اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

اقتصاد مقاومتی کارایی بیشتری برای رونق بورس نسبت به برجام دارد

یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر این که اقتصاد مقاومتی کارایی بیشتری برای نجات اقتصاد و بورس کشور نسبت به برجام دارد گفت: حدود یکسال از توافق هسته ای و برجام می گذرد و فعلا اتفاقی در اقتصاد و بازار سهام نیفتاده است.

وحید حسن زاده گفت: هر چند این روزها اتفاق های مثبتی مانند کاهش نرخ سود بانکی و کم شدن بهره تسهیلات اعطایی به بنگاهها، در اقتصاد کشور رخ داد و بورس باید به این موضوعات واکنش مثبت نشان دهد، اما بنظر می رسد عدم واکنش بازار سهام به این رخدادهای مثبت به دلیل ابهام در موضوعات سیاسی بویژه برجام است.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: بنابراین این ابهامات موجب شده تا معامله گران با احتیاط بیشتری اقدام به دادوستد در بورس کنند و نقدینگی در بازار جریان نداشته باشد.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر اگر بخواهیم به صورت بنیادی به وضعیت بورس نگاه کنیم نیز باید گفت در حال حاضر دولت یازدهم اعتقادی به بورس ندارد و گویا تنها چشم به برجام دوخته تا شاید از این رهگذر برای کوتاه مدت بتواند وضعیت اقتصاد را بهبود ببخشد، غافل از این که اقتصاد ایران به صورت کامل تحت تاثیر تحریم ها نیست و بخشی از مشکلات را باید در داخل کشور جستجو کرد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: امسال به عنوان "اقتصاد مقاومتی" نامگذاری شده است و جوهره این شعار نیز اتکا و حمایت از تولید داخلی است، بنایراین با اقدام و عمل به این شعار و نیز دست یافتن به دست آوردهای آن می توان تا حدودی مشکلات اقتصادی کشور را رفع کرد.
وی با تاکید بر این که اقتصاد مقاومتی کارایی بیشتری برای نجات اقتصاد و بورس کشور نسبت به برجام دارد اذعان داشت: حدود یکسال از توافق هسته ای و برجام می گذرد و فعلا اتفاقی در اقتصاد و بازار سهام نیفتاده است.
وی اضافه کرد: البته تاثیرپذیری اقتصاد و بورس کشور از برجام، موضوعی زمان بر است که در میان و بلندمدت می توان تاثیر آن را دید، اما در شرایط کنونی به لحاظ روانی نیز آینده ای روشن در برابر اقتصاد و بازار سهام کشور برای متنفع شدن از برجام دیده نمی شود.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در صورتی که بورس و بازار سهام ما با مشکلات ساختاری دست و پنجه نرم می کند چطور می توان انتظار داشت که اجرای برجام بتواند برای آن معجزه کند.
حسن زاده با اشاره به مشکلات ساختاری اقتصاد و بورس کشور ادامه داد: هر چند رفع تحریم ها نمی تواند کمک ویژه ای برای حل مشکلات ساختاری بازار سهام کشور انجام دهد اما ادامه تحریم ها در کنار مواردی دیگر همچون کاهش جهانی قیمت نفت و افت جهانی کالاهای اساسی می تواند شرایط را برای بورس و معامله گران آن سخت تر کند.
وی در خصوص مشکلات ساختاری بورس اظهار داشت: نبود بازارگردان در بازار یکی از این مشکلات ساختار در بورس است که با وجود بیش از 400 شرکت از صنایع مختلف در بازار، تنها تعداد اندکی از آنها در قالب صندوق‌های بازارگردانی اقدام به بازارگردانی سهام می‌کنند که به دلیل منابع محدود، گاهی این بازارگردانی‌ها به درستی انجام نمی شود.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: مواردی چون نبود ابزار مدیریت ریسک و نیز مشخص نبودن راهکارهایی برای تزریق نقدینگی به بازار سهام هم از دیگر مشکلات و کمبودهای ساختار این روزهای بازار سرمایه است.
وی افزود: در شرایط کنونی بازار سهام با مشکل کمبود نقدینگی مواجه است که بخشی از آن بدلیل ابهامات موجود در اجرای برجام و بخشی دیگر تداوم بی برنامگی دولت در خصوص بازار سرمایه و اقتصاد است.
این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: دولت اگر در عمل قصد حل اساسی و بنیادی مشکلات اقتصادی و بازار سرمایه را دارد باید برای حل این موضوعات برنامه میان و بلندمدت ارائه دهد.
وی همچنین یکی دیگر از مشکلات قدیمی بازار سهام را رفتار هیجانی برخی معامله گران عنوان کرد و یادآور شد: یکی از دلایل عدم تعمیق بورس در کشور ما این رفتارهاست که بدور از منطق و تحلیل در بورس انجام می شود و از قضا عده ای هم به ادامه رفتارهای هیجانی در بورس دامن می زنند تا از این رهگذر منافع خود را در بورس و بازار سهام تامین کنند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد