اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
یک مسئول بازار سرمایه اعلام کرد:

راه اندازی صندوق طلا در بازار سرمایه تا یک ماه آتی / آغاز به کار صندوق ارزی در انتظار یکسان سازی نرخ

یک مسئول بازار سرمایه با بیان اینکه دولت یازدهم، ثبات و آرامش را به اقتصاد بازگرداند، گفت: صندوق طلا تا یک ماه آینده راه اندازی می شود و مجوزهای لازم برای راه انداز این صندوق اخذ شده است.

علی تیموری روز یکشنبه در نشست خبری با تشریح وضعیت تامین سرمایه در ایران، با بیان اینکه در دولت گذشته، تراژدی خاصی در اقتصاد کشور رخ داده بود، افزود: با تصمیم های دولت یازدهم، ثبات و آرامش در بخش های مختلف اقتصاد حاکم شد.

مدیرعامل تامین سرمایه «لوتوس پارسیان» اضافه کرد: در سال های گذشته و دوران تحریم، صنعت تامین سرمایه توانست نقش بارزی در تامین منابع مالی در کشور ایفا کند.
وی ادامه داد: با توجه به مشکلات نظام بانکی برای تأمین مالی طرح ها و پروژه ها، فرصت مناسبی برای تأمین سرمایه ها فراهم شده است تا در چهار سال آینده، این نهادها بتوانند با بانک ها رقابت کنند.
تیموری به برنامه های در دست اجرا برای راه اندازی صندوق طلا و ارز اشاره کرد و گفت: صندوق طلا تا یک ماه آینده راه اندازی می شود و مجوزهای لازم برای راه انداز این صندوق اخذ شده است.
وی با بیان این که سازمان بورس درباره ورود این صندوق ها به معاملات فیزیکی طلا حساسیت داشته و محدودیت هایی را در نظر می گیرد، اضافه کرد: اما پس از راه اندازی گواهی سپرده طلا در بورس کالا، این مشکل برطرف شده و صندوق ها می توانند از طریق گواهی های سپرده طلا فعالیت کنند.
این فعال بازار سرمایه درباره راه اندازی صندوق ارز نیز گفت: یکی از مشکلات موجود برای راه اندازی این صندوق ها، تفاوت قیمت ارز مبادله ای و آزاد بود، اما با توجه به سیاست بانک مرکزی برای تک نرخی ارز، زمینه برای راه اندازی صندوق ارز فراهم شده است.
وی یادآورشد: تک نرخی کردن ارز، پیامدهای مثبتی را به دنبال داشته و باعث شفاف شدن فضای اقتصادی می شود.
تیموری درباره مذاکره با شرکت های خارجی نیز گفت: موضوع مهم برای جذب سرمایه گذاری خارجی، فراهم کردن بسترها و زیرساخت های سرمایه گذاری است، بنابراین، تا زمانی که زیرساخت های اقتصادی وقانونی سرمایه گذاری خارجی در کشور فراهم نشود، امکان جذب این سرمایه ها وجود نخواهد داشت.
وی افزود: پس از اجرا شدن برجام، هیات های متعدد خارجی به ایران سفر کرده و مذاکراتی را نیز انجام دادند، اما مشخص شد به دلیل نبود زیرساخت ها، امکان سرمایه گذاری آنها در بازار سرمایه فراهم نیست.
این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه سازمان بورس باید زیرساخت های جذب سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه کشور را فراهم کند، اضافه کرد: حتی برای انتشار اوراق در خارج از کشور نیز با مشکلاتی مواجه هستیم و زیرساخت های لازم این بخش نیز تامین نشده است.
تیموری گفت: اکنون در حال مذاکره با شرکت های بین المللی برای راه اندازی یک صندوق مشترک سرمایه گذاری در خارج از کشور هستیم که البته هنوز نهایی نشده است.
وی به تغییر مدیریت سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: با توجه به ساختار قانونی، سازمان بورس و اوراق بهادار، نقشی محوری را در تحولات سازمان ایفا می کند.
این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه قوانین دست و پاگیری وجود دارد، افزود: انتظار داریم که مدیریت جدید سازمان بورس برای توسعه ابزارها و معرفی ابزارهای جدید در بازار سرمایه اقدام کند.
تیموری با بیان اینکه متاسفانه در یک و نیم سال گذشته، توسعه ابزارهای جدید مالی با رکود مواجه شده است، ادامه داد: مدیریت جدید سازمان بورس باید برای شفافیت عملکردها و مقررات زدایی تلاش کند تا زمینه تسهیل فعالیت فراهم شود.
تیموری به مشکلات پیش روی انتشار اوراق و تامین مالی در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: پارسال به دلیل هزینه های بالای انتشار اوراق، حجم انتشار آنها بالا نبود، اما امسال با توجه به منطقی شدن هزینه ها، انتشار اوراق توجیه پذیر شده و در نتیجه نقش تامین سرمایه در انتشار اوراق بیشتر خواهد شد.
وی درباره مشکلات پیش روی انتشار اوراق و افزایش فعالیت شرکت های تامین سرمایه، گفت: فرایند انتشار اوراق در کشور وقت گیر و زمانبر است به طوری که از پنج ماه تا بیش از یک سال به درازا می کشد.
تیموری افزود: علت اصلی طولانی شدن فرایند انتشار اوراق به وجود قوانین دست و پاگیر و سخت گیرانه و همچنین سلیقه ای عمل کردن نهادهای ذیربط باز می گردد.
موسسه های تامین مالی، وظیفه تامین مالی شرکت ها و طرح ها را عهده دار هستند.
موسسه های تامین سرمایه در مقابل بانک های تجاری قرار می گیرند؛ بانک های تجاری از طریق سپرده گذاران و مشتریان و حساب های پس انداز اقدام به اعطای تسهیلات می کنند، در حالی که موسسه های تامین سرمایه، فاقد نقدینگی برای اعطای وام های نقدی هستند.
موسسه های تامین سرمایه به عنوان واسطه عمل و فروشندگان سهام را به خریداران آن متصل می کنند؛ در واقع، شرکت هایی که می خواهند به غیر از اخذ وام از روشی دیگر تامین مالی کنند به سراغ این موسسه ها می روند.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد