۹۵

شش ماه پرنوسان از بورس گذشت‌. نیمه اول سال 95 در حالی سپری شد که روزهای بیم و امید زیادی را برای فعالان بازار سرمایه به همراه داشت‌. این در حالی است که در طول 123 روز معاملاتی شش ماهه اول سال‌جاری شاهد 69 روز معاملاتی مثبت و 54 روز معاملاتی منفی بودیم که این روزهای پرنوسان باعث ریزش 4749 واحدی شاخص نسبت به اولین روز معاملاتی سال 95 شد‌.

از سویی دیگر، از ابتدای سال تا پایان شهریورماه اتفاقات و خبرهای مختلفی باعث نوسان در معاملات بورس بودند که یکی از این اتفاق‌ها، تغییر رییس سازمان بورس بود که سبب شد بازار سهام برای مدت کوتاهی روند صعودی را طی کند اما این اتفاق خیلی زود عادی شد و روند معاملات به حالت نوسانی قبلی برگشت‌. با وجود تشریح فعالیت‌های در دستور کار مدیر جدید سازمان بورس که نوید روزهای فعال‌تر و پویاتری را برای بورس می‌داد، اهالی بازار سهام همچنان با بی‌رمقی به فعالیت و داد و ستد در تالار شیشه‌ای می‌پردازند‌.

به نقل از جهان صنعت ، هرچند عوامل مختلفی به جز عوامل داخلی بورس، بر روند معاملات تاثیرگذار است و نباید صرفا به خبرهای داخل این بازار اکتفا کرد‌. در همین حال با شروع سال 95 اکثر سهامداران منتظر اتفاق‌های مثبتی بودند تا دوباره سرمایه‌های خود را به بورس بازگردانند اما حتی با وجود سیاست کاهش نرخ سود بانکی هم این امر به صورت دلخواه میسر نشد‌. بر همین اساس، برای اطلاع از روند نوسانی معاملات تالار شیشه‌ای در طول شش ماه گذشته به ارائه آمار دقیق‌تری در ادامه مطلب می‌پردازیم‌ و چالش‌های بورس تا پایان سال 95 را بررسی می‌کنیم.

نوسان تالار شیشه‌ای زیر ذره‌بین

بر همین اساس، شش ماه از سال 95 در حالی گذشت که انتظارات سهامداران و معامله‌گران آن‌طور که توقع داشتند، برآورده نشد‌. هرچند معاملات بازار سهام در سال 95 و در اولین روز معاملاتی سال در هفتم فروردین ماه با رشد 981 واحدی همراه شد که بیشترین رشد شاخص در شش ماه گذشته بود و نوید بخش بازاری سبز را به اهالی تالار می‌داد اما با گذشت چند روز از این ماه شاهد نوسان زیادی در معاملات بودیم، به‌طوری‌ که در 28 فروردین‌ماه بیشترین ریزش شش‌ماهه رقم خورد که این میزان از ریزش شاخص 1603 واحد بود‌. در همین حال شاخص کل در اولین ماه از سال 95 ریزش 2733 واحدی را تجربه کرد‌. از سویی دیگر در اردیبهشت اولین روز معاملاتی این ماه با افت 198 واحدی شاخص همراه بود‌. همچنین در طول این ماه از 21 روز معاملاتی شاهد 11 روز منفی بودیم که باز هم حاکی از شرایط نامناسب بازار سهام بود و این موضوع باعث ریزش 1856 واحدی شاخص کل در دومین ماه از سال 95 بود‌.

خرداد سیاه

در همین حال سومین ماه از سال‌جاری بیشترین روزهای منفی در شش ماه گذشته در بورس را رقم زد، در حالی که در این ماه شاهد 13 روز معاملاتی منفی و تنها هشت روز معاملاتی مثبت بودیم‌. همچنین در خردادماه شاهد بیشترین ریزش ماهانه شاخص کل نیز بودیم و این ریزش، افت 3833 واحدی شاخص را به ثبت رساند‌. روند معاملات تالار شیشه‌ای از تیرماه با تغییر مواجه شد و با 16 روز معاملاتی مثبت و چهار روز معاملاتی منفی دید مثبتی را برای بورس به ارمغان آورد و در انتهای این ماه شاخص کل شاهد رشد 1715 واحدی بود‌. از سویی دیگر مردادماه سال 95 بعد از فروردین دومین ماهی بود که اولین روز معاملاتی خود را با رشد خوب شاخص کل شروع کرد که در همین راستا، رشد 420 واحدی شاخص را به ثبت رساند‌. همچنین بیشترین میزان رشد کلی شاخص در انتهای مردادماه به ثبت رسید که این رقم رشد 3152 واحدی را نشان داد‌.

تعادل در شهریورماه

افزون بر این، ششمین ماه از سال 95 با کاهش 31/0واحدی شاخص شروع شد که کمترین میزان ریزش شاخص را به ثبت رساند‌. هرچند روزهای مثبت بر روزهای منفی غلبه کردند اما در انتهای ماه، شاخص با ریزش 1635 واحدی روبه‌رو شد‌. براساس آمار طبقه‌بندی شده در فروردین‌ماه سال‌جاری، کمترین میزان شاخص در بیست و نهم این ماه به میزان 77 هزار و 516 واحد به ثبت رسید که در همین روز شاهد کمترین میزان ارزش بازار به میزان 334 هزار و 504 میلیارد تومان نیز بودیم‌. از سویی دیگر، در چهاردهم فروردین ماه بیشترین میزان شاخص با مقدار 81 هزار و 537 واحد به ثبت رسید که این میزان، بیشترین میزان شاخص در شش ماه اول سال را نیز نشان داد‌. همچنین در این روز بیشترین مقدار ارزش بازار در اولین ماه سال و بیشترین مقدار ارزش بازار در شش ماه اول سال‌جاری به ثبت رسید که این میزان، 351 هزار و 945 واحد را نشان داد‌. لازم به ذکر است که در بیست و هشتم فروردین با ریزش 6 هزار و 916 میلیارد تومانی شاهد بیشترین افت ارزش بازار در شش ماه گذشته بودیم‌.

کمترین و بیشترین ارزش بازار

بر همین اساس، در دومین ماه از سال 95 کمترین میزان ارزش بازار با عدد 329 هزار و 414 میلیارد تومان در 26 فروردین و در یازدهم همین ماه بیشترین میزان ارزش بازار با مقدار 341 هزار و 99 میلیارد تومان به ثبت رسید‌. در همین حال بیشترین رشد ارزش بازار در شش ماه اول سال در هفتم اردیبهشت‌ماه بود که این مقدار 5051 میلیارد تومان را نشان داد‌. افزون بر این ششمین روز اردیبهشت ماه شاهد بیشترین میزان شاخص به مقدار 78 هزار و 688 واحد بود‌. همچنین کمترین میزان شاخص در این ماه با عدد 75 هزار و 863 واحد در بیست و ششمین روز اردیبهشت به ثبت رسید‌.

از سویی دیگر، خرداد ماه کمترین میزان ارزش بازار در شش ماه گذشته را در خود جای داد که این میزان در آخرین روز از این ماه به ثبت رسید و عدد آن 307 هزار و 907 میلیارد تومان بود و همچنین این مقدار، کمترین میزان ارزش بازار در این ماه را هم نشان می‌دهد‌. در این روز شاهد کمترین میزان شاخص هم در 6 ماه اول سال و هم در خرداد ماه بودیم که عدد شاخص در این روز 72 هزار و 615 واحد را به ثبت رساند‌. در همین حال، بیشترین میزان ارزش بازار در سومین ماه از سال 95 در 4 خرداد با مقدار 329 هزار و 476 میلیارد تومان بود و فردای این روز یعنی 5 خرداد ماه شاهد بیشترین میزان شاخص در این ماه بودیم که این مقدار 76 هزار و 853 واحد را نشان می‌هد‌.

رکوردهای منفی و مثبت شاخص

براساس آمار جمع‌آوری شده، اولین ماه از فصل تابستان شاهد کمترین میزان رشد شاخص در بیست و هشتمین روز از این ماه بود که شاخص با رشد دو واحدی به 74 هزار و 196 واحد رسید‌. از سویی دیگر اولین روز معاملاتی تیرماه کمترین میزان ارزش بازار و شاخص را در خود جای داد‌. بر همین اساس کمترین میزان ارزش بازار در این روز 308 هزار و 500 میلیارد تومان بود و در همین راستا کمترین مقدار شاخص با عدد 72 هزار و 799 واحد در این روز به ثبت رسید‌.

افزون بر این، آخرین روز معاملاتی تیرماه شاهد بیشترین میزان شاخص در این ماه بود که نماگر در این روز یعنی سی‌ام تیرماه، مقدار 74 هزار و 514 واحد را تجربه کرد‌. همچنین در هشتمین روز از چهارمین ماه سال بیشترین میزان ارزش بازار رقم خورد که عدد آن 314 هزار و 484 میلیارد تومان بود‌. افزون بر این، در ماه مرداد کمترین میزان ارزش بازار با مقدار 309 هزار و 809 میلیارد تومان در سومین روز این ماه به ثبت رسید‌. بر همین اساس، در هفدهم مرداد شاهد بیشترین میزان ارزش بازار با مقدار 325 هزار و 169 میلیارد تومان بودیم و همچنین این روز معاملاتی بیشترین میزان شاخص را در خود جای داد به‌طوری‌که عدد شاخص 78 هزار و 705 واحد را تجربه کرد‌.

اما کمترین میزان شاخص در دومین ماه از فصل تابستان مربوط به دومین روز از این ماه است که میزان آن 74 هزار و 934 واحد بود‌. همان‌طور که عنوان شد پنجمین ماه از سال‌جاری شاهد بیشترین میزان رشد کلی شاخص در شش ماه گذشته بود‌. بر همین اساس، آخرین ماه فصل تابستان آن طور که انتظار می‌رفت دارای رشد مورد انتظار نبود‌. در شهریورماه کمترین ارزش بازار و کمترین میزان شاخص در بیست و هفتمین روز از این ماه به ثبت رسید که میزان ارزش بازار در این روز 315 هزار و 523 میلیارد تومان و مقدار شاخص 76 هزار و 105 واحد بود‌. از سویی دیگر، بیشترین میزان ارزش بازار در 3سه شهریورماه به ثبت رسید که 323 هزار و 530 میلیارد تومان را تجربه کرد اما شاخص کل با مقدار 78 هزار و 86 واحد در اولین روز معاملاتی آخرین ماه از فصل تابستان، بیشترین میزان شاخص را به ثبت رساند‌.

دورنما در 6 ماه دوم سال

با توجه به آنچه تاکنون اتفاق افتاده است، می‌توان به آینده بورس تا پایان سال کمی بیشتر امیدوار بود‌. با توجه به اینکه حدود یک سال از توافق برجام می‌گذرد و برای نمود تاثیر برجام بر اقتصاد نیاز به زمان بیشتری بود، اکنون زمان آن رسیده است که تاثیر این توافق مهم و حساس بیش از پیش بر اقتصاد و به‌طور خاص بر بورس نمایان شود‌. یکی از نشانه‌های تاثیر برجام بر بورس را می‌توان میزان استقبال سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در بازار سهام دانست‌. به‌طوری که براساس آمار منتشر شده از ابتدای سال تاکنون 152 کد برای سرمایه‌گذاران خارجی جدید در بازار سرمایه صادر شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال 94 رشد 92 درصدی را تجربه کرده است‌.

این میزان رشد صدور کد سهامداری حکایت از استقبال بهتر سرمایه‌گذاران خارجی از بازار سهام ایران دارد‌. افزون بر این، تعداد دارندگان کد سهامدارانی که خارج از ایران حضور دارند، به 712 کد تا پایان شهریورماه رسیده است‌. با توجه به این موضوع که یکی از عوامل رونق بورس، جذب نقدینگی جدید است، می‌توان امیدوار بود که با حضور سرمایه‌گذاران خارجی این اتفاق رخ دهد و تالار شیشه‌ای شاهد ورود نقدینگی جدید از این طریق باشد‌. از سویی دیگر، از دیگر عواملی که می‌تواند بر جذب سرمایه‌گذاران خارجی تاثیرگذار باشد، اصلاح و ابداع روش‌های جذاب برای سرمایه‌گذاران است‌. در همین راستا، امکان جدیدی که با عنوان مدل آبی به تازگی معرفی شده‌، می‌تواند یکی از ریسک‌هایی که سرمایه‌گذاران بزرگ خارجی نگران آن بودند را برطرف کند‌.

افزون بر این، از دیگر عواملی که می‌تواند تا پایان سال بر روند مثبت بورس تاثیر گذار باشد، موضوع افزایش قیمت نفت و کالاهای اساسی در بازارهای جهانی است که می‌تواند محرک مثبتی برای تداوم روند فعلی بورس باشد‌. از سویی دیگر،‌ برای حضور در عرصه بین‌المللی نیاز به معاملات به صورت ارزی است و با این وضع موجود نمی‌توان به صورت گسترده در این عرصه حضور موفق داشته باشیم‌ بنابراین باید به دنبال ابزارهایی همچون صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارزی باشیم که تامین مالی ارزی لازم را انجام دهند تا با حضور در بازارهای بین‌المللی بتوانیم رشد بیشتری را در بازار سهام شاهد باشیم‌.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد