اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

کدام گوشی های موبایل مناسب عکاسی می باشند؟

بدون شک امروزه با توجه به حضور مدل‌ های متعدد و رنگارنگ اسمارت فون ها با سیستم‌ عامل‌ های گوناگون، انتخاب یک دستگاه مناسب با نیازتان کار دشواری خواهد بود و به همین دلیل بررسی بازار و جمع‌ بندی پیرامون نیازهای اصلی برای خرید یک تلفن‌ همراه از اهمیت بالائی برخوردار می باشد

بدون شک امروزه با توجه به حضور مدل‌ های متعدد و رنگارنگ اسمارت فون ها با سیستم‌ عامل‌ های گوناگون، انتخاب یک دستگاه مناسب با نیازتان کار دشواری خواهد بود و به همین دلیل بررسی بازار و جمع‌ بندی پیرامون نیازهای اصلی برای خرید یک تلفن‌ همراه از اهمیت بالائی برخوردار می باشد.

علاوه بر مشخصات فنی و سخت افزاری مناسب، امروزه و با توجه به همه‌ گیر شدن تب عکاسی بسیاری از سازندگان موبایل در فکر بهبود دوربین‌ های گوشی‌ های خود هستند؛ البته فراموش نکنید که تعداد و تنوع گوشی‌ های مجهز به دوربین بسیار زیاد است اما در این میان برخی از گوشی‌ های هوشمند هستند که در زمینه عکاسی با موبایل محبوبیت خاصی داشته و در مقایسه با دیگر رقبای خود کیفیت بهتر و طرفداران بیشتری دارند.

از آن جایی که دوربین همیشه یکی از پارامترهای خرید تلفن همراه بوده است، امروز می‌ خواهیم برخی از ویژگی های گوشی‌ های هوشمند جدید را از دیدگاه خاص شیوه های مختلف عکاسی بررسی کنیم؛ زیرا که در کنار کیفیت خوب دوربین، امکانات جانبی دیگر نیز در افزایش محبوبیت آن ها تاثیر داشته است که به این موضوع نیز خواهیم پرداخت.

عکاسی با موبایل

اندازه‌ سنسور و پیکسل

بدون شک اندازه پیکسل در دوربین عکاسی یا گوشی یکی از مهم ترین فاکتور هاییست که به کیفیت نهایی تصویر کمک شایانی می کند. در همین راستا اغلب کاربران بر این باورند که هرچه میزان مگاپیکسل دوربین بیشتر باشد عکس ها و تصاویر با کیفیت بالاتری گرفته خواهد شد اما فراموش نکنید که مقدار پیکسل نمی تواند به تنهایی تعیین کننده میزان کیفیت عکس ها باشد؛ زیرا وقتی که شما از تعداد پیکسل بالا بر روی یک سنسور استفاده می‌ کنید، این عمل به معنای تغییر اندازه پیکسل‌ ها خواهد بود که یکی از موارد مهم در کیفیت عکس است.

اندازه‌ سنسور و پیکسل دوربین موبایل


به بیان ساده تر هنگامی که اندازه‌ سنسور دوربین ثابت باقی می ماند با افزایش تعداد پیکسل‌ ها، اندازه‌ هر پیکسل کوچک‌ تر خواهد شد و در واقع هرچه پیکسل کوچک‌ تر باشد، دقت پایین‌ تری در اندازه‌ گیری میزان نور ساطع شده خواهد داشت و نهایتا شاهد عکس‌ هایی با نویز بالا و وضوح پایین‌ تر خواهیم بود.


اندازه‌ دیافراگم (F-Number)

دیافراگم به معنی میزان باز بودن فیزیکی لنز دوربین است که به نور اجازه می دهد وارد شده و به سنسور (در دوربین های قدیمی، فیلم) برسد؛ در واقع زمانی که شما دکمه شاتر دوربین را فشار می دهید، یک روزنه باز می شود و به سنسور دوربین شما اجازه می دهد تا منظره ای که شما مایل به ثبت آن هستید را ثبت کند.

اندازه‌ دیافراگم (F-Number) در دوربین موبایل
اما دیافراگم چه تاثیری در عکاسی دارد؟ شماره دیافراگمی که شما تعیین نموده اید بر روی سایز روزنه تاثیر می گذارد و این بدان معناست که هرچه روزنه باز تر باشد، میزان نور بیشتری به سنسور می رسد و هرچه بسته تر باشد نور کمتری به سنسور دوربین شما می رسد. واحد اندازه گیری این میزان F است و مقدار آن به صورت F5/0 نشان داده می شود و این یعنی در f/2.8 دیافراگم بازتر از f/22 می باشد.
تصویر نمونه با گوشی گلکسی اس 6

تکنولوژی فوکوس خودکار (Autofocus)

گفتنی است شاید یکی از بهترین امکاناتی که دوربین موبایل شما می تواند، داشته باشد قابلیت فوکوس خودکار آن است که به کاربر اجازه می دهد به راحتی بتواند تصاویر را با بالاترین وضوح ثبت نماید؛ در واقع می توان ادعا کرد که فوکوس خودکار یکی از بهترین و کاربردی‌ ترین فناوری‌ های موجود در گوشی‌ ها می‌ باشد و به نوعی در دنیای مدرن امروز جای خود را پیدا کرده است.

تکنولوژی فوکوس خودکار (Autofocus)

به‌طور خلاصه مهم‌ ترین تکنولوژی‌ های فوکوس خودکار موجود عبارت است از: تشخیص کنتراست (Contrast Detection عملکرد مفید در سوژه های ثابت و نور مناسب)، فوکوس خودکار لیزری (Laser Autofocus کارا در زمان هایی که سوژه‌ در فاصله‌ خیلی دوری نسبت به دوربین قرار نداشته باشد) و تشخیص فاز (Phase Detection مناسب برای فوکوس مجدد پیاپی روی سوژه در شرایطی با پس‌ زمینه‌ تصویر کم‌ و بیش ثابت).


جهت اطلاع شما عزیزان این الفاظ نخستین بار در زمان معرفی Galaxy S5 و تجهیز به فوکوش خودکار PDAF یا همان Phase Detection Auto Focus، به گوش رسید و پس از آن ال جی هم با معرفی اسمارت فون G3 مانور تبلیغاتی وسیعی را در مورد استفاده از تکنولوژی فوکوس لیزری روی پرچمدار خود ایجاد کرد.

فوکوس خودکار (Autofocus) در گوشی موبایل

لرزش گیر اپتیکال (Optical Image Stabilization)

لرزش گیر اپتیکال یکی از قابلیت‌ های مفید دوربین‌ های دیجیتال است که کم کم قدم به دنیای اسمارت فون ها نهاده است. در واقع هدف لرزش گیر اپتیکال ثبت تصاویر شفاف و ویدیوهای روان مخصوصا در نور کم می باشد؛ سنسورهایی با دقت بالا که لرزش های ناخواسته اندک را شناسایی کرده و جهت حذف آن ها اقدام می کنند.

لرزش گیر اپتیکال (Optical Image Stabilization)


با این وجود فراموش نکنید که یکی بهترین راه برای مقایسه این تکنیک های جدید، بررسی آنها در شرایط دنیای واقعی می باشد. پس از گذشت حدود چهار ماه از آغاز سال 2016 میلادی بسیاری از غول های دنیای تکنولوژی گوشی های پرچمدار امسال خود را برای رقابت معرفی و روانه بازار کرده اند که از بین آن ها می توان به گلکسی اس 7 و گلکسی اس 7 اج سامسونگ، G5 ال جی، P9 هواوی و HTC 10 اشاره کرد.

لرزش گیر اپتیکال در گوشی های موبایل

به تازگی نیز وب سایت معتبر DxOMark با در نظر گرفتن برخی معیارها مانند سرعت فوکوس خودکار، حفظ جزئیات در نور کم و عملکرد بسیار خوب فلش دوربین گوشی گلکسی اس 7 اج را به عنوان بهترین دوربین موجود در گوشی های معرفی کرده است؛ پیش از این نیز دوربین اکسپریا زد 5 عنوان بهترین از DxOMark را با خود یدک می کشید.

جدال دوربین های عکاسی با گوشی های هوشمند

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد