اونس طلا2380.79
مظنه16,601,000
18 گرم3,832,300
ارزش سکه37,402,053
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000
رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد از کسادی بازار می گوید

خروج ۴ هزار نفر از کارگاه‌های طلاسازی در مشهد

مسؤول اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد با بیان اینکه باید از خرید مصنوعات طلا بدون فاکتور خود داری کرد، گفت: در فاکتور علاوه بر قیمت اصل طلا که هر روز توسط اتحادیه اعلام می شود، نرخ اجرت سازنده، هفت درصد سود فروشنده و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از مجموع این هزینه‌ها به عنوان سهم دولت از خریدار گرفته می‌شود.

لزوم درج 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده در فاکتور خرید


باقر معبودی نژاد رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد گفت: اجرت یا کارمزد در واقع دستمزد سازنده مصنوعات طلاست که با هدف جلوگیری از اجحاف در حق خریداران باید در فاکتور میزان آن درج شود.


وی با بیان اینکه این مبلغ برای مصنوعات مختلف با توجه به تنوع آن متفاوت است، اضافه کرد: درج نکردن سهم 9 درصدی مالیات بر ارزش افزوده در فاکتور خرید جرم است و در رسیدگی اتحادیه و اداره مالیات با واحد خاطی برخورد می شود.


معبودی نژاد با اشاره به اینکه شماره 750 که نشان دهنده همان عیار 18 و کد کارگاه است، در هریک از مصنوعات طلا درج شده، گفت: خریداران با توجه به این موارد می‌توانند، از عیار طلای خریداری شده، مطمئن باشند.


وی با بیان اینکه کد کارگاه توسط اداره استاندارد پس از تأیید به هریک از واحدهای سازنده اختصاص می یابد، تصریح کرد: درج این کد نشان‌دهنده شناسایی کارگاه سازنده است تا اگر مشکلی در کار باشد، بتوان موضوع را رسیدگی و پیگیری کرد.


صدور مجوز برای فروش طلای بدون فاکتور
معبودی نژاد در ادامه به مشکل فروش طلای بدون فاکتور اشاره کرد و گفت: برابر قانون واحدهای طلا فروشی مجاز به خرید طلای بدون فاکتور نیستند و این‌کار جرم است. با این حال در صورت گم شدن فاکتور خرید و نیز دریافت طلا به صورت کادویی، مردم می‌توانند، جهت دریافت مجوز برای فروش با به همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی به اتحادیه مراجعه کنند.


وی با تأکید بر اینکه داشتن شناسنامه و کارت ملی ضروری است، گفت: پس از بررسی توسط اتحادیه مجوزفروش صادر می شود.
البته ذکر این نکته ضروری است که مهلت این مجوز 24 ساعت است و با آن مردم می‌توانند، نسبت به فروش طلای فاقد فاکتور اقدام
کنند.


وجود طلای تقلبی در مشهد
وی درباره وجود طلای تقلبی در مشهد نیز خاطر نشان کرد: نمی‌توان منکر وجود طلای تقلبی در مشهد شد، اما نکته مهم این است که خریداران با هدف جلوگیری از متضرر شدن باید از خرید طلای بدون فاکتور خودداری کنند. در واقع با ارایه فاکتور، طلا فروشی‌ها موظف به خرید طلا از مشتری با همان عیار درج شده در فاکتورفروش هستند، لذا اگر فروشنده‌ای طلایی را با عیار 18 به مشتری فروخته است، باید با همان عیار نیز آن را خریداری کند. وی در خصوص راه تشخیص طلای تقلبی نیز اظهار داشت: این کار برای خریداران امکان پذیر نیست، به عبارت دیگر مردم نمی‌توانند طلای تقلبی را از اصل تشخیص دهند و حتی برخی طلا فروش‌ها نیز در این تشخیص دچار اشتباه می‌شوند. بنابراین تنها راه حل این است که از خرید طلای فاقد فاکتور خود داری شود تا در صورت تقلبی بودن بتوان احقاق حق خریدار را پیگیری کرد.


معبودی نژاد در باره آمار طلای تقلبی در بازار مشهد نیز یادآورشد: آماری در این خصوص ندارم، اما اخیراًً یکی از واحدهای طلا فروشی، مصنوعات تقلبی را به صورت عمدی به عنوان طلای اصل به مبلغ 30 تا 40 میلیون تومان به فروش رسانده است که پس از ارایه فاکتور توسط خریدار نسبت به پلمب این واحد اقدام شد و اکنون نیز پرونده در مراجع قضایی در حال پیگیری است.


مسؤول اتحادیه طلا جواهر و نقره مشهد همچنین با اشاره به وضعیت فعلی بازار تصریح کرد: بازار خرید و فروش طلا نیز همانند دیگر بازارها چندان رونق ندارد و در حال حاضر عمده کسانی که به بازار طلا مراجعه می کنند برای فروش است تا خرید طلا.

خروج 92 واحد از حرفه طلا فروشی
وی شمار واحدهای دارای پروانه و فعال در مشهد را هزارو 600 مورد اعلام کرد و افزود: 43 واحد نیز بدون پروانه فعالند که البته برای اخذ مجوز اقدام در همین حال 92 واحد نیز انصراف داده‌اند و از این حرفه خارج شده‌اند.

اخذ مالیات از اصل طلا صحیح نیست
وی تصریح کرد: با قانون فعلی اگر افراد قصد خریداری و یا تعویض طلا داشته باشند، باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنند، درحالی‌که این قانون نیازمند اصلاح است و باید این درصد ازاجرت ساخت و ساز و سود دریافت شود، نه از اصل طلا.


فعالیت با 10 تا 20 درصد ظرفیت!
وی با بیان اینکه با اصلاح این قانون بازار خرید و فروش طلا از رکود خارج می شود، اضافه کرد: به خاطر وضعیت رکود از 300 کارگاه سازنده طلا در مشهد در حال حاضر تنها 120 تا 130 واحد با اشتغال هر واحد 6 تا هشت نفر فعال هستند. ضمن اینکه از این شمار نیز بیشتر واحدها با کمتر از10 تا 20 درصد ظرفیت کار می‌کنند.


وی اضافه کرد: شغل‌های وابسته به این حرفه نیز مانند قالب کارها، فروشندگان لوازم جانبی و سازندگان طلا نیز ازاین رکود متأثر هستند و به عبارت دیگر چهار تا پنج هزار نفر در سطح کارگاه‌های سازنده طلا از دایره خارج شده‌اند.

عقب ماندن در حوزه صادرات طلا
وی با تأکید بر اینکه خروج بازار طلا از رکود به نفع صادرات طلا نیز هست، گفت: در حال حاضر در حوزه صادرات طلا از بسیاری از کشورها عقب هستیم در حالی‌که این صنعت ارز آوری مناسبی به دنبال دارد.


معبودی نژاد یادآورشد: تقاضای اصلاح مالیات بر ارزش افزوده در حوزه طلا از سوی اتحادیه‌های طلا جواهر و نقره کشور از جمله مشهد، تهران، اصفهان، یزد و تبریز مطرح شده و از یک سال گذشته کار به طور جدی در مرحله پیگیری قرار دارد، به طوری‌که در این خصوص جلساتی نیز با مجلس و سازمان امور مالیاتی برگزار شده است.


وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس تقریباً نسبت به اینکه باید مالیات بر ارزش افزوده از اجرت و سود طلا اخذ شود، متقاعد شده‌اند، گفت: اکنون کار در مرحله تعیین تکلیف در مجلس قرار دارد.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد