اونس طلا2232.37
مظنه14,406,000
18 گرم3,325,600
ارزش سکه32,456,718
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

آخرین خبرها از اکتشاف و بازار سنگ‌های قیمتی در کشور

معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ضمن اعلام بالا بودن میزان قاچاق سنگ‌های قیمتی به کشور، گفت: انواع سیلیس‌های رنگین، بخش‌هایی از گارنت و اثرات کمی از یاقوت در کشور دیده شده اما نباید اجازه دهیم که سنگ‌های نیمه‌قیمتی عاقبت فرش را پیدا کنند.

بهروز برنا، با بیان این‌که سنگ‌های قیمتی زمرد و الماس در کشور ما وجود ندارند، اظهار کرد: بیشتر سنگ‌های موجود در کشور ما سنگ‌های نیمه‌قیمتی هستند که سازمان زمین‌شناسی روی آنها کار کرده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود 20 هزار تن سنگ نیمه‌قیمتی در محل‌هایی که بررسی شده است وجود دارد.

به گفته وی، شاخص‌ترین سنگ قیمتی موجود در ایران فیروزه است.

برنا با اشاره به استان‌های دارای سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی گفت: استان‌های سمنان، خراسان رضوی و جنوبی، سیستان و بلوچستان، یزد، اصفهان و ... مناطقی هستند که بیشترین کار توسط سازمان زمین‌شناسی روی آنها انجام شده و دارای منابع عمده سنگ‌های نیمه‌قیمتی هستند.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با بیان این‌که استان‌های قم و آذربایجان نیز پتانسیل خوبی در زمینه‌ سنگ‌های نیمه‌قیمتی دارند، افزود: حتی در بخش‌هایی از ایلام نمونه‌هایی که از سنگ‌ کنگلومرا بختیاری دیده شده که قابلیت استفاده دارد.

وی با تاکید بر این‌که سنگ‌های نیمه‌قیمتی موجود در کشور باید متولی داشته باشد، اظهار کرد: موضوع اصلی در زمینه‌ این سنگ‌ها بحث فرآوری آنهاست؛ برای مثال از یک تن سنگ شاید بتوان حدود 28 کیلوگرم سنگ نیمه‌قیمتی را استحصال کرد اما برخی از این سنگ‌ها تا 700 برابر ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

برنا با اشاره به تجارت 100 میلیارد دلاری سنگ‌های نیمه‌قیمتی در دنیا ادامه داد: ما می‌توانیم از این تجارت بهره ببریم و در آن نقشی داشته باشیم، چرا که بسیاری از سنگ‌ها در دنیا بومی می‌شود و حتی نام برخی از سنگ‌ها با توجه به کشور مورد نظر به آنها تعلق می‌گیرد. به عبارت دیگر آن سنگ‌ها با نام همان کشور در دنیا وارد می‌شود.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی افزود: برای مثال کشور چین با سنگ یشم، برزیل با آمازونیت، بولیوی با بولیوینیت، تانزانیا با تانزانیت و حتی افغانستان با سنگ‌های لاجورد و لعل بدافشان معروف است.

برنا با بیان این‌که این سنگ‌ها در کشور ما متولی خاصی ندارند، بیان کرد: نباید اجازه دهیم که سنگ‌های نیمه‌قیمتی عاقبت فرش را پیدا کنند؛ به گونه‌ای که فرش در کشور دیگری با نام ایران بافته و در دنیا عرضه شود.

وی با بیان این‌که در انواع محصولات طلا از جمله انگشتر، گوشواره و ... حدود سه درصد از سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی برای زیبایی جواهر استفاده می‌کنند، گفت: در حال حاضر میزان قاچاق این سنگ‌ها به کشور خیلی زیاد است و ما می‌توانیم با فرآوری سنگ‌های نیمه‌قیمتی در کشور خود میزان این قاچاق را کاهش دهیم.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد