اونس طلا2302.52
مظنه14,766,000
18 گرم3,408,700
ارزش سکه33,267,798
قدیم (بهار)38,200,000
جدید (امامی)41,800,000
نیم24,300,000
ربع15,500,000

انتقاد طیب‌نیا از هیاهوی رسانه‌ای «سوئیفت»

وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن انتقاد از هیاهوی برخی رسانه‌ها درباره ماجرای سوئیفت گفت: امروز همه بانک‌های ما به شبکه سوئیفت وصل هستند و می‌توانند پیام‌های خود را ارسال کنند و من علت هیاهوی برخی رسانه‌ها را در رد این موضوع نمی‌فهمم.

علی طیب‌نیا در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که شامگاه دوشنبه ٣٠ فروردین در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، تصریح کرد: امروز همه بانک‌های ما به شبکه سوئیفت دسترسی دارند و می‌توانند پیام‌های بانکی خود را بفرستند.

او ادامه داد: در ماجرای سوئیفت، من علت هیاهوی برخی رسانه‌ها را نمی‌فهمم چون اکنون بانک‌ها به سادگی می‌توانند از سوئیفت استفاده کنند و روابط کارگزاری بانکی ما با بانک‌های کوچک خارجی برقرار شده است. البته برخی بانک‌های بزرگ هراس دارند که موضوع این بانک‌ها نیز با گفت‌وگو برطرف خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: بانک ملت سه شعبه در ترکیه دارد. در سفری که هفته‌ گذشته به ترکیه داشتم با روسای شعب بانک ملت در ترکیه گفت‌و گو کردم و از آنان درباره عملیات بانکی بانک‌های ایران با پول ترکیه پرسیدم که گفتند مشکلی در این زمینه ندارند. بانک‌های ایران در ترکیه فقط مشکلات محدودی در زمینه‌ یورو دارند که به گفته‌ روسای شعب، این مشکلات با پیگیری و گفت‌وگو حل می‌شود.

طیب‌نیا درباره روابط اقتصادی ایران با کشورهای خارجی نیز اظهار کرد: چیزی که از روابط اقتصادی خارجی خود انتظار داریم تأمین منابع مالی از دنیا و همچنین ورود دانش و فن‌آوری به کشور و صادرات بخشی از محصولات تولیدی ایران به سایر کشورهاست و از طریق صادرات می‌توان رقابت‌پذیری در اقتصاد کشور را افزایش و ناکارآمدی‌ها را کاهش داد.

او با اشاره به برنامه‌های اقتصادی دولت در شرایط پساتحریم گفت: دولت مجموعه اقدامات خود را در قالب 12 برنامه‌ ملی تنظیم کرده است و سه برنامه از مجموع این 12 برنامه به عهده وزارت اقتصاد است. تفکر غالب در بخشی از برنامه‌ای که بر عهده ماست، پررنگ کردن نقش بخش خصوصی است؛ به این صورت که بتوانیم منابع ناشی از تولید و صادرات نفت را به بخش خصوصی تزریق و زمینه را برای افزایش تولید و صادرات بخش خصوصی فراهم کنیم.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در کشورهای دیگر 70 تا 80 درصد رشد حاصل از اقتصاد از محل بهره‌وری صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: رشد ما به استخراج صنعت نفت اتکا دارد و به همین دلیل باید وابستگی اقتصادی خود به نفت را کاهش دهیم.

طیب‌نیا درباره‌ اقتصاد مقاومتی نیز توضیح داد: ما تصمیم داریم درباره‌ اجرایی‌شدن اقتصاد مقاومتی کمتر صحبت کنیم و فقط عمل کنیم. در این راه از همه‌ امکانات موجود در کشور استفاده خواهیم کرد و از همه پتانسیل‌ها بهره خواهیم گرفت.

او با اشاره به درون‌زا و برون‌نگر بودن اقتصاد مقاومتی گفت: این اقتصاد مقاومتی از درون ریشه می‌گیرد ولی منزوی نیست و با اقتصاد خارجی ارتباط دارد و از ظرفیت‌های اقتصاد بین‌المللی استفاده می‌کند. ضمن اینکه اقتصاد مقاومتی فقط مختص شرایط خاص مانند شرایط تحریم‌ نیست.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه صادرات نفت قبل از تحریم‌ها روزانه 2.5 میلیون بشکه بوده است، گفت: این میزان در زمان تحریم‌ها به روزانه یک میلیون بشکه رسید اما اکنون 700 هزار بشکه به صادرات ما افزوده شده است.

او ادامه داد: اگر مذاکرات هسته‌ای نبود، صادرات نفت ما به سمت صفر میل می‌کرد؛ در نتیجه باید از فرصت پیش‌آمده به شکل عاقلانه و منطقی استفاده کرد.

وزیر اقتصاد افزود: برنامه‌ دولت این است که هر ساله سهم بیشتری از درآمد نفتی را به صندوق توسعه‌ ملی اختصاص دهد و منابع مالی از صندوق به بخش خصوصی تزریق شود تا بخش خصوصی در اقتصاد کشور نقش مفید و موثر خود را ایفا کند.

طیب‌نیا با بیان اینکه پس از اجرای برجام فرصت‌های بیشتری برای ارتباطات اقتصادی خارجی فراهم شده است، تصریح کرد: در موافقت‌نامه‌ای که با ژاپن امضا کردم برای جذب 10 میلیارد دلار خط اعتباری توافق صورت گرفت که به دنبال آن 10 میلیارد دلار دیگر جذب خواهد شد. همچنین از کره‌ جنوبی برای سرمایه‌گذاری 13 میلیارد یورویی از این کشور توافق‌نامه امضا شد. همچنین توافق‌نامه‌هایی برای تأمین مالی در اقتصاد کشور با فرانسه و ایتالیا امضا شده است که گشایش‌های قابل ملاحظه‌ای را ایجاد خواهد کرد. علاوه بر این موارد، در هفته‌های گذشته در شورای سرمایه‌گذاری مجوز 2.6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تصویب شد. هر روز شاهد درخواست گروه‌های مختلفی برای مجوز هستیم.

او در بخشی از سخنانش به رشد کشور در سال‌های گذشته نیز اشاره کرد و گفت: رشد اقتصادی ایران به طور متوسط طی بیش از 30 سال گذشته 3.2 درصد بوده است. اکنون دولت در نظر دارد با بهره‌گیری از اقتصاد مقاومتی به رشد اقتصادی مستمر و پایدار دست یابد.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد