اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

اما و اگرهای حذف دلار از اتحادیه اقتصادی اوراسیا؛ کارشناسان چه می‌گویند؟

بتازگی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به مجلس این کشور پیشنهاد ایجاد بازار ارز واحد در فضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تاجیکستان را داده که شامل انتخاب آزاد ارز مورد نیاز در تجارت بین کشورهای عضو اتحادیه و تاجیکستان می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک به نقل از وبگاه «ستان‌رادر»، بتازگی کارشناسان قرقیزستان در مورد لزوم کاهش وابستگی به دلار سخن می‌گویند زیرا امروزه وابستگی به دلار تا حدی تشدید شده و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای همسایه مجبورند معاملات خود را از طریق دلار انجام می‌دهند.

بتازگی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به مجلس این کشور پیشنهاد ایجاد بازار ارز واحد در فضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تاجیکستان را داده که شامل انتخاب آزاد ارز مورد نیاز در تجارت بین کشورهای عضو این اتحادیه و تاجیکستان خواهد شد.

«الماس بکتایف» معاون وزیر مالی قرقیزستان درباره این پیشنهاد گفت: این مسئله آزمایش بیشتری طلب می‌کند اما در حال حاضر امکان اجرای چنین فرایندی مهیا است.

وی گفت: به عنوان مثل، تمام قواعد گمرکی در اتحادیه اوراسیا طوری است که هر کشوری با ارز خود می‌تواند معاملات جاری را انجام دهد.

«الماس بکتایف» ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از طرفها پیشنهاد حذف دلار در فضای اتحادیه اقتصادی را مطرح می‌کنند اما این واقع دارای تأثیرات مثبت و منفی نیز می‌باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر وابستگی اقتصاد قرقیزستان به دلار به حدی تشدید شده که تمام معاملات با دلار صورت می‌گیرد در حالی که واحدهای مالی محلی کاهش ارزش یافته و با این وضعیت اعطای وام به کشاورزان و کارآفرینان با شرایط عادی غیر ممکن شده است.

«بلانبک عبدیراف» اقتصاددان قرقیز نیز در این باره عنوان کرد: انجام معاملات با ارزهای «روبل» و «صوم» پشتیبانی بزرگی برای اقتصاد قرقیزستان خواهد بود اما به کار بردن این فرایند بسیار دشوار است، زیرا موانع زیادی سر راه حذف دلار از معاملات وجود دارند.

وی افزود: اقتصاد قرقیزستان وابستگی زیادی به واردات دارد و حجم آن میزان کمی نیست، ضمن آنکه واردات ما نه تنها از طریق روسیه بلکه از تمام کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی انجام می‌شود و به همین خاطر ما توانایی حذف کامل دلار را نخواهیم داشت اما به نظر می‌رسد که در 2 یا 3 سال آینده اجرای این برنامه امکان‌پذیر نخواهد شد.

«عضا میگرانیان» کارشناس دانشگاه کشورهای مشترک‌المنافع نیز اظهار داشت: اگر حذف دلار از معاملات اجرایی شود نتایج انجام آن‌ خیلی زود قابل رؤیت است زیرا با حذف دلار از معاملات بین کشورهای اتحادیه، عامل تأثیر دلار بر واحدهای پولی ملی حذف می‌شود اما در این مورد باید درباره ثبات اقتصادی داخلی و تأمین واحدهای مالی با طلا و محصولات تولید خود نیز چاره‌ای اندیشید.

«اندری پنامریاف» رئیس سازمان بازارها، شرکت‌ها و خدمات قرقیزستان در پاسخ به این مسئله گفت: با حضور دلار در بازار، تمام محصولات حدود 2 برابر گرانتر می‌شود به همین خاطر ما خواستار حذف دلار در معاملات هستیم اما برای تجارت بوسیله ارزهای ملی باید دولت‌ها و بانک‌های مرکزی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی همکاری کنند.

«شومقربک عادل‌بک ولو» کارشناس اقتصادی تصریح کرد: انجام تجارت با واحدهای ملی با حذف دلار، شدنی است اما قبل از شروع چنین فرایندی باید دانست که دلار به عنوان ارز واحد برای محاسبات و تشکیل ذخایر شناخته شده بنابراین نسبتا پایدار است.

وی اظهار داشت: از طرف دیگر با انتقال محاسبات به واحدهای محلی کشورهای اتحادیه اقتصادی، شکست نخواهند خورد، ضمن آنکه قیمت‌های محصولات و خدمات از بالا و پایین آمدن ارزش دلار خلاصی خواهند یافت.

کارشناس اقتصادی قرقیز افزود: در حال حاضر روسیه قصد سیاست جایگزینی واردات را دنبال می‌کند، چنین عملیاتی اکنون در قرقیزستان به خاطر نبود کالا و محصولات مورد نیاز صنعت کشورهای همسود ناممکن می‌باشد.

وی گفت: در هر صورت حذف دلار ایده بسیار شایسته‌ای است اما برای اجرای این طرح تمام کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا باید آمادگی کامل داشته باشند.

انتهای پیام/

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد