اونس طلا2388.6
مظنه14,576,000
18 گرم3,364,800
ارزش سکه32,839,728
قدیم (بهار)38,000,000
جدید (امامی)40,900,000
نیم23,700,000
ربع15,000,000

سیف: بانک ها در شرایط کنونی بیشترین انعطاف را داشته باشند

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اقتضای شرایط است که بانک ها بیشترین انعطاف را داشته باشند زیرا وضعیت اقتصادی کشور شرایط ویژه ای است.

ولی الله سیف عصر سه شنبه در نشست مشترک شورای عالی بانک ها و کارگروه رفع موانع تولید استان کرمان افزود: تسهیلات نظام بانکی باید هدف گیری شده و به جایی هدایت شود که نیاز است تا اقتصاد کشور به حرکت درآید.
وی تاکید کرد: باید بررسی شود آیا این پروژه استحقاق دارد که مورد حمایت قرار گیرد.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: برای موارد استثنایی پیش بینی شده که اگر بانکی با وجود تصمیم کارگروه به این نتیجه رسید که طرحی توجیه ندارد و کارگروه برای پرداخت آن تاکید دارد، مورد در تهران مطرح و رسیدگی شود.
وی عنوان کرد: اصولا واحدهای کوچک و متوسط کشور، توسعه و آبادانی را به اقصی نقاط کشور می برند زیرا واحدهای بزرگ در برخی مناطق ایجاد می شوند.
سیف گفت: نقش کمیته رفع موانع تولید بسیار مهم و حیاتی است و یک حکمیت منطقی است تا منابع کشور را به سمتی هدایت کند که اقتصاد کشور را به سمت پویایی حرکت دهد.
وی تصریح کرد: نظام بانکی وظیفه تامین منابع مورد نیاز برای اجرای پروژه ها را دارد و در این زمینه باید بررسی های لازم صورت گیرد.
وی افزود: کمبود منابع در استان ها توجیه کننده پرداخت نکردن اعتبارها به واحدهای صنعتی و تولیدی نیست و این موارد باید به تهران اعلام شود تا مورد بررسی قرار گیرند.
رئیس کل بانک مرکزی بر تامین انضباط مالی در کشور تاکید کرد و گفت: نباید فضایی ایجاد شود که افرادی از سرمایه های بانکی سوء استفاده کنند.
وی با طرح این سئوال که چرا تسهیلاتی به واحدی داده می شود که در سررسید وصول نمی شود، اظهارکرد: اگر اقساط و دوره بازپرداخت تسهیلات اهدایی به طور متوسط با قدرت نقدینگی واحد تعیین شود، این مشکل ایجاد نمی شود.
سیف بیان کرد: اگر به صورت دقیق اقساط تعیین شود با معوقات بانکی روبرو نخواهیم شد.
وی افزود: مرجع مشتریان بانکی که فکر می کنند نظام بانکی حق آنها را تضییع کرده باید شناسایی شود و اگر کارگروه رفع موانع تولید جهت درست بدهد فرهنگ جدید ایجاد می کند که منجر به رابطه جدید بین فعال اقتصادی و نظام بانکی می شود.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه 90 درصد تامین مالی توسط سیستم بانکی انجام می شود، گفت: باید تحول در نوع نگرش در تامین مالی سرمایه در گردش ایجاد کنیم.
وی با اشاره به اینکه 21 هزار و 300 نفر در شبکه بانکی مشغول به کار هستند، بیان کرد: 250 هزار نفر شاغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم با شبکه بانکی در ارتباط هستند.
وی با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر تامین مالی از چند منبع است، بیان کرد: در سایر کشورها بخشی از تامین مالی به عهده نظام سرمایه و بخشی نیز بر عهده سیستم بانکی است.
سیف افزود: نسبت موجود و متعادل در تامین سرمایه در گردش بین 40 تا 50 درصد است و در حال حاضر نظام بانکی 50 تا 60 درصد اعتبارهای سرمایه در گردش را تامین می کند.
وی ادامه داد: یکی از وظایف بانک تمدید سررسید است که فضایی را برای تامین مالی های بلندمدت تر ایجاد می کند و مدیریت تعادل بین منابع و مصارف باید به نحوی فعالیت کند که بانک هیچگاه دچار عدم تعادل در این بخش نشود.
وی با اشاره به گستردگی و حجم بی نظیر ارائه خدمات بانکی در کشور گفت: نظام بانکی باید بیشترین خدمات را با بالاترین کیفیت ارائه کند و تردیدی نیست که باید دقیق ترین نیز باشد.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: 25 میلیارد تراکنش مالی بین بانکی در سال گذشته انجام شد که ارزش آن معادل 10 برابر حجم نقدینگی کشور بوده و با 99.5 درصد دقت انجام شده است که نیم درصد مشکل ایجاد شده نیز در 24 ساعت برطرف شده است.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع 35 تا 40 میلیارد تراکنش درون بانکی و بین بانکی در کشور انجام شده است.
وی گفت: هیچ طرحی در کشور اجرا نشده مگر آنکه نظام بانکی در کنار آن بوده است.
سیف ادامه داد: سالم ترین نوع حضور سیستم بانکی در کنار واحدهای تولیدی زمانی بوده که این سیستم در 60 تا 70 درصد در تامین مالی پروژه ها نقش داشته است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه قرض الحسنه دریافتی مثبتی برای فرد ایجاد می شود، گفت: کمتر مواردی است که برای دریافت تسهیلات ازدواج مراجعه نکرده اند و باید بررسی کرد این گونه پرداخت بهتر است یا اینکه این منابع را به سمت افراد نیازمند هدایت می کردیم و این صف ها را نیز ایجاد نمی کردیم.
وی اظهارکرد: در کل نظام بانکی 447 میلیون و 262 حساب در کشور وجود دارد که 439 میلیون مربوط به افراد حقیقی است و 411 میلیون کد ملی دارند و مابقی فاقد کد ملی هستند.
سیف تصریح کرد: بانک مرکزی اصرار دارد حساب های فاقد کد ملی را تعیین تکلیف کند که در این رابطه 27 میلیون و 870 هزار از این حساب ها راکد هستند و بخشی از حساب های راکد نیز مربوط به زمان های بسیار طولانی است.
وی گفت: 8 هزار و 870 حساب فاقد کد ملی تاکنون راکد نشده اند و فعال هستند که تا پایان شهریورماه برای تعیین تکلیف فرصت دارند.
وی عنوان کرد: در رابطه با ثبت شرکت ها و افراد حقوقی نیز 6 میلیون و 87 هزار حساب ایجاد شده که 869 هزار مورد فاقد شناسه ملی است که راکد هستند.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: 358 هزار حساب مربوط به شرکت ها و افراد حقوقی فاقد شناسه ملی و فعال است که در اسرع وقت باید تعیین تکلیف شوند.
وی اظهار کرد: هر نوعی از وثیقه که برای تسهیلات بانکی تعریف می شود باید قابلیت تامین منابع پرداخت شده را داشته باشد.
نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان نیز صبح امروز (سه شنبه) با حضور رئیس کل بانک مرکزی در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری برگزار شد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد