اونس طلا2376.64
مظنه14,536,000
18 گرم3,355,600
ارزش سکه32,749,608
قدیم (بهار)38,000,000
جدید (امامی)40,700,000
نیم23,700,000
ربع15,000,000
نامور مطلق مطرح کرد؛

سهم ۵درصدی ایران از بازار هزارمیلیارد تومانی سوغات زیارتی در مشهد

معاون صنایع‌دستی کشور از فروش هزارمیلیارد تومانی سوغات زیارتی در مشهد خبر داد و افزود: از این میزان تنها کمتر از ۵ درصد به ایران تعلق دارد و باقی در اختیار محصولات خارجی است.


بهمن نامورمطلق با اشاره به این‌که زوار کشورهای دیگر، سالانه معادل هزار میلیارد تومان، سوغات زیارتی خریداری و از ایران به همراه می‌برند، گفت: در این میان سهم ایران و صنایع دستی ایرانی کمتر از ۵ درصد است اما اینکه فکر کنیم همه چیز یک روزه تغییر می‌کند غیرممکن است. خوشبختانه ما توانستیم نسبت به گذشته چند انگاره را تغییر دهیم.

به گفته معاون صنایع دستی کشور، امروز شرایط تغییر کرده و شرایط، بهتر شده است. برای مثال، روزهای اول که درباره سوغات زیارتی صنایع دستی کشورمان صحبت می‌کردیم هیچکس باور نمی‌کرد که ما بتوانیم جای کشورهای خارجی به خصوص کشوری مثل چین را بگیریم. در حال حاضر این انگاره شکسته شده و به جایی رسیدیم که احساس می‌کنیم این کار شدنی است. مشکل ما نداشتن تولید مناسب نیست بلکه مشکل ما نداشتن توزیع مناسب است.

نامورمطلق، کیفیت آثار ایرانی در زمینه سوغات زیارتی را بهتر از نمونه‌های خارجی دانست و افزود: آثاری که از سراسر ایران یک‌جا جمع شد به همه ثابت کرد که از آثار ایرانی از نظر کیفیت و قیمت نسبت به آثار خارجی مناسب‌تراست و در قدم اول نشان داد که این موضوع شدنی است. در دومین نمایشگاه سوغات زیارتی به فکر اینکه چگونه این کار را انجام دهیم، ‌بودیم.

معاون صنایع‌دستی کشور، شکل‌گیری برندهای ایرانی در زمینه سوغات زیارتی را یکی دیگر از رویدادهای خوش در این زمینه دانست و افزود: برندهایی در حال شکل گیری است که بسیاری از آنها متعلق به مشهد و بسیاری دیگر متعلق به استان‌های دیگر هستند. برای مثال شرکتی از سیستان و بلوچستان فروشگاهی از سوغات در مشهد راه اندازی کرده بود. امیدواریم سال آینده این برندها بیشتر و قوی‌تر شوند.

نامورمطلق از برگزاری نخستین نمایشگاه تطبیقی میان سوغات زیارتی ایرانی و خارجی خبر داد و افزود: ما به فکر برگزاری یک نمایشگاه تطبیقی هستیم و می‌خواهیم به ارائه آثار خارجی از جمله چین و ترک در کنار آثار ایرانی که در بازار سوغات زیارتی عرضه می‌شوند بپردازیم و از هنرمندان و تاجران دعوت کنیم تا این آثار را با هم مقایسه کنند تا کم کم و طی فرآیندی، آثار ایرانی را جایگزین نمونه‌های خارجی کنیم. این نمایشگاه تا سال آینده برگزار و در آن آثاری شامل سجاده، تسبیح، پوشاک و غیره ارائه می‌شود.

معاون صنایع دستی کشور همچنین بیان کرد: تا سال گذشته، سهم ما از بازار سوغات زیارتی، تنها پنج درصد و حتی کمتر از این میزان بود. امیدواریم سال آینده بتوانیم بخشی از بازار زیارتی را به خود اختصاص دهیم و براین مقدار بیفزاییم. البته براساس گزارش‌های دریافتی فروش تعاونی‌ها در حوزه سنگ‌های قیمتی و گلدوزی‌هایی که روی سجاده‌ها انجام می‌شود به ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده؛ این موضوع نشان دهنده یک شیب صعودی است و نشان‌دهنده این‌که می‌توانیم بازار سوغات زیارتی را از رقبای خارجی بگیریم و در اختیار هنرمندان کشورمان قرار دهیم.

نامورمطلق درباره اینکه آیا معاونت صنایع دستی کشور در کنار بسته سوغات زیارتی به فکر ایجاد بسته سوغات در شمال کشور هم بوده یا نه؟ بیان کرد: اگر صادقانه بخواهم بگویم تا کنون به این موضوع فکر نکرده‌ایم و مسئله ما نبوده است. اگر چند گزارش مبنی بر این موضوع به دست ما برسد حتما به شکل یک مسئله برای ما مطرح می‌شود. در حال حاضر باید به فکر بازارتقریبا ۱۰۰۰ میلیارد تومانی که در مشهد داریم، باشیم و به عنوان پایلوت خوب به آن توجه کنیم تا به شیراز و قم نیز تعمیم پیدا کند. باید انشاالله برای سوغات غیر زیارتی هم فکرهایی کنیم.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد