اونس طلا2414.89
مظنه14,336,000
18 گرم3,309,400
ارزش سکه32,299,008
قدیم (بهار)37,200,000
جدید (امامی)39,900,000
نیم23,200,000
ربع14,500,000

فشار بر فلزات گرانبها

بانک جهانی در گزارش سه ماهه خود تحت عنوان « دورنمای بازار کالا »، برآورد خود را درباره قیمت فلزات گرانبها ارائه داد.

در این گزارش 72 صفحه‌ای که بخش عمده آن به طلا و فلزات گرانبها اختصاص دارد پیش‌بینی برای سه سال آتی از قیمت طلا ارائه شده است. در این گزارش آمده است: قیمت طلا در آخرین فصل سال 2015، 2 درصد کاهش یافت. کاهش تقاضا برای سرمایه‌گذاری روی این فلز گرانبها مهم‌ترین عامل این کاهش قیمت اعلام می‌شود. در این میان قیمت پلاتین افت بیشتری داشت و 8 درصد کاهش یافت، عرضه بیش از حد به‌دلیل افزایش تولید در آفریقای جنوبی، عامل اصلی این افت 8 درصدی در نظر گرفته شده است.





در همین فصل قیمت طلا و نقره به ترتیب 2 و یک درصد کاهش یافت که تقویت ارزش پول ملی آمریکا و سیاست‌های فدرال رزرو قطعا در آن تاثیرگذار بوده است. فدرال رزرو پس از نزدیک به 10 سال تصمیم به افزایش نرخ بهره از 25/ 0 گرفته است و همین مساله قطعا قیمت طلا را در آینده کوتاه‌مدت با فشار مواجه خواهد کرد؛ چراکه به سرمایه‌گذاران اعلام می‌کند که جز طلا سرمایه‌گذاری‌های جذاب‌تری نیز وجود دارد. تاثیر این متغیر به حدی زیاد بوده است که تاثیرات ناشی از ناامنی و بی‌ثباتی سیاسی و مالی را خنثی کرده و طلا را به یک پناهگاه امن تبدیل نکند. بانک‌های مرکزی همچنان بزرگ‌ترین خریداران طلا هستند و دو بانک مرکزی چین و روسیه بیشترین خرید‌ها را دارند. استخراج طلا از معادن به‌دلیل کاهش سرمایه‌گذاری روی این فلز گرانبها روندی نزولی خواهد داشت؛ ولی از سویی با کاهش قیمت انرژی و افزایش کارآیی آنها قادر خواهند بود هزینه‌های خود را کاهش دهند که این متغیر می‌تواند اثر کاهش تقاضا را تا حدودی خنثی کند.

قیمت نقره نیز به‌خاطر کاهش تقاضای صنعتی قطعا افول را تجربه خواهد کرد. در حال حاضر شاخص قیمت طلا به قیمت نقره به عدد 76 رسیده است؛ در صورتی که این شاخص در سه دهه گذشته به‌‌طور میانگین 66 بوده است و این نشان از کاهش چشمگیر شاخص نقره دارد. کاهش کاربرد این فلز ارزشمند در صنایع الکترونیک و به‌خصوص عکاسی به این کاهش ارزش دامن زده است. برداشت از معادن نقره نیز در استرالیا به‌شدت با کاهش مواجه شده است. قیمت پلاتین در ادامه سقوط بیشتر از بقیه فلزات را تجربه خواهد کرد. این فلز 6 فصل پیاپی است که کاهش را تجربه می‌کند. استخراج این فلز از معادن کاملا کمتر از ظرفیت کامل است که این به علت قیمت پایین و هزینه‌های بالای این فلز است. تقاضای این فلز عمدتا از سوی صنعت خودرو است که در حال حاضر چندان رونقی ندارد و البته رسوایی اخیر فولکس واگن نیز بر آن دامن زده است. در صنعت خودرو‌های سنگین این چشم‌انداز روشن‌تر به‌نظر می‌رسد. چشم‌انداز فلزات گرانبها در سال 2016 نیز کاهشی 8 درصدی را به‌طور میانگین نشان می‌دهد که علت اصلی آن کاهش تقاضای این فلزات برای سرمایه‌گذاری است. در این میان پیش‌بینی می‌شود نقره با کاهش 11 درصدی بیشترین کاهش را داشته باشد. در همین سال برای پلاتین کاهش 10 درصدی پیش‌بینی می‌شود و طلا در سال 2016 کمتر از دو فلز دیگر یعنی 7 درصد کاهش قیمت خواهد داشت که البته کاربرد صنعتی این فلز افزایش خواهد یافت ولیکن تقویت دلار و سیاست‌های انقباضی پولی این اثر را خنثی خواهد کرد.

سایت طلا خبرهای پیشبینی را به درخواست کاربران قرار داده و خود هیچ گونه اعتقادی به پیشبینی قیمت ها ندارد.
برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد